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의약분업 이후 우리나라 약국업무 실태분석

Title
의약분업 이후 우리나라 약국업무 실태분석
Other Titles
Assessing Pharmacy Practice of Community Pharmacies in Korea
Authors
고미숙
Issue Date
2003
Department/Major
임상보건과학대학원 임상보건학과임상약학전공
Keywords
의약분업약국업무실태분석
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Abstract
급변하는 의료환경에서 의료소비자의 기대를 충족시키며 의약분업 이후 약국서비스 질 향상을 위해 '우수약국관리제도(Good Pharmacy Practice, GPP)' 도입이 더욱 요구되고 있다. 이에 대한약사회에서 제시하는 '우수약국관리기준(안)'에 우리나라 약국의 약국업무가 어느 정도 부합하고 있는지 그 현황을 평가하고, 위치와 체인가입여부에 따른 현황의 차이를 비교하고자 하였다. 약국업무 평가 도구는 '우수약국관리기준(안)'에 근거하여 약국업무 4영역 28(세부문항 포함 48)개 문항을 개발하였다. 약국과 대표약사 특성을 조사하기 위해 각각 6개, 3개 문항을 개발하였다. 또 체인약국의 체인서비스에 대한 만족도를 조사하기 위해 8개 문항을 개발하였다. 자기기입식 설문지를 이용하여 2003년 3월 25일부터 4월 15일까지 서울, 경기지역에 위치한 250개의 개국약국 대표약사를 대상으로 조사하였다. 응답한 190개 약국(응답률 76%)의 자료를 통계 분석한 결과 투약관리 영역에서 처방전 검토 중 가장 취약한 부분이 약물상호작용과 배합금기 사항이며 복약지도는 필요하다고 판단될 경우만 하는 것으로 분석되었다. 대부분의 응답약국이 의약품 관리 영역 중 전문의약품과 일반의약품, 건강보조식품을 구별, 보관하며 유효기간을 정기적으로 확인, 점검하는 것으로 조사되었다. 약국의 구조 및 설비 영역 중 대부분의 응답자가 조제실과 환자대기실의 크기가 비교적 적당하다고 느끼는 것으로 조사되었다. 약국 운영에 관한 영역 중 약국근무시간의 특성이 분석되었으며 환자 편의를 위한 근무시간과 휴무일에 관한 안내문 게시가 제대로 시행되지 않았다. 병원문전약국은 처방조제위주이며 동네약국에 비해 복약지도 평균치가 조금 높게 조사되었으나 아직 미흡한 상태이며 약국근무시간이 다소 짧고 전반적으로 일요일, 공휴일은 휴무를 원칙으로 하는 것으로 조사되었다. 의원문전약국은 처방조제와 일반약 판매 비율이 반반으로 조사되었다. 동네약국은 일반약 판매비율이 높으며 하루 평균 10∼13시간 이상 근무하는 것으로 분석되었다. 체인약국은 비체인약국 보다 복약지도 평균치가 조금 더 높게 조사되었으며 의약품 구입 경로가 체인에서 구입하는 특성이 조사되었다. 체인약국의 체인서비스에 대한 만족도는 5점 척도에 3.45점으로 '보통'인 것으로 분석되었다. 연구대상이 서울, 경기지역으로 한정되며 대표약사 자신의 주관적인 평가에 의존하는 연구의 한계점이 있으나 의약분업시행 3년이 지난 우리나라 약국업무 실태를 분석하고 약국위치와 체인가입여부에 따른 약국업무를 비교·분석 함으로서 앞으로 우수약국 확립에 필요한 기초자료를 제공하는 데 본 연구의 의의가 있다고 판단된다.;For the expectation of patients to medical treatment service which changes suddenly and pharmacy service quality improvement the GPP introduction is more demanded, Based on 'The good pharmacy practice standard' that the Korean Pharmacist Association present I planned to evaluate how the service of our country pharmacy are at present and compare the assessing of pharmacy practice according to where pharmacy is located and whether pharmacy is joined to any franchise. The evaluation tool of the assessing of pharmacy practice based on 'the good pharmacy practice standard' is developed 4 area 28 (sub-clause 48) clause. In order to investigate the pharmacy and a representative pharmacist assesing it is also developed the clause which 6 things and 3 things bites each. In order to investigate the satisfactory degree against the chain service of the chain pharmacy 8 things are developed. Following self entry question I investigated 250 representative pharmacists of pharmacies which are located in Seoul and the Koynggi province from 2003 March 25th and April 15th. On the basis of data of 190 pharmacies (response rate 76%) statistics the results are followed by while pharmacists are investigating a prescription the drug interaction and incompatibility fact are checked only to the case which is judged they are necessary. It was investigated with the fact that most of responsible pharmacies distinguish ETC, OTC and the nutritional supplements on shelf in pharmacy and periodically they confirm and inspects a terms of validity, It was investigated with the fact that most of them feel the own dispensary and patient waiting area size in their pharmacy are suitable in territory of pharmacy structure and instruments. About the pharmacy operation the overweight of pharmacy business hours was analyzed and the guidance of off-day and working hours for patients was not well enforced. Outputs of the pharmacies in front of the hospital were mainly obtained from making up a prescription and the average of guidance how to take a medicine is higher in small quantity than that of neighborhood pharmacies but is still insufficient. The pharmacy business hours are a little short and they are almost close on Sunday and holiday. The sale ratio of ETC and OTC the pharmacies in front of the clinic was investigated at half-and-half. The sale ratio at the neighborhood pharmacies was higher to OTC and pharmacists are overworked even for 13 hours a day. It was investigated that the chain pharmacy was doing better the guidance how to take a medicine than the non-chain pharmacy and the purchase course of the medical supply was mainly from the chain. It was analyzed the satisfaction regarding the chain service of the chain pharmacy was 2 degree in 5 perfect score. The research object is limited in Seoul, Koynggi province and there is the critical point that the research depends on subjective evaluation of the representative pharmacist but I think it is important to providing a fundamental data being necessary to a good pharmacy establishment that assessing of the community pharmacy in Korea from comparing and analyzing the pharmacy location and joining yes or no to the chain.
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