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하이컨셉트(High Concept)시대의 하이터치(High Touch)패브릭 디자인

Title
하이컨셉트(High Concept)시대의 하이터치(High Touch)패브릭 디자인
Other Titles
High Touch Design in the era of High Concept
Authors
이보람
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과섬유디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
사상과 철학보다 현상이 앞서 가고 자신과 사회를 형상하는 가치보다 욕망을 더 추구하는 시대에 디자인은 인간의 욕구를 가장 진실하게 충족시키고 시대정신을 현시할 수 있는 커뮤니케이션 수단으로 부상하고 있다. 이러한 시대적 상황 속에서 단순한 문제해결의 과정이었던 디자인의 역할 개념은 현대에 이르러 인간욕구의 충족방편으로까지 확대되었다고 할 수 있다. 소비자(현대인)들의 욕구를 반영하며 그 욕구를 충족시켜줌으로써 공감을 불러일으키는 원활한 커뮤니케이션을 형성하는 디자인이야말로 경쟁력을 지닌 디자인이라 할 수 있게 된 것이다. 특히 섬유소재개발의 경우 소비자의 욕구를 그대로 반영하기 위해 여러 방향으로 모색되고 있으며 고감성화 디자인을 바탕으로 소량다품종주의로 점점 고급화, 세분화 되어 무한한 가능성과 경쟁력을 지닌 중요한 영역으로 자리매김하고 있다. 이에 본 연구에서는 하이컨셉트(High Concept) 시대와 하이터치(High Touch)디자인을 살펴보고 이론적 기반을 바탕으로 자연적인 요소를 통하여 발현되는 현대인의 감성욕구를 디자인의 표현적 요소로 삼았으며, 기하학적 형태와 소재의 가공을 통한 수공예적인 섬유디자인으로 여유(가벼움), 편안함(부드러움), 고유한(장식성) 감성이 충족될 수 있는 패브릭 디자인을 제시하고자 다음과 같이 연구를 하였다. 첫째, 휴머니즘을 바탕으로 인간과 자연의 감성과 감정을 중심으로 하는 하이컨셉트(High Concept) 시대의 시대적 특징과 시대의 흐름에 따라 변화해가는 디자인의 개념적 특징을 알아보고 이를 배경으로 하이터치(High Touch)디자인의 중요성과 조건을 살펴봄으로써 시대의 흐름을 파악하고, 시대적인 디자인 요구를 고찰하였다. 둘째, 디자인 영역에서 자연의 중요성과 자연을 배경으로 발전하는 인간욕구의 미학적 부분들을 알아보고 자연적인 요소로 발현되는 현대인의 감성욕구를 사회적 배경과 함께 살펴보도록 하였다. 자연에 근간을 둔 기하학적 형태를 통하여 감성욕구의 시각적 표현의 틀을 마련했다. 셋째, 슬래시 퀼트(Slash Quilt) 기법과 스티치(Stitch) 기법을 주 연구 소재가공 기법으로 정하여 이론적 이해와 실제적 이해를 거친 후 각 기법이 표현하고자 하는 테마에 맞는 섬유소재에 접목시켜 재질감의 변형에 따라 감성욕구의 시지각적인 촉각적 표현을 할 수 있도록 하였다. 이러한 과정을 거쳐 크게 2그룹의 8점을 작품으로 제작하였다. 넷째, 서양문화 관점에서의 기하학적 형태에 대한 이해를 바탕으로 이를 표현도구로 사용하였다. 자연에서 비롯되었으나 모던한 컨셉트로 인지되는 양면성을 지닌 기하학적 형태의 특징을 통해 인간과 자연의 통합적인 가치추구의 사회흐름을 반영할 수 있도록 하였다. 이러한 연구 과정을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 시대의 흐름과 현대인의 감성욕구에 대한 이해를 통해서 디자이너와 소비자가 감성적 공감을 형성하는 디자인이 개발될 수 있음을 발견하게 되었다. 둘째, 인간의 본능적인 욕구를 충족시킬 수 있는 자연을 모티브로 하는 디자인은 심미적, 정신적 욕구의 충족가능성을 지니고 있음을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 새의 깃털을 모티브로 디자인을 시도해 봄으로써 인간의 심미적, 정신적 욕구충족의 방향을 모색하였다. 셋째, 슬래시 퀼트(Slash Quilt) 기법과 스티치(Stitch) 기법의 수공예적인 디자인 방식으로 희소가치를 지니면서 소비자에게 좀 더 감성적으로 접근하는 하이터치(High Touch) 패브릭 디자인을 창출해 낼 수 있었다. 넷째, 가볍고 투명성을 지닌 소재의 사용으로 빛을 디자인을 돋보이게 하는 보조적 수단이 아닌 디자인의 구성요소로 확장시켰다.;In the era where phenomenon precedes ideology and philosophy, where a desire is pursued more than value forming oneself and a society, design is rising as a tool of communication to satisfy people's desire and to reveal the spirit of the age most truly. Under the circumstances of this era, the concept of the role of design, which was once a process of solving a simple problem, can be though to be extended to an instrument to satisfy people's desires in the modern times. Design can be regarded as competitive one when it can reflect the desires of customers (the moderns), evoke their sympathy by filling up the desires, and create harmonious communication. Especially, in case of Fabric Material Development, various ways are pursued in order to reflect consumer's desire. With more quality enhancement and ramifications by small quantity batch production based on the design of high sensitization, it is settling down as an important area with limitless possibility and competitiveness. In this study, High Concept and High Touch Design will be examined. Based on theoretical basis, the sensibility desire of the modern people, which is revealed through the motive of nature, is chosen as the expressional factor in design. Also, in order to suggest the fabric design that can satisfy ease (lightness), comfort (softness) and intrinsic(decoration) sensibility as handcrafted fabric design through geometric shapes and the processing of materials, the following are studied. Firstly, based on humanism, the conceptual features of design, which is changing according to the feature and trend of the era of High Concept focusing on the sensibility and emotion between a human being, are examined. Based on this examination, the trend of the times is understood by looking into the importance and condition of High Touch Design. The simultaneous design for the times and generation is studied. Secondly, in the design area, the aesthetic parts of a human being, which are developed from the importance of nature and based on nature, are examined. The sensibility desire of the modern people revealed through the motive of nature is looked into along with the social background. It was prepared that the frame for the visual expression of sensibility desire through the geometric shapes based on nature. Thirdly, Slush Quilt Technique and Stitch Technique were chosen as the Material Processing Technique of the major study. After theoretical and practical understanding, I grafted fabric material on an appropriate theme that each technique wants to express and made the material able to represent the tactile expression of sensibility desire according to the information of texture. Through this process, I manufactured the 8works of 2 groups for real. Fourth, with expression able to recognize human's natural and sensuous desire as the modern natural concept through the combination of geometric shapes and natural texture, I adopted this study as the chapter of chance able to reflect an integrative social trend as an integrative concept and deliver that (while geometric shapes are originated from nature, the modern people recognize them as the modern concept). The results generated from the process of this study are as follows. Firstly, through the understanding about the trend of the times and the sensibility desire of the moderns, it is found that design forming the sensuous sympathy of designers and consumers can be developed. Secondly, nature is the nature of a human being. Through the design motivated by nature, it is possible that aesthetical and psychological desire can be satisfied. Thirdly, High Touch Fabric Design, which approaches consumers more sensuously and has scarcity value, can be created with the method of design through Hand Touch of Slush Quilt Technique and Stitch Technique. Fourth, with use of light and transparent materials, it extends light as the component of design but not an assistant means to look design better.
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