View : 20 Download: 0

서울특별시 소재 대학교 부설 평생교육원의 교회음악 지도자 과정에 관한 연구

Title
서울특별시 소재 대학교 부설 평생교육원의 교회음악 지도자 과정에 관한 연구
Other Titles
An Analysis of Church Music Leader Curriculums in "Pyengsaeng Kyoyuk Kigwan"(i.e. "Informal Schools") attached to Universities
Authors
김소연
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교회음악지도자가 갖추어야 할 자질을 배양 할 수 있는 하나의 방법으로, 대학평생교육기관의 교회 음악 지도자 과정에 관한 현황을 조사하여 비교, 분석하는 것에 목적이 있다. 이 교육과정들이 교회 음악 지도자의 자질을 갖추는 적절한 강의를 제공하고 있는지 살펴 봄으로써 대학부설 평생교육원의 교회 음악 지도자 과정의 발전 과제를 제시해 보고자 한다. 이를 위해 먼저, 서울시내 대학 평생교육원 중에서 교회 음악지도자 과정을 개설하고 있는 한국 성서대학교, 가톨릭 교회음악대학원 소속 성 음악 아카데미, 감리교 신학 대학교, 국제 신학대학원 대학교, 기독교 음악대학, 단국대학교, 명지대학교, 서울 신학대학교, 숭실대학교 등 9개의 대학교를 조사하였다. 이들의 교육과정을 살펴본 결과, 각 기관은 다양한 형태로 교육과정을 제시하고 있었다. 유형 별로 살펴볼 때 학점 인증제를 택하고 있거나 이에 준하는 교육과정을 제공하는 교육 기관과 한 학기의 프로그램을 제공하는 교육기관으로 나누어 볼 수 있었다. 교회음악지도자가 갖추어야 할 전문적인 지식과 자질의 다양성을 모두 갖추는 데 있어 한 학기의 짧은 프로그램은 지휘법이나 성가 부르기 등의 극히 제한적인 부분에 치중하는 것이 불가피하다. 이는 교회 음악지도자 양성에 부분적인 역할을 수행하는 것에 그 기능이 한정되며, 좀더 다양하고 심도 있는 수업을 제공하는 학점 인증제 방식이 교회 음악 지도자 양성에 적합하다고 본다. 여러 수강자들의 다양한 욕구를 반영하여 다양한 수업방식을 제공하는 것이 바람직하다는 측면에서는, 한 학기 프로그램의 개설도 유용할 수 있으나 그 한계점을 보완 할 수 있도록 각 학기마다 심화된 수업을 개설하는 서울 신학대학교의 교회 음악지도자과정이 그 대안이 될 수 있다. 마지막으로, 대학부설 평생교육원의 교회음악지도자과정은 대학의 전문적인 인력을 활용하여 평생교육원의 수강자가 대학 또는 대학원의 수업에 참여할 수 있는 방안을 강구하여야 할 것이다. 서울시내 대학 평생 교육원 중 국제 신학원 대학교의 교회 음악지도자과정이 이 같은 제도를 도입하여 평생교육원 수강자가 대학원 개설 수업에 참여할 수 있는 기회를 개방하고 있었다. 대학평생 교육원의 ‘교회음악지도자 과정’이 그 본래의 교육 목표인 ‘전문적인 교회 음악지도자 양성’의 목적을 달성하기 위해서는 그 교육과정에 있어 다양성과 깊이 있는 수업 내용을 추구하여야 할 것이며, 이 연구가 이를 위한 하나의 기초자료로 쓰일 수 있기를 기대해 본다.;The purpose of this study is to review the role of the church for adults' life long music education and determine church music leaders' attributes for their adequate choir leadership. In order to help church music leaders develop their leadership, church music leadership programs are operated by various universities in their "Pyongsaeng Kyoyuk kigwan"(i.e. Informal schools) their conditions compared to determine whether they are providing adequate programs conducive to the development of church music leaders' attributes, and thereby suggesting some changes for the programs operated by the University It was found that nine colleges in Seoul were operating their informal education programs for church music leaders: Korean Bible University, Holy Music Academy under Catholic Church Music Graduate School, Methodist Theological Seminry, International Theological Seminary, Christian Music College, Dankook University, Myongji University, Seoul Theological Seminary and Soongsil University. As a result of reviewing their programs, it was found that the programs were very diversified. In view of academic periods, they could be divided into credit accreditation and single-semester programs. For example, Church Music Leaders' Program under Catholic University did not adopt an accreditation system, but they have been providing some similar courses. Since a single semester program cannot suffice to meet church music leaders' needs for professional knowledge and attributes, most of the current Life long Educational department under the Universities programs seem to be limited to choral conducting skills and anthems. In other words, the current informal programs for church chorus leaders seem to play only a partial role in educating church chorus leaders, scarecely providing for more diversified and in-depth accreditation courses. Since it may well be desirable to provide for diversified courses reflecting students' various needs, it may be useful to operate a single-semester program for church choir leaders, but a progressive course for each semester, as in Seoul Theological Seminary, seems to be a desirable model alternative for the Life long Educational department of church chorus leaders. Finally, the church education leaders' programs operated by various informal education institutes at universities should be reformed to make use of the professional in-house faculty and thereby, allow the students to attend the undergraduate or graduate classrooms. Only the church education leaders' program operated by International Theological Seminary allows its students to attend their graduate course classrooms after completion of the program. In order to achieve the goal of training for professional church musicicians set by 'church music leaders programs' operated by the informal education institutes attachd to Universities, it is essential for them to design and operate more diverse and in-depth courses. It is hoped that this study will provide some basic data to help the achieve such a goal.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE