View : 92 Download: 0

지·정·의를 통합한 책임있는 행동 향상 프로그램 개발

Title
지·정·의를 통합한 책임있는 행동 향상 프로그램 개발
Other Titles
Developing a program to improve responsible behavior integrating cognitive, affective and conative dimensions
Authors
박시영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등 도덕과에서 지·정·의를 통합한 책임있는 행동 향상 프로그램을 개발하여 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 제7차 도덕과 교육과정은 도덕성의 지·정·의 측면을 모두 강조하는 통합적인 접근을 수용하여 보다 실효성있고 강화된 도덕 교육을 위해 개정되었다. 그러나 개정된 도덕 교과서가 각 제재별로 인지영역(1차시), 정의영역(2차시), 행동영역(3차시) 중심으로 각 차시가 분리되어 있고 꾸준히 습관화할 수 있는 다각적 활동이 미흡하다는 문제점이 발견되었다. 이를 개선하기 위해 책임있는 행동 지·정·의 요소가 한 차시안에 모두 통합되게 하고, 지·정·의를 모두 향상시켜 습관화할 수 있는 프로그램을 개발하게 되었다. 본 연구에서 개발하고자 한 책임있는 행동 향상 프로그램은 학습자와 교과전문가에 대한 요구 조사를 시행하여 그 결과에 따라 교육 목표를 설정하고, 설정된 목표에 따라 학습 내용 및 방법을 선정하고 평가하는 과정으로 개발되었다. 책임있는 행동 향상 프로그램의 목표로는 '책임있는 행동의 의미와 중요성을 알고, 느낌으로써 실생활에서 이를 실천할 수 있도록 한다.'의 상위 목표를 설정한 뒤, 약속과 규칙 지키기, 교통 규칙 지키기, 환경 보호하기 제재의 매 차시마다 지·정·의 목표를 선정하였다. 책임있는 행동 향상 프로그램의 내용 요소로는 '약속과 규칙 지키기, 교통 규칙 지키기, 환경 보호하기'를 선정하고, 각 내용 요소마다 지·정·의 목표 통합을 이루기 위해 전략 속 활동까지 통합하였다. 교수 전략으로 모범 보이기, 협동학습, 도덕적 사고 계발, 도덕적 정서 계발, 실천 기회 제공, 교실을 도덕적 공동체로 만들기가 선정되었고, 학습 시간을 40∼70분으로 융통성있게 운영하였다. 책임있는 행동 향상 프로그램은 경기도 고양시 D초등학교 3학년 학생 36명을 대상으로 실시되었다. 평가는 프로그램의 적용에 대한 교사와 아동의 관점으로 나누어 이루어졌다. 교사의 관점을 알아보기 위해서는 체크리스트와 질적 관찰 방법이 사용되었는데, 체크리스트는 책임있는 행동의 행동적 측면을 평가하기 위한 것으로 22개의 항목으로 구성되어 있으며, 9주동안 11회에 걸쳐 꾸준히 기록하였다. 그리고 질적 관찰 방법은 책임있는 행동의 인지적 ·정의적·행동적 측면의 평가와 프로그램의 효과 및 개선점을 살펴보는 것으로 사용되었다. 아동의 관점을 알아보기 위해서는 윤리저널을 통해 책임있는 행동의 정의적·행동적 측면을 스스로 평가하는 방법을 사용하였고, 인터뷰를 통해 자신의 책임있는 행동의 인지적 ·행동적 측면과 친구의 행동적 측면을 평가하는 방법을 사용하였다. 책임있는 행동 향상 프로그램의 실시 결과, 교사의 관점에서 책임있는 행동의 인지적·정의적·행동적 측면이 향상되었다고 보았고, 아동의 관점에서도 책임있는 행동에 있어서 자신의 정의적·행동적 측면과 친구들의 행동적 측면이 향상되었다고 보았다. 이는 책임있는 행동 향상 프로그램이 초등학교 3학년 아동들에게 효과적임을 보여주는 것이다.;The purpose of this study is to develop a program to advance responsible behavior in the moral education area of elementary school and make in to be applied in the school scene. In the 7th edition of moral education curriculum has been fixed to be more effective in the school fields by using an integrated approach. An approach that emphasizes all of cognitive, affective, conative part of the education. But the 7th edition on moral education, which pointed out the problems of the past education programs using cognitive approaches, also has some part to be fixed. But the textbook is composed into cognitive, affective, conative dimensions in each theme. And the problem that various activies for a habit to be able to work steadily were not enough for was found out. In order to improve cognitive, affective and conative dimensions of responsible behavior were integrated all in every each class. In this study, the aim of education was founded on the results of a research of the demands of learners and curriculum specialists, and desirable learning experiences were selected and organized according to the arm. The education aim of the this program was established to know meaning and a magnitude of a responsible behavior and practice to be responsible behavior for in real life b feeling. And aim of cognitive, affective and conative were chosen in sanctions of keeping promises and regulations, observing traffic rule, protecting the environment in every each class. As the components of this program, keeping promises and regulations, observing traffic law, protecting the environment was chosen. In teaching, various strategies were chosen such as the teacher as model, cooperative learning, enlighten moral thought, enlighten moral emotion, offer a practice opportunity, creating a moral community in the classroom. In this program, learning time was flexibly managed from forty to seventy minutes, and ethic journal and study materials were used. Evaluation of this program was carried out to 36 third-graders of "D" elementary school in Go-Yang, Gyeong-Gi. Evaluation shared a viewpoint of children with a teach about a program and was performed. In order to recognize a viewpoint of a teacher, a check list and qualitative observation were used. And a check list was composed to 22 items to evaluate conative dimensions of responsible behavior and recorded over 11 times steadily for nine weeks. And qualitative observation were used to evaluate cognitive, affective, conative dimensions of responsible behavior and to test the effects of the program. In order to recognize a viewpoint of children, an ethic journal and an interview were used to evaluate cognitive, affective, conative dimensions of responsible behavior. As a result of carrying out a program for developing children's responsible behavior, in a viewpoint of a teacher, it was improved cognitive, affective, conative dimensions of responsible behavior. In a viewpoint of children, it was improved them which their affective, conative dimensions and their friends conative dimensions of response behavior. This means the program developed by the author of this study to advance children's responsible behavior is effective for elementary school third-graders' responsible behavior.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE