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생명보험사의 e-business활성화를 위한 웹사이트 사용성 연구

Title
생명보험사의 e-business활성화를 위한 웹사이트 사용성 연구
Other Titles
(A) Study on usability for active e-business in Life Insurance agency's
Authors
백어옥
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Keywords
생명보험사e-business웹사이트
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
The most important element in Website structure is the user. The user forms in their own way a habit through experiences from all the other thousands of sites. The user needs an interface that corresponds to the mental model formed from these experiences. Websites with financial rights have a special role that they must execute. Not as an enterprise promoting a communication channel but as an actual trade promoting devise through the web. The relative importance of the current domestic financial rights sites online financing such as internet banking and web trades are growing rapidly. Despite the growth of the domestic financial rights sites, insurance industries show a poor usage through the internet compared to other financing sites. Especially financial activities being recognized as one of our daily issues has brought up usability activities as an important element. However domestic insurance sites still show many problems. This study concentrates on evaluation a foreign domestic insurance "A" site for domestic Usability studies. Usability assessment methods will be focused on insurance site users needs by acquiring product information and easy registration by taking reference of previous study results, through Heuristic evaluations and usability testing. In this study we will evaluate the behavioral aspects of users when in use of insurance sites through assessments and through this propose a solution to improve usability interfaces, And when in need of structure or re-structuring this will promote its site usability.;인터넷의 급속한 발전에 따라 현재 많은 생활의 한 부분으로 인터넷이 활용되고 있다. 국내에서는 정부의 정보화 계획과 소비자의 욕구에 발맞추어 많은 생활의 한 부분을 인터넷이 차지하고 있다. 웹사이트 구축 시에 가장 중점을 두어야 할 부분은 바로 사용자이다. 사용자는 수천 개의 다른 사이트를 방문했던 경험에 의해 형성된 나름대로의 사용습관을 가지게 된다. 사용자는 그러한 경험에 의해 형성된 멘탈모델과 일치하는 인터페이스를 필요로 하게 된다. 최근에는 대기업을 필두로 하여 일반 중소형 사이트들도 사용성에 대한 중요성이 점점 증가 하고 있으며 인터넷의 발전으로 많은 금융업무도 온라인화 되어가고 있고 국내 금융권 사이트의 사용성 평가도 따라서 증가하고 있다. 국내 금융권 사이트의 이런 발전에도 불구하고 타 금융권에 비해 보험산업의 경우는 인터넷 활용도가 뒤진 것으로 평가되고 있다. 보험사의 사이버 활용도가 낮은 이유로는 기존판매 조직과의 관계, 보험상품의 복잡성, 설명의무, 자필서명 등 계약체결에 따른 법적인 문제, 보험계약자 보호라고 하는 보험제도가 가지고 있는 특수성에서 연유하는 것으로 보여진다. 특히 일상업무의 하나로 인식되어가는 금융권에 있어서의 사용성 활성화는 중요한 문제로 인식되고 있으나 아직까지 국내 보험사이트들은 많은 문제점을 보여주고 있다. 이에 본 연구에서는 평가를 통해 보험사이트 이용 시 사용자의 이용행태를 알아보고 평가를 통해 그 결과를 바탕으로 사이트의 사용성 개선방안을 제시하고자 하며 사이트 구축 및 재개발 시에 사용성 향상을 기대할 수 있을 것이다.
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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