View : 21 Download: 0

Pyotr Il'yich Tchaikovsky의 발레모음곡 중 Divertissment의 분석 연구

Title
Pyotr Il'yich Tchaikovsky의 발레모음곡 중 Divertissment의 분석 연구
Other Titles
(A) Study on the Divertissment in the Ballet Suite , by Pyotr Il'yich Tchaikovsky
Authors
김은형
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Pyotr Il'yich Tchaikovsky발레모음곡Nutcracker Op. 71aDivertissment
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
표트르 일리치 차이코프스키(Pyotr Il'yich Tchaikovsky; 1840-93)는 19세기 러시아를 대표하는 작곡가로 민족주의적 전통에 서구의 음악어법을 접목시키어 실내악, 교향곡, 오페라와 발레음악들을 포함한 많은 관현악곡 등 다양한 쟝르에 걸친 많은 작품을 작곡하였다. 그 중에서도 발레음악은 차이코프스키에게 있어 가장 애착이 가는 장르였다. 차이코프스키는 그 당시까지 약 100여 년 동안 안무가에 의해 종속되어 있던 발레음악을 단순한 반주로서가 아닌 무용과 대등한 위치에 놓이게 하는데 커다란 공헌을 한 작곡가로, 차이코프스키 이전의 춤과 연극용 반주음악을 작곡한 륄리(Jean-Baptiste Lully; 1632-87), 라모(Jean-Philippe Rameau; 1686-1764), 글룩(Cristoph Willibald Gluck; 1714-87), 들리브(Cle'ment Philibert Le'o Delibes; 1835-91)보다 더욱 뛰어난 무용음악을 작곡하게 된다. 본 논문은 초·중·고등학교 음악감상 제재곡으로 널리 활용되고 있는 차이코프스키의 발레 모음곡 『호두까기 인형, Nutcracker Op. 71a』중 '디베르티스망, Divessement (일명 Character Dances)'의 분석·연구를 통하여 차이코프스키의 발레 음악에서 보여지는 다양한 음악적 특징을 알아보는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 다양한 문헌과 악보를 통하여 차이코프스키의 음악적 특징과 그의 발레음악의 특징을 고찰한 후, 『Nutcracker Op. 71』작품 전체의 구성에 대해 조사하였다. 그리고 본론에서는 발레 모음곡 『Nutcracker Op. 71a』중 가장 특색 있는 여섯 개의 춤곡으로 구성된 'Divertissement'를 분석함으로써 각 악곡에 사용된 선율적·화성적 요소와 작곡기법 및 곡의 특징에 관하여 알아보았으며, 분석 결과 다음과 같은 특징을 지닌다. 차이코프스키의 발레 모음곡 『Nutcracker Op. 71a』는 원 발레곡이 초연되기전, 『Op. 71』의 스물 네 곡 중 여덟 곡이 작곡자에 의해 모음곡으로 편성되어 먼저 공연되었다. 발레 모음곡 『Op. 71a』는 Overture in Miniature(작은 서곡), Divertissement(디베르티스망), 그리고 Waltz of the Flowers(꽃의 왈츠)로 구성되었으며, Divertissement은 March(행진곡), Dance of the Sugarplum Fairy(사탕요정의 춤), Russian Dance "Trepak"(러시안 춤곡 "트레팍"), Arabian Dance "Coffee"(아라비안 춤곡 "커피"), Chinese Dance "Tea"(중국 춤곡 "차"), 그리고 Dance of the Reed Pipes(갈대피리의 춤)의 여섯 곡으로 이루어졌다. 제 1곡 March는 관악기에 의해 연주되는 팡파레와 이에 응답하여 현악기에 의해 연주되는 선율이 교대로 전개되며, 제 2곡 Dance of the Sugarplum Fairy는 차임(chime)과 같은 효과를 내는 첼레스타(celesta) 음향이 인상적인 곡이다. 제3곡 Russian Dance "Trepak"은 러시아 전통 춤곡인 "트레팍"을 기본으로 하여 작곡되었으며, 제 4곡 Arabian Dance "Coffee"는 ostinato bass위에서 전개되는 heterophony적인 느린 선율이 특징적인 곡이다. 제 5곡 Chinese Dance "Tea"는 flute의 특징을 잘 이용한 곡으로 선율이 주로 flute에 의해 trill이나 3, 5, 6, 7, 9 연음부 등의 빠른 passage로 진행하고 저음의 bassoon과 음색의 대비가 분명하게 일어나며, 제 6곡 Dance of the Reed Pipes는 갈대 피리 소리를 flute으로 묘사하는 곡으로 주제가 반복적으로 되풀이되었다. 차이코프스키는 자신만의 창의적인 선율뿐만 아니라 민족주의적 전통을 수렴하여 러시아의 민속선율과 춤곡에서 선율적 소재를 차용하기도 하며, 러시아외의 유럽 여러 나라의 속요나 동요 등에서토 선율적 소재를 제공받기도 하였다. 춤곡의 특성상 단위 소절들이 반복되어 곡이 구성되며, 주로 동형진행과 반복 기법이 사용되고 있다. 화성사용에 있어서는 3화음을 중심으로 하며, 감7화음의 연속사용 및 지속저음의 사용, 그리고 ostinato bass등이 사용되었다. 악기의 사용에 있어서도 19세기 후기 낭만주의의 확장된 표준형 orchestra에 악기를 첨가하여 자신만의 음색을 찾고자 노력하였다. 즉, celesta나 bass clarinet등 그 당시 새로운 악기를 곡에 처음으로 사용함으로써 독특한 관현악 음색을 창출하며, 각 곡의 특성에 맞는 여러 종류의 타악기를 사용하기도 한다. 이상과 같이 차이코프스키의 발레음악 『Nutcracker Op. 71a』중 'Divertissement'은 각각의 곡의 성격이 매우 특징적인 춤곡들로 구성되었으며, 차이코프스키의 위대한 발레음악의 진면모를 보여주는 독창적이고 뛰어난 작품으로 그 당시까지의 발레음악의 지위를 높이는데 공헌하고 이후 많은 작곡가들이 발레음악을 작곡하게 하는 계기를 마련하게 되었다.;As a notable representative of nineteenth-century Russian composers, Pyotr Il'yich Tchaikovsky (1840-93) combined the nationalistic tradition with western musical language in composing a large number of pieces that covered various genres, such as ensemble, symphony, opera and much orchestral musics, including ballet music. Of these works, Tchaikovsky had a particular affection for ballet music. For the previous 100 years, the music composer occupied a subordinate position to that of the choreographer. Tchaikovsky changed this by making the music more than a simple accompaniment to the dance portion. Furthermore, he composed more