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초, 중등 과학 교과서의 삽화에 나타난 성별 편중성에 관한 연구

Title
초, 중등 과학 교과서의 삽화에 나타난 성별 편중성에 관한 연구
Authors
안혜영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
초중등과학 교과서삽화성별 편중성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Textbooks are an intergral part of instruction. Regardless of the countries and subject area, they are the primary source of information in elementary and secondary science classrooms. If those texts lack images of women engaged in science activities, students may view science as an arena exclusively for men, especially female students. Therefore a balanced and comprehensive portrayal of women in sicence textbooks is important. In this research, illustration of elementary and secondary school science textbooks are analyzed to determine whether the depiction of males and females was quantitatively and qualatatively gender equitable or not. One Japanese secondary science textbook and two American textbooks are analyzed. The results indicated as follows : 1. The number of illustration in which people are portrayed is quite a few and declined by increase grade level. 2. The elementary science textbooks are quantitatively gender-equitable, but inequity is developed as grade level go up. 3. Females with occupation are seldom and most of their roles are gender-stereotyped. 4. In Japanese secondary science textbooks, there arc plenty of illustration compared with Korean's. Physical science textbook of U. S. introduce women scientists and various careers with female-models. they can be role-models to female students. The overall orientation in science textbooks was in favor of male. Resolving the inequity of the science textbooks will be a great role to draw female students to the science and technology field. Therefore the research and development of textbooks which appeal to female students arc quite necessary.;교수-학습 과정에서 교사와 학생 모두가 절대적으로 의존하고 있는 교과서가 남성 위주의 내용 및 활동으로 구성되어 있다면 이는 여학생에게 과학 학습의 동기 부여와 미래의 직업 선택에까지 영향을 줄 수 있다. 본 연구에서는 초·중등 과학 교과서의 삽화에 성별 편중성이 존재하는지를 조사하고 이에 따른 개선안을 알아보고자 한다. 연구 목적에 따라 초등학교 '자연'교과서 8권과 중학교 '과학1,2,3' 교과서, 고등학교 '공통과학', '물리 Ⅰ', '물리Ⅱ' 교과서를 임의로 4종씩 선정하여 총 24권을 분석하였다. 이와 함께 미국 교과서 2종과 일본 교과서 1종을 조사하여 참고하였다. 교과서내의 삽화를 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 국내 교과서는 전체 삽화에 대해 인물이 등장하는 삽화의 비율이 매우 낮았으며 학년이 올라갈수록 대체적으로 감소하는 경향이 있었다. 2. 초등학교 과정에서 남·녀의 성비는 대체적으로 공평했다고 할 수 있었으나 중학교, 고등학교로 학년이 올라갈수록 평등성은 깨어져 남성으로 편중되어갔다. 또한 편중성은 출판사별로 약간의 차이는 있었으나 거의 비슷했다. 3. 교과서에 등장하는 인물들이 직업인으로 표현된 경우가 적었으며, 특히 여성이 직업인으로 소개된 경우는 매우 적었고 직업의 종류에 있어서도 고정 관념화된 활동이 대부분이었다. 4. 교과서에 소개된 과학자 중 여성은 퀴리 부인으로 한정되었다. 5. 미국의 물상 교과서는 비교적 근래의 과학자를 소개하여 성별·인종별 편중을 피하고자 하였으며 관련 유망 직업을 소개하는 부분에서도 여성 모델을 적극적으로 이용하였다. 일본의 중학교 과학 교과서에 포함된 삽화의 수는 국내에 비해 많았고 그 구성 방법이 다양하였다. 이상의 결과를 종합해보면 국내에서 사용중인 교과서의 삽화에는 인물보다는 사물이 많이 등장하였다. 삽화에 등장하는 인물의 성비는 남성으로 치우쳐 있었으며 그 편중성은 학년이 올라갈수록 심화되어갔다. 또한 여학생에게 과학 분야의 역할 모델이 절대적으로 부족함도 나타났다. 이러한 과학 교과서의 성별 편중성은 반드시 해소되어야 하며 여학생을 과학으로 끌어들일 수 있는 적극적인 방안들이 연구되어야 하겠다.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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