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모션그래픽에서 Background와 Foreground의 관계에 대한 연구

Title
모션그래픽에서 Background와 Foreground의 관계에 대한 연구
Other Titles
A Study of the relationship between background and foreground of motion graphics
Authors
송보용
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 정보를 수용하고 전달을 한다는 것은 인간 사회의 커뮤니케이션 중에 가장 기본적이고 핵심적인 가치이다. 그리고 현대의 커뮤니케이션은 객관적인 정보만을 전달하는 개념뿐만이 아닌, 각각의 감성과 이미지의 모티브를 전달하는 시각적 커뮤니케이션으로 인간들은 보다 감성적으로 소통을 하게 되었다. 시각적인 커뮤니케이션의 종류는 다양하지만 본 연구에서는 현 시대의 가장 핵심적인 매체인 뉴미디어의 발전과 보급으로 인해 발전기의 정점에 도달한 모션 그래픽을 시각적 정보전달의 측면에서 살펴본다. 기존의 시각적 정보전달은 정지되어 있는 한 장의 그림으로 관객에게 단편적인 정보와 모티브를 제공했지만, 현재의 모션 그래픽은 그래픽뿐만이 아닌 움직임, 시간, 공간, 사운드가 더해짐으로 작품이 가지는 정보와 감정을 정지된 한 장의 그림보다 쉽고 정확하고 구체적이게 관객에게 인식이 되고 있다. 본 연구는 ‘모션 그래픽의 프레임(Frame)안의 개체들이 어떤 움직임을 가져야 보다 효과적인 감정과 정보의 전달을 할 수 있는 가‘에 대한 의문에서 시작이 되었다. 본 연구에서는 관객에게 정보와 구체적인 감정을 전달하는 커뮤니케이션을 위한 모션그래픽을 시각 디자인의 관점에서 설명하고 있다. 그리고 모션그래픽의 개체와 요소들을 분석하고, 모션 그래픽 안에서 바탕(Background)과 형상(Foreground)의 관계를 국내외 유명한 모션그래픽 제작실에서 제작하여, 실제 관객에게 상영 발표 되어졌던 작품들 40여개를 대상으로 조사 분석을 하였다. 그리고 모션그래픽 전문가 4인을 통한 설문응답으로 분석결과를 검증하여 객관화 시키는 작업을 하였다. 이런 분석을 통해 디자이너가 모션 그래픽을 제작 시, 모션 그래픽이 가지고 있는 정보와 감정을 어떤 바탕(Background)과 형상(Foreground)의 디자인적 관계를 통해 만들어 내는 것이 더 정확한 정보와 감정을 관객에게 전달을 할 수 있을 지에 대한 가이드라인을 제시한다.;Reception and conveyance of information by persons is the most fundamental element of communication in the society of human beings. Moreover, communication of the modern era implies not only the concept of conveying objective information but also of visual communication in which motive of one's sensitivity and images are being conveyed. While there are various types and aspects of visual communication, this thesis particularly looks into the visual communication of information by means of motion graphics which has dramatically developed with the introduction and development of new media. Previously, information and motive were transmitted in fragments through still picture. Motion graphics comprise not only graphics but also motion, time, space and sound, and it renders more precise and concrete impression of information and emotion to the audience than that of still picture. This thesis starts from the question of how the objects in a frame of motion graphics should move in order to deliver emotion and information more effectively. With such question in mind, this thesis first gives an explanation of motion graphics as a means of communication of information and emotion to the audience from the perspective of visual design. It then gives an analysis of the objects and elements of motion graphics. It also analyzes the relationship between background and foreground, based on the result of research and analysis of 40 works which were screened and presented to real audience. Based on these analyses, this thesis attempts to provide a guideline on how the information and emotion of motion graphics could be configurated through the interaction of background and foreground, and how background and foreground could be manipulated in order to provide more precide and concrete information and emotion to the audience.
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