remarkable ballet works than his predecessors who wrote dance and theater music, including Jean-Baptiste Lully (1632-871, Jean-Philippe Rameau (1686-1764), Christoph Willibald Gluck (1714-87), and Clement Philibert Leo Delibes (1835-91). The purpose of this thesis was to examine the various musical features shown in Tchaikovsky's ballet music by studying and analyzing the 'Divertissement' of the Nutcracker Suite, which is widely used in teaching Korean elementary, middle, and high school students. An examination was made of the structure of "Nutcracker" after considering Tchaikovsky 's musical characteristics and his ballet music throughout various documents and scores. In the main subject, by analyzing the 'Divertissement'(which is called, Character Dances), the most distinguishing feature, consisting of six dance works in this ballet suite. The melodic and harmonic features, compositional methods, and characteristics of the work were analyzed, and are as follows: Tchaikovsky ' s original music, "Nutcracker" consisted of twenty-four pieces, but was edited by the composer as a work of eight pieces for the original ballet, which was premiered in 1892. The ballet suite consists of Overture in Miniature, Divertissement, and Waltz of the Flowers, and the Divertissement is composed of six pieces: March, Dance of the Sugarplum Fairy, Russian Dance "Trepak", Arabian Dance "Coffee", Chinese Dance "Tea", and Dance of the Reed Pipes. The first piece, March, is developed with a fanfare played by woodwind instruments and a melody performed by string instruments alternately. In the second piece, Dance of the Sugarplum Fairy, the sound of celesta enhances the impressive effect of the chimes. The third piece, Russian Dance, is based upon a traditional Russian dance called "Trepak", and the fourth piece, Arabian Dance "Coffee" is a characteristic work with a slow heterophonic melody performed above an the ostinato bass. The fifth piece, Chinese Dance "Tea" makes good use of the flute in that the melody is played mostly with trills or fast passages which use triplet, quintuplet, sextuplet, septuplet and nonaplet figures, in contrast with the bassoon's tone color. In the sixth piece, Dance of the Reed Pipes, a flute is used to describe the sound of the reed pipes and the subject is continuously repeated. Tchaikovsky captured nationalistic traditions, as well as composing ingenious melodies, borrowing such ideas not only from Russian folk and dance music but also from European popular and children's songs. The main features of the dance music are repeated phrases and many usages of sequential progression and repetition. In these pieces, triadic chords are most prevalent, but consecutive diminished seventh chords, pedal bass, and ostinato are also used. In terms of instrumentation, he produced his own tone color by adding some instruments to the standard orchestra of the nineteenth-century late- Romantic period. For instance, he was one of the first to employ the celesta and bass clarinet to assist in the creation of a unique orchestral tone color, as well as treating the various instrumental groups in a new way. Moreover, he varied the percussion according to the character of each work. For the aforementioned reasons, 'Diverstissement' in "Nutcracker Op. 71a", consisting of these characteristic pieces, fully shows Tchaikovsky ' s great ability in composition. This work alone promoted the position of ballet music to the musical community of that time and provided opportunities for many composers of ballet music in the years to follow.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE