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무대디자인의 미학적 원리에 관한 연구

Title
무대디자인의 미학적 원리에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON AESTHETIC PRINCIPLES OF STAGE SETTING : focused on Symbolism
Authors
김은영
Issue Date
1990
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
무대디자인미학상징주의
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 20세기 초 상징주의에 의하여 시작된 무대장치의 미학적 원리의 배경과 그 본질을 살펴 현대 무대장치의 특성을 체계적으로 인지하는 데 있다. 제 1장에서는 시·공간개념에 대하여 살펴보았다. 19세기 말에서 20세기 초에 걸쳐 형성된 시·공간에 대한 새로운 인식은 무대장치에 있어 형식이나 원리를 가능케 하였다. 즉, 지금까지의 분리된 시간과 공간이 아닌 합일의 시·공간의 개념으로 인식됨에 따라, 현대 무대표현의 특징은 한 마디로 인간내면적 세계의 표현이 되었으며, 이제까지의 물리적 기능에 불과했던 객관적 공간이 인간의 심리와 보이지 않는 내면의 진실을 표현하는 공간이 된 것이다. 따라서 세계와 추상적 조형을 현실이라는 무대공간에 시각화하기 위해서는 상호교환될 수 있는 표현매체가 필요하게 되었다. 이것을 가능케 한 표현매체가 상징이며, 상징은 일정한 체계를 수반하는데 이러한 체계가 미학적 원리이다. 이는 곧 무대상의 언어이며 약속인 것이다. 이 원리는 디자이너에 따라 매우 주관적이지만 현대의 디자인적 요소-선, 색, 형태, 공간, 빛, 질감-과 원리-조화, 균형, 비율, 강조 및 리듬-를 그 기본으로 한다. 제 2장에서는 고대로 부터 19세기말까지의 무대장치의 사적(史的) 배경을 살펴보았다. 고전적 무대는 거리, 성전, 또는 궁전등 영구적 건물의 정면을 활용한 정형화(定形化)된 장소였으며, 중세무대는 동시적으로 존재하는 여러장소들을 상징적으로 암시하였다. 르네상스 시대의 무대는 점차 더 복잡해지는 장소들의 환영을 창조하였으며, 19세기 사실주의에 이르러서는 절대적, 물리적 공간으로서의 '환각주의(illusionism)'가 그 절정에 이르렀다. 제 3장에서는 현대 무대장치의 시·공간성과 그 미학적 특징을 구체적으로 살펴보았다. 상징주의에 의하여 시작된 무대의 원리는 표현주의를 거치면서 이론과 실제, 즉 상징과 기능의 결합에 의한 종합적 이미지의 표현이 무대 위에서 이루어지게 된다. 상징적무대구성의 선험자인 아피아와 크레이그를 이어 현대 상징주의를 대표하는 죠셉 스보보다(Josef Svoboda)는 다양한 접근방법에 의하여 시·공 합일의 동시적이고, 즉각적인 변화가 가능한 무대를 실현하고 있다. 이에 의하여 현대 무대장치의 전반적 특성을 살펴보면 특정한 스타일이나 기술의 구별없이 수용된다는 점에서 '다양성', 주관적 이미지의 객관화를 추구하는 과정에서 필요로 하는 많은 기호와 상징에 의한 '상징성', 전자 미디어의 발달에 의한 빠르고 즉각적 변화의 무대를 충족시키는 '기술성', 과거에 인식된 모든 예술의 종합도서의 연극무대가 아닌 단일한 순수예술이라는 점에서 '순수성'을 들 수 있다. 끝으로 셰익스피어의 「멕베드」(Macbeth)의 디자인을 통하여 현대 무대장치의 특성과 비교·연구한 작품을 결과로 제시하였다. 특히 셰익스피어의 희곡은 장면 범위가 매우 넓고, 그 전환을 위한 시간이 많이 소요되는 경우이므로 유연한 흐름속에서도 다양한 변화를 추구하였으며, 끝없는 심연과 같은 인간의 욕망과 회환의 그 끝을, 영원의 시간과 끝내는 사라지고마는 오물로 상징화하였다.;The background and substance of aesthetic principles of the stage setting initiated by the symbolism in the early twentieth century were observed to perceive the characteristics of contemporary stage setting systematically. In the chapter Ⅰ, the concept of time-space was observed. It started to have a new forms and principles from the end of 19th century. That is, as recognized not as separated space and time but as the unified concepts, contemporary stage expression became an 'expression of humand inner world', in one phrase, stage and the space which was no more than mere a concept of physical function became the space in which a psychic mind and an invisible inner truth is expressed. Time-space became abstract forms visualizing subjective world. Thus, stage employed symbolic language and aesthetic principle. The aesthetic elements are line, color, shape, space, quality and principles are harmony, balance, proportion emphasis, rhythm. In the chapter Ⅱ, the historical background of stage setting from the ancient to the end of nineteenth century was looked Into. The Classical stage offered formal background for actors that made use of the front faces of permanent buildings that might represent streets, temples and royal palaces ; the Middle Age stage symbolically suggested various places which wire existed simultaneously the stage of Renaissance period created a illusion of the physical space and the practice of perspective became gradually complicated ; and, when arrived to the realism of the nineteenth century, an 'illusionism' as absolute physical space reached to the peak of its priority. In the chapter Ⅲ, the composition of contemporary stage setting and its aesthetic character were investigated concretly. As the aesthetic principle of stage design initiated by symbolism goes under expressionism, a synthetic expression through combining 'theory and reality', that is 'symbol and function' is effected on the stage. Time-space are united with dramatic action in symbollsts' stages-Appia and Craig at the beginning of 20th century and Josef Svoboda from the middle of the century. Upon thus, general characters of contemporary stage setting could be seen as follows : 1) 'variety', from the aspect that it is applied without distinction to any specific style or technique, 2) 'symbolism', by many signs and symbols which are required in the process to seek for an objectification of subjective images, 3) 'technicality', that satisfies the promp variation of stage with developed electronic media, and, 4) 'purity', not as such drama stage that would be recognized as a composite body of every art as in the past, but as a sigular, pure art. I have presented a design of Shakespeare's 「macbeth」in a symbolist's manner. Especially, as for the Shakespearean drama, since it takes wide ranges of scenery and much time for scene-conversion, a variety of change in a light and soft stream was seeked for, and endless depth of human desire and the limit of his remorse were symbolized as eternal time and the dust determined to pass away from the scene.
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