View : 43 Download: 0

STS 자료를 도입한 중학교 2학년 [전기와 자기] 단원의 과학수업이 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학성취도에 미치는 영향

Title
STS 자료를 도입한 중학교 2학년 [전기와 자기] 단원의 과학수업이 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학성취도에 미치는 영향
Authors
이나영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
STS 자료중학교 2학년전기와 자기과학수업
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1980년대 이후, 전 세계적으로 과학 교육의 큰 조류가 된 STS (Science Technology and Society) 교육은, 과학을 과학적 지식으로서만이 아니라, 학생들의 실제 생활과 관련된 살아있는 지식으로 전달하여 학생들이 보다 의미 있게 이해하고, 과학기술사회 속에서 현명한 의사결정과 문제해결력을 지닌 과학적 소양인으로의 양성을 근본 목적으로 하고 있다. 본 연구에서는 중학교 2학년 과학교과 중 물리영역인 『 Ⅳ. 전기와 자기』단원에 대하여 STS 자료를 개발하여 수업에 도입한 후 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학 학습 성취도에 대한 영향을 분석하였다. 연구기간은 1996년 10월 17일부터 1996년 11월 30일까지 약 6주동안이다. 연구대상은 장충여자중학교 2학년 중 과학관련 태도 검사와 학급별 과학 성취도가 가장 차이가 없는 (통계적으로 유의미한 차이가 없는) 4개반 총 164명을 표집하여, 실험집단 2개반에는 STS적 수업을, 통제집단 2개반에는 강의 중심의 전통적 수업을 실시하였다. 연구 결과, 과학에 관련된 태도에 있어서 실험반 학생들이 통제반 학생들 보다 과학수업(P < .001). 과학학습(P < .001), 과학의 가치(P < .05)의 3개 영역에서 통계적으로 유의미하게 긍정적인 태도의 변화를 나타내었고, 과학 교과 내용 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다(P > .05). 또한, 과학 학습 성취도에 있어서는 의미 있는 차이가 나타나지 않았다.;According to the rapid change of the modern society, science & technology influences the society significantly. Thus, Korean education, especially the science education must be reviewed the terms of that, the purpose of this article is to introduce social, environmental context's science education - STS education. The study was conducted to examine the effect of the STS ( Science, Technology, and Society ) program in Physical Science classes on the science-related attitude and the science achievement of middle school students. The research subject was the population 164 students at 8th grades who were enrolled in The Jang-Choung Womans Middle School and they had been lectured for about six weeks, from Octorber 17 to December 30, 1996. The population was divided into 2 experimental groups and 2 control groups. The experimental groups were taught by the STS program in this study, and the control groups were by the conventional lecture method. The results are as follows ; 1. STS program was significantly effective in changing student's science-related attitude. In particular, at the domain of 'Science class (p<.001)', 'Science study (p<.001)', and 'Value of science (p<.001)', However, the groups didn't show significant differences in the test scores for the estimation of 'Science class content (p>.05)'. 2. There was no difference between the STS program and conventional teaching method in improving students' science achievement (p>.05).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE