View : 44 Download: 0

서술형 평가에 대한 중·고등학교 수학교사의 인식

Title
서술형 평가에 대한 중·고등학교 수학교사의 인식
Other Titles
A Study of Middle School·High School Mathematics Teachers' Recognition About Mathematics Descriptive Evaluation
Authors
한귀원
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기에 적합한 인재를 양성하기 위하여 전통적인 평가 방법인 객관식 위주의 평가에 의존하는 결과 중심의 평가에서 벗어나 수학적 사고과정과 문제 해결과정을 평가하여 수학적 힘을 키울 수 있는 서술형 평가 방법으로 변환되고 있다. 그러나 학교 현장에서 서술형 평가는 교수-학습방법의 필요성에 의하여 자생적으로 발생하지 않고 교육청의 권고에 의하여 시행하면서 학생과 교사들은 낯선 평가를 실시하면서 생각지도 못하는 여러 가지 어려운 문제에 직면하게 되었다. 본 연구의 목적은 중 · 고등학교에서 수학과 서술형 평가의 실시 현황이 어떠하며 서술형 평가를 담당하고 있는 교사들이 서술형 평가를 어떻게 인식하고 있는지 서술형 평가의 문제점 및 개선방안에 대하여 알아보는 데 있다. 이 문제를 연구하기 위하여 서울 시내 중·고등학교의 교사 167명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 사례수와 백분율을 구했고, 혹시 있을지 모르는 변인간의 차이를 알아보기 위하여 SPSS/PC+ 프로그램을 사용한 검정을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 소재 대부분의 중 · 고등학교에서 서술형 평가는 교사의 의견보다 교육당국의 의지에 의하여 정기고사에 40%이상의 높은 비율을 실시하고 있는 것을 알 수 있다. 둘째, 대부분의 교사들은 수학과 평가의 목표를 학습 목표의 성취에 두고 학습목표와 학습내용을 고려하여 같은 학교교사와 공동 작업으로 문항을 작성하고 있었다. 그리고 서술형 평가 결과는 교수-학습방법의 개선에 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 대부분의 교사들이 서술형 평가에 대하여 긍정적인 견해를 갖고 있고, 이를 추진하기 위한 선행조건으로 평가에 대한 교사의 자율성 존중과 다양한 평가 문항의 보급 및 사회적인 가치관의 변화를 답하였다. 그러나 이런 선행조건이 많이 충족되지 않아 많은 교사들이 서술형 평가를 현 단계보다 확대하는 것을 반대하였다. 넷째, 서울시 대다수의 학교는 교육청의 권고에 의해 일률적으로 서술형 평가 비율이 결정되었다. 그러나 단원의 특성이나 단원의 심화도에 따라 그리고 학생의 발달단계에 따라 서술형 평가 비율을 달리하여야 한다고 생각하기 때문에 일률적으로 서술형 평가 비율을 적용하는 것은 문제가 있으며 비율결정에 교사의 자율성을 주장했다. 다섯째, 교사들이 한 번 시험 볼 때마다 많은 문항을 채점하며 교사1인당 담당하는 학생 수가 많다. 학생들의 다양한 유형의 문제 풀이 과정에 공정한 부분점수를 주는 등 객관적인 평가를 하기 위하여 교사들의 노력하고 수학과목은 객관적인 평가 기준을 적용할 수 있어 학생과 학부모는 채점의 객관성에 대하여 교사들을 신뢰하고 있다. 여섯째, 상당수의 교사들이 서술형 평가에 관한 연수를 받았고 문항작성 및 평가기준에 관한 연수를 서술형 평가를 시행하기 전에 받아 현장에서 일어날 수 있는 시행착오를 줄이는 것을 희망했다. 일곱째, 교사들은 서술형 문항이 지시하는 범위 내에서 자유로이 문제를 깊고 넓게 다룰 수 있는 장점을 인정하고 있으나 장점이라고 연구된 다른 사실인 고등정신 능력과 수학과 학습목표 성취를 측정하고, 교수-학습과정의 개선을 위한 정보를 습득하며, 학생들의 학습태도를 개선시킨다는 점에 동의하지 않았다. 교사들은 문제점으로 교사 1인당 담당하는 학생 수가 많고 객관적인 채점을 위하여 채점하는데 많은 시간이 걸린다는 점을 언급하고 있다. 따라서 교사들은 교사의 업무 부담을 경감시키고 교육여건을 개선해야 한며 교사의 자율성이 존중되어야 한다고 말하였다.;In order to train the talented person who is suitable in 21 century it be converted in descriptive evaluation method, get out in evaluation of the result center which depends in evaluation of objective tests which is a traditional evaluation method, which evaluates mathematical accident process and problem solving process, and to be able to bring up mathematical force. However, the descriptive evaluation by the necessity of teaching - studying method does not occur grow spontaneously from school site not to be, and enforcing by recommendations of an office of education. The students and the teachers of while executing strange evaluation were faced a thought in inferior various difficult problem. There is the present executive situation of mathematics curriculum descriptive evaluation is how, and how teachers taking charge of descriptive evaluation are recognizing descriptive evaluation the purpose of this study in a middle school ·high school in recognizing about problems of descriptive evaluation and improvement plan. In order to study this problem executed a question investigation with 167 person teachers of a middle school · high school in the Seoul. The data which is collected calculated an instance possibility and a percentage, maybe Χ²(Chi-square) test executed the certification that used a SPSS/PC+ program in order to recognize the difference that was an variable for there to have possibilities to be. In brief, be as follows to result of research along a study problem. First, examination by intention of the authorities more educational than opinions of a teacher can know that is executing ratio to be high of 40% descriptive evaluation in the middle school · high school of the most Seoul. Second, most teachers let a goal of evaluation to the accomplishment of an education goal, and were writing a question item to the same school teacher and cooperative work considering education goal and education contents. And the descriptive evaluation result teaching - studying method with the fact that it applies in improvement of studying method. Third, most teachers had a positive opinion about descriptive evaluation, and answered a change of the social sense of value and autonomous characteristic respect of a teacher regarding evaluation and diffusions of various evaluation question items on preceding condition to proceed. Fourth, the school of the Seoul City majority descriptive evaluation ratio was decided uniformly by recommendations of an office of education. But it must differ a on descriptive evaluation ratio according to a characteristic of chapter or development steps of a student, to apply uniformly descriptive evaluation ratio in order to think that was a problem and it asserted the autonomous characteristic of the teacher in ratio decision. Fifth, Teachers constantly endeavor so that objectivity evaluation, problem explaining process of various pattern of students give part point that is fair. Mathematical subject can apply an objective evaluation basis, student and parents are trusting teachers about objectivity of marking. Sixth, a great many teachers got from training regarding descriptive evaluation, but hoped got from training regarding a question item drawing up and evaluation basis before enforcing descriptive evaluation, and to reduce the trial and error to be able to happen. Seventh, teachers from inside the scope which the descriptive question item instructs this problem will be deep in freedom and it recognizes the strong point which is the possibility which they will treat widely. However, the teachers are mentioning for objectivity grading the many hour is caught point and per teacher one person taking charge in problems. Therefore, the teachers must reduce the business charge of the teacher consequently and they must improve an education circumstance and it talked that the autonomous characteristic of the teacher must be respected.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE