View : 759 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김은주-
dc.creator김은주-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000026804-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174825-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026804-
dc.description.abstractIn contemporary high school curriculum, most student are taught Chinese initially as a second foreign language. In such a situation, it is very important to create a pleasant learning environment where students can enjoy studying Chinese. This type of environment can help students to develop an interest in Chinese and further encourage them to continue studying it on their own initiative. Particularly for beginning students, songs are regarded as good studying material because they can build confidence and generate interest in a foreign language. Based on these points, this thesis examines the use of Chinese songs as a tools for Chinese language education in high school. In the second part of this thesis, the value of using songs in foreign language education is classified into three parts: as an element of the student's psychology context, as an aid to easy memorization and understanding, and as cultural studying materials. In the third part of this thesis, the songs that appear in standard high school textbooks are analyzed. The result of this analysis shows what kind of songs appear in these textbooks, what kind of value criteria are used for their selection and utilization, and how these Chinese songs are used in education. In the fourth section, a standard of selection is introduced for selecting songs for studying foreign language. Based on this standard, sample Chinese songs are selected. In the fifth section, a method is introduced for utilizing the songs selected in the previous section. These songs are categorized into four types: songs for studying pronunciation, songs for learning vocabulary, songs for studying grammatical sentence structure, and songs for learning about culture. Based on the research described in this thesis, Chinese songs can be a valuable aid to Chinese education for high school students. In order to effectively use Chinese songs for this purpose, it is essential to consider and understand the wide range of differing values that songs can have in the course of selecting them. Looking forward, further research on using Chinese songs to improve communicative competence - listening ability, speaking ability, reading ability, writing ability - will very helpful in promoting better educational methods.;현행 고등학교에서 중국어는 대부분의 학생들이 제 2외국어로서 처음 접하게 되는 언어이다. 이 시기에는 학생들에게 '중국어가 즐겁고 재미있다'는 긍정적인 인상을 심어주는 것이 중요하다. 다시 말해, 학생들이 중국어에 흥미를 가지게 하여 적극적이고 자발적인 학습을 할 수 있도록 분위기를 만들어 주어야 한다. 노래는 외국어를 처음 배우는 학생들에게 편안한 상태에서 자신감을 가지고 학습할 수 있도록 할 뿐 아니라, 흥미를 유발하는 자료로 그 가치를 인정받고 있다. 이러한 점에 착안하여 본고에서는 노래를 활용한 고등학교 중국어 교육 방안에 대해 연구를 진행하였다. 2장에서는 외국어 학습에 있어 노래의 가치에 대해 학습자의 심리적 측면, 학습효과 측면, 문화적 측면으로 나누어 알아보았다. 제 3장에서는 학생들이 기본적으로 배우게 되는 교과서에 나오는 노래를 분석하였다. 교과서에는 어떤 노래들을 소개하고 있으며, 노래의 어떠한 가치를 고려하여 선정하고 어떻게 활용하고 있는지를 알아보았다. 제 4장에서는 제 2장과 제 3장의 내용을 근거로 하여, 노래 선정의 일반적인 기준과 함께 교과서에서 소개된 곡 이외에 활용할 수 있는 노래들을 직접 선정해 보았다. 제 5장에서는 제 4장에서 선정한 노래들을 발음연습, 어휘학습, 문형학습, 문화학습으로 분류하여 각 노래의 구체적인 활용방법에 대해 연구해 보았다. 본 연구를 통해서 노래는 고등학교 중국어 교육에 있어 활용할 충분한 가치가 있음을 확인하였다. 중국어 학습에서 노래의 활용이 진정한 의미를 가지기 위해서는 노래의 다양한 가치를 모두 고려한 뒤 선정 활용하도록 해야 한다. 하지만, 노래들을 현장에서 실제로 활용해보지 못했다는 것이 본 연구의 한계로 지적된다. 향후 노래를 활용하여 듣기·말하기·읽기·쓰기 4가지 언어기능을 향상시키는 방법에 대한 연구가 이루어지길 기대한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 국문요약 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 1.1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 1.2. 연구의 내용 = 3 Ⅱ. 외국어 학습에서 노래의 가치 = 5 2.1. 학습자의 심리적 측면 = 5 1) 내재적 동기화 = 5 2) 정서적 안정감과 자신감 = 7 2.2. 학습효과의 측면 = 10 2.3. 문화적 측면 = 12 Ⅲ. 교과서에 나온 중국어 노래 분석 = 15 3.1. 6차 교과서에 나온 중국어 노래 = 15 3.2. 7차 교과서에 나온 중국어 노래 = 22 3.3. 교과서에 나타난 노래의 활용방법 = 40 Ⅳ. 노래 선정의 기준과 실제 = 43 4.1. 노래 선정의 일반적 기준 = 43 4.2. 중국어 노래 선정시 유의사항 = 45 4.3. 중국어 노래 선정의 실제 = 47 4.3.1 [五指歌] -[다섯손가락 노래] = 48 4.3.2 [新年來到] -[새해가 왔어요] = 49 4.3.3 [北京率子莫不少] - [북경에는 차가 정말 많아요] = 49 4.3.4 [大猫和小猫] - [큰 고양이와 작은 고양이] = 50 4.3.5. (小兎予開□子) - [토끼가 가게를 열었어요] = 50 4.3.6. [耳朶歌] - [귀 노래] = 50 4.3.7. [慶六一] - [6월 1일을 축하해요] = 51 4.3.8. [兩只老虎] - (두 마리 호랑이) = 51 4.3.9. [小白船] - [하얀 쪽배] = 51 4.3.10 [月亮代表我的心] - [달빛이 제 마음이예요] = 52 4.3.11. [明明白白我的心] - [제 마음을 아시나요] = 53 4.3.12. [對面的女孩看逑來] - [맞은 편의 아가씨, 여길 봐요] = 53 4.3.13. [街要的愛] - [당신이 바라는 사랑] = 54 4.3.14. [금천성기궤] - [오늘이 무슨 요일이지?] = 55 Ⅴ. 중국어 노래의 활용방법 = 56 5.1. 발음연습 = 57 5.2. 어휘학습 = 62 5.3. 문형학습 = 69 5.4. 문화학습 = 79 Ⅵ. 결론 = 85 참고 자료 = 87 부록 = 92 Abstract = 93 감사의 글 = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3884092 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject노래-
dc.subject고등학교-
dc.subject중국어-
dc.subject교육 방안-
dc.title노래를 활용한 고등학교 중국어 교육 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Use of Chinese Songs for Chinese Language Education in High School-
dc.format.pageiv, 95 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE