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중학교 수학 교육을 위한 능동형 문제 출제 시스템 설계 및 구현

Title
중학교 수학 교육을 위한 능동형 문제 출제 시스템 설계 및 구현
Authors
주영원
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Keywords
중학교수학능동형문제문제출제시스템
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 최소한의 시간으로 최대의 교육효과가 날 수 있도록 선다형 지필 평가 문제를 짧은 시간에 간편하면서도 다양한 문형으로 변형시키는 능등형 문제 출제 시스템의 프레임워크를 설계하고 구현하였다. 교사들이 작성한 선다형 지필 평가 문제들을 컴퓨터에 체계적으로 보관하고 효율적으로 검색하여 문제의 선택과 출제, 문제와 보기의 변형을 능동적으로 재구성하여 선다형 지필 평가 문제 출제에 대한 부담과 시간을 절약하여 교육의 길을 보다 향상시키는 데 개발의 목적을 두고 있다. 본 논문에서는 기존의 자동 문제 출제 시스템들이 택하고 있는 단순한 문제 선택의 방법과는 달리, 인증만 받으면 바로 통합 환경에서 필요한 단원의 문제를 선택하여 능동적으로 변형되어 생성될 수 있게 한다. 문제 생성 방식은 문제 변형, 보기 및 문제 변형, 문구 변형 등의 세 가지 중의 하나로 택할 수 있으며 원하는 문항 수만큼 만들 수도 있고, 출제에 적용하거나 문제지에 추가해 넣을 수도 있다. 만들어진 문제는 데이터베이스에 저장되고 이미 출제된 문제는 재 출제되지 않도록 했으며 또 출제된 문제는 관리자나 교수자가 삭제나 출제를 선택하도록 하였다. 이런 방법으로 현재의 웹기반 학습에서 미처 제공하지 않는 변형된 선다형 지필 평가 문제를 시스템을 이용하여 능동적으로 무한히 재구성하여 출제할 수 있는 출제 시스템의 프레임워크를 제시하였다.;In this thesis, the system design of the dynamic test sheet generating method is discussed and implemented. We can convert the multiple choice paper test questions into simple and various patterns easily and automatically, so that teachers can save his/her time for spending on making sheet. The purpose of this thesis is to improve the educational environment by saving time and mental burden of teachers arising from making the multiple choice questions for middle school math test. We store the predefined questions in the database and make a retrieve systematically, and then the teachers can choose and reorganize the questions and convert the sequences of the multiple choice system. In the proposed system, we can choose the auto generate questions from the integrated environment with authentication. It is somewhat different from the simple choosing method which is adopted by the existing automatic question making system. The method for generating questions has three steps: converting the questions, the multiple choices, and converting the phrases. And we can decide the total numbers of the questions, and we can also add some questions. The generated questions are stored in the database and the questions can be derived or kept by teachers or the system manager for later use. Some of experimental results give us a conclusion that system frameworks are useful in generating multiple choice questions which can produce new multiple choice questions dynamically and unlimitedly by using macro conversion.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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