View : 541 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author임혜숙-
dc.creator임혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:35Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:35Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000026809-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174829-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026809-
dc.description.abstract초급수준은 피아노 연주의 기본이 되는 건반을 익히고, 악보읽고, 양손을 조절하는 훈련과 더불어 기본적인 리듬과 이론을 익히는 것이 목적이므로 대부분의 학생은 단계별로 구성된 기초 교재(Method Book)에 의존한다. 그러므로 초급에서는 교재의 제재곡이 학습내용을 좌우한다고 할 수 있는데 대부분의 초급용 레슨교재나 병행교재의 제재곡은 저자가 새로 작곡한 현대의 곡이거나 호모포니적인 고전시대의 음악과 민요이다. 바로크 양식의 곡은 쉽게 편곡된 곡이거나 단지 몇마디를 발췌한 음악이 대부분이고 원전의 곡은 그 수가 매우 적다. 현재 우리나라에는 초급을 위한 다양한 피아노 기초 교재들이 출판되고 있으나 문헌으로서 다양한 악곡들이 많이 나와 있지 않다. 따라서 초급의 학생들은 다양한 음악을 경험할 기회가 부족하다고 할 수 있다. 그러므로 이 논문의 목적은 초급피아니스트를 위한 문헌 중에서 바로크 시대의 작품을 수집하여 이 시기 학생들의 연주기술을 향상시키고 음악적으로 성장하는데 도움을 주고자 하는 것 이다. 양손의 조절 훈련이 필요한 학생들에게 대위성부로 구성된 바로크 시대의 작품은 효과적이라고 할 수 있는데 바로크 작품의 독립된 대위성부는 양손의 조절능력을 향상시키고 두 개의 선율을 동시에 인식하는데 도움을 주며 초급부터 머리로 생각하면서 자신의 연주를 들으며 원하는 소리를 표현하는 능력을 길러준다. 또한 대위성부가 수평적으로 자연스럽게 연결될 수 있도록 프레이즈를 잘 계획하여 표현하는 능력을 향상시켜 준다. 그리고 각각의 성부는 수평적으로 프레이즈의 표현을 요구하는 것 뿐만 아니라 상성부에 나타나는 주제선율이 화성을 강하게 느끼도록 하는 베이스 선율과 조화를 이루고 있어 화음의 긴장·이완을 인식하는 능력을 기르는 데에도 도움을 준다. 또한 강·약의 규칙적인 리듬이 반복되는 바로크 리듬의 특징은 음악의 자연스런 맥을 느끼게 해 준다. 바로크 시대 작품에는 다양한 장르와 모든 수준에 걸쳐 질높은 작품들이 많아 초급수준에서부터 학습하면 교육적 효과를 더 많이 얻을 수 있다. 바로크 작곡가의 선별을 위해 부코부저(M. F. Bukofzer)의 『바로크 음악(Music in the Baroque Era, 1947)』과 길레스피에(J. Gillespie)의 『건반음악 500년사(Five Centuries of Keyboard Music, 1972)』에 가치가 높은 건반음악 문헌을 남겼다고 기록되어 있는 작곡가 중에서 현재 작품이 출판되고 잇는 32명의 작곡가들의 작품목록을 고찰하였다. 그리고 그 중에서 초급을 위한 작품을 작곡한 J. S. 바하(J. S. Bach), 헨델(George F. Ha‥ndel), 클락(Jermiah Clarke), 퍼셀(Henry Purcell), 라모(Jean-Phillip Rameau), 스카를라티(Domenico Scarlatti)를 선별하여 초급피아니스트를 위한 작품을 수집하였다. 수집한 각 작품은 연구자가 직접 연주해보고 난이도를 초급초기(E-E), 초급중기(M-E), 초급후기(A-E)를 구분하였으며 교사들이 레퍼토리를 선정하는데 도움을 주기 위해 각 작품에 내재하는 음악적 내용과 연주에 요구되는 기교를 요약하여 서술하였다. 초급수준의 학생들을 위해 바로크 레퍼토리를 수집한 결과, 실상 이 수준의 학생을 위한 독주곡이 많이 있다는 것을 발견하였다. 이 논문에서 소개하는 작품들이 교사들에게 유용한 지침서가 되기를 바라며 초급수준의 연주기술과 음악성을 길러주는데 도움이 되기를 기대한다.;The elementary level is concerned primarily with acquiring the fundamentals of piano playing, that is, keyboard geography, note reading, rhythm and hand coordination. Piano method will be used to refer to a series of lesson books and supplementary materials written to create a planned program of piano study. The most elementary books contain contemtorary pieces by author, classical pieces of homophonic texture and folk songs as teaching materials. It was found that the method books at this level has few Baroque literature. The Baroque material for elementary regarded to use of arrangements, transcriptions, simplifications, fragments, in addition to a few complete originals. Many kinds of method books for elementary piano study have been published in Korea. However, few literature books which contain variety original works have been introduced. So the elementary-level piano students have few chance to study variety kinds of materials. Therefore, this study is designed to a guide to solo keyboard literature from Baroque period for the elementary-level piano students and to promote a systematic technical and musical growth of them. Baroque pieces based on counterpoint is suitable material to develop hand and arm coordination which is the technique that should be develped at the elementary-level study. Also the ability to conceive of keyboard textures melodically rather than vertically is essential for a successful performance of many Baroque composition. Thus the student will need to cultivate listening skills that focus on the horizontal aspects of the texture. The projection of short motives and theme statements requires tonal balancing and blending of voices that can only result from planned listening. This practice will teach students listening attentively to their own playing from the elementary-level study. Also the long phrase which requires careful1 attention to horizontal continuity help elementary student to develop the sense of expressing a phrase. Moreover the Baroque music typically shows the texture of uppermost part carries the melody over a bass line with strong harmonies implications. So that provides opportunity for developing awarness of harmonic tension and release. Therefore, Solo keyboard literature of the Baroque period is an ideal teaching repertoire, offering pieces of the very highest quality in many different genres and at every level of difficulty include elementary level. 32 composers of Baroque period who have the works published today were selected based on the information of whose works were recorded as valuable literature in keyboard history according to Music in the Baroque Era (1947) by M. Bukofuzer and Five Centuries of Keyboard Music (1972) by J. Gillespie. Their keyboard repertoire has been studied and the composers selected for the compilation are those who wrote pieces for the elementary -level piano study. The works which compiled for the elementary-level are the keyboard works from those composers of J. S. Bach, Jeremiah Clarke, George Frederic Ha"ndel, Henry Percell, Jean -Philippe Raueau, Domenico Scarlatti. The Compiled solo piano works of these composers were played and analyzed by the writer to determine the appropriateness for the elementary student and with degree of difficulty, three catagoris were designated as the elementary level by the following: early elementary, middle elementary, and advanced elementary. Also the special technical and musical problems that could be approached in each piece have discussed. It can be concluded from this research that there is a large amount of solo keyboard literature from the Baroque period which is appropriate for the elementary-level students. It is hoped the repertoire lists compiled for the elementary-level students in this study would greatly assist teachers in selecting appropriate literature for particular student and help the elementary-level student for technical and musical development.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구목적 = 3 C. 연구내용 = 4 D. 연구방법 = 5 E. 연구의 제한점 = 5 F. 용어정의 = 6 Ⅱ. 초급피아니스트의 특징 = 8 A. 초급 피아노 교재의 특징 = 9 B. 초급수준에서의 학습내용 = 11 Ⅲ. 바로크 건반음악의 특징 = 19 A. 바로크 건반음악의 교육적 효과 = 21 B. 선별된 작곡가들의 건반음악 특징 = 27 Ⅳ. 초급피아니스트를 위해 수집한 바로크 시대 문헌의 교육학적 연구 = 39 Ⅴ. 결론 및 제언 = 131 참고문헌 = 134 ABSTRACT = 140-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3962411 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject초급피아니스트-
dc.subject바로크 시대-
dc.subject문헌-
dc.subject교육학-
dc.title초급피아니스트를 위한 바로크 시대 문헌의 교육학적 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Pedagogical Study of Selected Elementary-level Solo Piano Repertoire from the Baroque Period-
dc.format.pagev, 142 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE