View : 29 Download: 0

초등학교 통합학급 장애학생의 인기요인에 대한 분석

Title
초등학교 통합학급 장애학생의 인기요인에 대한 분석
Other Titles
An Analysis of Popularity Factors of Students with Disabilities in Elementary Inclusive Classroom : Based on the Third-and Fourth-Grade Students in Seoul and Gyeonggi Province
Authors
박윤희
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
어떤 집단이든 집단 내에서 인기가 있는 사람이 있다. 초등학생의 또래 집단에서도 학급 구성원 중 인기를 끄는 아동들이 있다. 최근 통합교육의 사례 에서 통합학급 내의 인기를 끄는 아동 중 장애를 지닌 아동이 있다는 것이 간혹 보고되고 있다. 또한, 특수교육의 많은 연구들은 통합학급 내에서 장애아동과 비장애아동의 사회적인 통합을 어떤 방법으로 이룰 수 있는가에 대해 진행 되어왔다. 그러한 연구들의 결과로 통합학급 내에서는 학급 아동들의 수용 정도가 좋은 장애 아동이 생겨나기 시작하였다. 그렇다면, 통합학급 내에서의 사회적 지위가 과거보다 상승된 이러한 인기 장애학생의 인기요인이 무엇인지 안다면, 통합학급에 입급 하기 위한 교사나 부모에게 학급 내 또래 관계의 어떤 점을 고려할 지에 대한 하나의 방향을 제시하는 의미 있는 자료가 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 3-4학년 통합학급 학생들이 인식하는 인기 장애학생의 인기요인이 무엇인지 알아보고, 추출된 인기요인은 어떠한 우선순위를 두고 있는지 알아보기도 한다. 또한, 초등학교 3-4학년 통합학급 학생들 중 여학생이 인식하는 인기 장애학생의 인기요인 점수와 남학생이 인식하는 인기요인 점수에 유의한 점수가 있는지 알아보아 응답자의 성별의 변인은 어떻게 다른지 알아보기로 한다. 본 연구 대상은 서울·경기 지역에 위치한 공립초등학교 3-4학년을 대상으로 실시하였으며, 전화로 구두조사를 하여 학급 내에서 장애학생에 대한 수용도가 좋은 학급을 선정하여 1차적으로 사회성 측정 검사지를 배부하였다. 그 중에서 학급 내 상위 30% 내에 속하는 인기 장애학생이 속한 학교는 총 8개교 11학급이었으며, 연구대상 아동은 11개 학급의 통합학급 학생 364명의 학생으로 선정하였다. 인기 장애학생의 인기 요인을 알아보기 위한 연구도구는 일반교육에서 인기아동에 대한 또래집단이 어떻게 지각하는지 알아보기 위해 사용된 김외열(1988)의 질문지를 일부 수정하고 2문항을 삭제 하여 총 28문항으로 사용하였다. 질문지 문항 총 28문항을 통한 질문지를 문항 분석을 한 결과, 23개 문항으로 구성되었다. 본연구에서는 23개 문항을 요인분석을 하여 인기 장애학생의 인기 요인을 알아보고, 남학생이 인식하는 점수와 여학생이 인식하는 점수의 차이는 t검증을 하여 유의한 차이를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 1. 요인분석 결과, 4개의 요인이 산출되었으며, 4개의 요인의 명명은 다음과 같이 하였다. 각각의 요인은 Ⅰ요인 ‘원만한 학교생활’ , Ⅱ요인 ‘호감적 특성’ , Ⅲ요인 ‘사회경제적 배경’ , Ⅳ요인 ‘긍정적 성격’ 으로 하였다. 2. 4개의 요인 중 가장 높은 우선순위는 Ⅰ요인 ‘원만한 학교생활’과 Ⅳ요인 ‘긍정적 성격'으로 나타났으며, 다음은 Ⅲ요인 ‘사회경제적 배경’, Ⅱ요인 ‘호감적 특성’ 순으로 나타났다. 3. 초등학교 3-4학년 통합학급 학생들 중 남학생이 인식하는 인기 장애학생의 인기요인 점수와 여학생이 인식하는 인기요인 점수의 차이를 살펴본 결과, Ⅰ요인 ‘원만한 학교생활’ ,Ⅱ요인 ‘호감적 특성’ 에서는 여학생이 더 높은 점수를 주어 유의한 차이가 있었다. 본 연구에서 나타난 결과는 인기 장애학생의 인기요인은 학급 교사의 요인이 크다는 것을 알 수 있었다. 따라서, 일반학급에 입급 하기 위해서는 일반교사와 장애학생과의 관계가 매우 중요한 요소라고 볼 수 있다. 이 연구는 초등학교 통합학급 내에서 또래 관계에서 장애학생의 수용도를 높이기 위해서는 어떤 점에 우선순위를 두어야 할지 방향을 제시했다는 데 의의가 있다고 볼 수 있다.;The purpose of this study is to present what a special education teacher and parents should consider first when bringing a disabled student to an integrated class through the analysis of the popularity factors of disabled students whose social positions in class improved. In addition, the study also examined the difference in the popularity factors of disabled students perceived by male and female students in an inclusive classroom and offered popularity factors to be focused by the gender of inclusive classroom students. The first questionnaire measuring sociometry was distributed to 27 classes from 18 schools in Seoul and Gyeonggi province to select the top 30 % of popular disabled students from the classes. Then the second questionnaire aimed at analyzing their popularity factors was distributed to 364 students in inclusive classerooms from 11 schools. Through the analysis of the second questionnaire, six popularity factors were generated. In order to find out the difference in perceptions of popular disabled students among students in the inclusive classrooms by gender, t-test was performed. The following results were obtained. 1. Through the data analysis, four popularity factors were produced and named as follows: factor I, smooth school life; factor II, favorable character; factor III, socio-economic background; factor IV, positive human nature. 2. Among the four factors, factor I, smooth school life and factor Ⅳ positive human nature came first, followed by factor III, socio-economic background, factor Ⅱ, favorable character. 3. The study examined the difference in the scores of popularity factors of disabled students perceived by the third-and fourth-grade elementary male and female in inclusive classrooms. The results found significant differences in both groups' perceptions. Female students gave higher scores to factor Ⅰ, smooth school life, factor Ⅱ, favorable charater than their male counterparts In conclusion, class teachers were found to have a substantial influence on the popularity of disabled students. This indicates that when bringing a disabled student to a general class, the relationship between the general teacher and the student is an important factor perceived by students in the inclusive classroom. The study is meaningful in that it suggested the direction to improve the acceptance of disabled students in elementary inclusive classrooms and in the relationship with peer groups. In addition, it showed disabled students can be popular students with positive attitudes instead of isolated students with negative attitudes in the inclusive classroom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE