View : 12 Download: 0

제7차 교육과정에 기초한 통일교육 교수·학습 방법의 효과 분석

Title
제7차 교육과정에 기초한 통일교육 교수·학습 방법의 효과 분석
Other Titles
(The) Effect Analysis of Teaching·Learning Method for Unification Education Based on the 7th National Curriculum
Authors
정현용
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
제7차 교육과정통일교육ICT 활용Unification Education
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
국토가 분단되고 민족 사회가 두 개의 이질적인 체제로 분열되어 왔으나, 우리 민족은 분단의 시작부터 현재까지 민족 통일을 최대의 민족적 과제의 하나로 삼고 여러 가지 방면에서 통일 노력을 전개해 왔다. 그럼에도 불구하고 분단 50여 년이 지난 오늘날에도 남북한이 추구해 온 통일 노력은 아직 결실을 맺지 못하고 있다. 2000년 남북정상회담 및 남북한간의 활발한 스포츠·문화의 교류를 계기로 상호간에 화해·협력의 분위기가 조성됨에 따라 그 어느때보다도 국민들의 통일에 대한 기대와 희망이 높아지고 있는 이 시점에서, 이데올로기의 대립과 체제 경쟁 지향의 통일교육에서 벗어나 민족 공동체 의식을 함양하고 민족의 동질성을 회복하기 위한 통일교육이 절실하게 요구되고 있다. 그러기 위해서는 통일 문제에 대한 무관심에서 벗어나 학생들이 북한에 대해 관심과 애정을 보이며 보다 적극적이고 책임감 있는 자세로 통일의 필요성을 인식하면서 통일의지를 가다듬어 갈 수 있는 다양한 통일교육 교수·방법의 개발 및 현장 검증 연구가 절실히 필요하다. 이에 본 연구는 통일교육의 목적과 연관되는 고등학교 1학년 사회 교과서 내용 중 'X. 사회변동과 미래사회' 단원을 학교 현장에서 ICT 활용 수업·직소 수업을 운영하는 데 적용할 수 있도록 재구성하고 수업 자료를 개발하여 적용해 봄으로써 ICT 활용 수업·직소 수업이 제7차 교육과정에서 제시한 통일교육의 목적을 달성하는 데 효과적이며, 더 나아가 남·여학생에 따라 ICT 활용 수업·직소 수업의 효과가 다르게 나타난다는 가설을 검증하고자 하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 통일교육의 목표 및 방향, 통일교육의 일반적인 지도 원칙, 학습자 중심의 통일교육 교수·학습의 종류와 본 연구자가 실제 수업에 적용한 ICT 활용 학습과 협동학습의 유형인 직소 학습에 대하여 알아보았고, 교육 과정 시기별 학교 통일교육 내용의 특징 및 제7차 중등 교육과정 통일교육의 특징과, 「사회과」 의 통일교육 관련 내용, 학교 통일교육의 문제점에 대해 살펴보았다. 위의 이론적 배경을 기반으로 학생들이 북한 주민의 사회 생활을 정확히 이해하고, 민족의 동질성을 함양하여 통일에 대한 당위성을 인식할 수 있도록 통일 교육 수업 자료를 개발하였다. 실험 연구는 사전 검사를 실시하여 통일교육의 목표 달성 정도에 있어 집단의 동질성을 검증한 후, A처치 집단과 B처치 집단에 서로 다른 수업 방법을 적용하는 방식으로 이루어졌다. 그리고 나서, 통일교육의 목표 달성 정도를 측정할 수 있는 설문지를 작성하였고, 이를 ICT 활용 수업과 직소 수업을 진행한 두 집단 모두에게 적용하여 그 결과를 SPSS 10.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 교과 수업 시간에 적용 가능한 학습자 중심의 다양한 교수·학습 방법 중에서 ICT 활용 수업과 직소 수업이 제7차 교육과정에서 제시한 통일교육의 목표 달성에 효과적이고 남·여학생에 따라 ICT 활용 수업, 직소 수업의 효과가 다르게 나타난다는 가설을 검증하기 위하여 연구 변인을 다음과 같이 설정하였다. 독립 변인은 ICT 활용 수업·직소 수업의 적용이고, 종속 변인은 통일교육의 목표인 민족 공동체 의식을 바탕으로 한 바람직하고 객관적인 통일관 및 북한관 정립이며, 이를 측정하기 위한 하위 변인으로 지식, 기능, 가치 측면으로 세분화하여 각각 측정 지표를 설정하였다. 또한 각 수업의 효과에 영향을 미칠 것으로 판단되는 학습자들의 특성 변인은 컴퓨터 학습 및 활용 경험, 컴퓨터 활용 능력 및 태도에 대한 인식, 학습과제 수행시 상호의존성의 정도·책임감·혼자서 과제를 해결하는 것에 대한 선호성, 급우들간의 의사소통 개방성 및 급우를 돕는 이타성 정도이다. 연구 대상은 본 연구자가 소속된 경기도 성남시 분당구에 위치한 B고등학교의 1학년 8개 학급 264의 학생들이며, 실험 기간은 2002년 9월 23일부터 2002년 10월 25일까지로 각 학급당 4차시에 걸쳐 수업을 실시하였으며, 5차시에 설문조사를 실시하였다. 연구 결과의 분석에 사용된 실증 분석 방법은 t-test이며, 95%의 신뢰 구간에서 유의수준 p<.05 로 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. ICT 활용 수업에 의한 통일교육의 목표 달성 정도는 지식, 기능, 가치의 모든 영역에서 성별 구분 없이 실험 수업이 이루어지기 전과 비교하여 평균 점수가 향상되었고, 남학생이 여학생보다 평균 0.25점 더 향상되어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 직소 수업에 의한 통일교육의 목표 달성 정도 또한 지식, 기능, 가치의 모든 영역에서 성별 구분 없이 실험 수업이 이루어지기 전과 비교하여 평균 점수가 향상되었고, 여학생이 남학생보다 평균 0.17점 더 향상되어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05) 본 연구에 의하면 교과 수업 시간에 적용 가능한 통일교육 교수·학습 방법 중 ICT 활용 수업·직소 수업의 적용이 제7차 교육과정에서 제시한 통일교육의 목표 달성에 효과적인 측면이 많으므로, 앞으로 학교 현장에서 다양한 통일 교육 교수·학습 방법이 활성화될 수 있도록 교사들에 대한 전문기관의 연수 프로그램에 의하여 종합적이고 체계적인 연수가 실시되어야 하며, 남북한의 평화공존과 화해·협력의 시대에 걸맞게 북한 사회에 대한 객관적인 시각을 가지고 특수성을 이해하는데 도움이 될 수 있도록 풍부하고 다양한 자료가 지속적으로 개발·보급되어야 할 것이다.;This country has been divided and people have been rent by two heterogeneous social structures, however, our people have regarded nation-unification as the most important task of our people from the moment when our country, 50 years ago, was divided to the present moment. And much effort has been paid to nation-unification from various viewpoints. Though the South and the North have paid attention to nation-unification for the past 50 years since the moment of nation-division, any fruition has been brought to even at this time. However, since S/N Summit Meeting was hold in 2000, culture · sports interchange has been realized actively between the South and the North, atmosphere of mutual reconciliation and cooperation has also been promoted. Moreover, people are increasing their anticipation toward nation-unification at this time, so that special unification education is required to get out of the unification education orienting opposing ideologies and competitive social structures, cultivate consciousness of national union, and recover homogeneity of people. For the sake of those purposes, students need concern the problem of nation-unification, show more active compassion for the North, recognize the need of nation-unification with a more positive and responsible attitude, and put things in order for will of nation-unification. Therefore, various unification education programs, teaching materials, and site-investigation are acutely necessary. This study tried to verify the hypothesis that ICT applying lectures and direct petition lectures are effective to achieve the purposes of unification education, which are suggested by the 7th National Curriculum, furthermore, the effects of ICT lectures and direct petition lectures are different by student gender, by reconstructing ICT lectures and direct petition lectures in order to apply the textbooks of social studies for first year high school students to actual school sites, particularly, 'the Chapter 10, Social Transition and the Future Society' which is related with the purposes of nation-unification, and by developing and applying lecture-materials. First of all, literature research examined purposes and directions of nation-unification education, general principle of nation-unification education, kinds of learner-centered teaching · learning method, and ICT applying lectures and direct petition lectures, one type of cooperative study, applied to real classwork by this researcher were studied. Contents and characters of our schools' nation-unification education are examined by each curriculum period, characters of nation-unification education in the 7th National Curriculum for secondary education, contents of nation-unification education reflected in each school textbook, nation-unification related contents of 「social studies」, and problems of our schools' nation-unification education were also examined. Based on the above theoretical backgrounds, classwork materials of nation-unification education were developed in order that students might exactly understand reality of the North's society and social life of its population, recover homogeneity of our people, and recognize what should be for the sake of nation-unification. A preliminary inspection was conducted for this research; homogeneity of people was examined measuring the degree of achieving aims of nation-unification education, then, different classwork methods were adopted by A group and B group. Next, a questionnaire survey was made to measure the aim achievement degree of nation-unification education, this examination was conducted to both groups who applied ICT and direct petition. The questionnaire results were analyzed by SPSS 10.0 Program. In order to verify the hypothesis that ICT applying lectures and direct petition lectures, one of nation-unification education teaching · learning methods proposed by the 7th National Curriculum are very effective to achieve the aims of nation-unification education, and effects of ICT applying lectures and direct petition lectures are different by students' gender, variables are set as follows; independent variables are applications of ICT and direct petition, and dependent variables are establishment of desirable and objective viewpoint of nation-unification and the North grounded on the consciousness of people-union, aim of nation-unification education. Sub-variables to measure those things are subdivided according to the sides of knowledge, function, and value, and each measurement index was set. Also, learners' character variables that might influence effects of each class are computer study & computer-use experience, recognition toward ability and attitude to use computer, preference of interdependence degree · responsibility · independent task-resolution when doing study questions, and open communication & altruism among class mates. Study subjects were 264 first year students of B high school' 8 classes, which is located at Bundang-gu, Seongnam-city, Kyeongki-do, and this researcher is working at this school, also. The experiment period was from September, the 23rd, 2002 to October, the 25th, 2002. each class took four experimental classworks, and the questionnaire survey was conducted at the 5th classwork activity. The demonstrative analysis method was t-test, which was adopted in this report; the significance level was p<.05 within 95%'s confidence interval. Summing up the study results, they are as follows; The average aim achievement degree in nation-unification education applying ICT in classwork rose after conducting experimental classworks, in all areas of knowledge, function, and value, regardless of gender. The mark of male students increased 0.25 points more than female students in average, which means a statistically significant difference(p<.05). The average aim achievement degree in nation-unification education applying direct petition in classwork rose after conducting experimental classworks, in all areas such as knowledge, function, and value, regardless of gender. The mark of female students increased 0.17 points more than male students in average, which means a statistically significant difference(p<.05). According to this report, ICT applying lectures and direct petition applying lectures demonstrated many effects among other teaching · learning ways proposed by the 7th National Curriculum, therefore, in order to achieve the purpose of nation-unification education, teachers need have more opportunities of comprehensive and systematic study & training programs in more professional institutions, in order that many teaching · learning methods might be activated in real educational sites. Furthermore, more plentiful and various materials should be developed and distributed continually in order to have an objective view on the North's society and understand characters of their people, corresponding to this time's trend of peaceful coexistence, reconciliation, and cooperation between the South and the North.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE