View : 19 Download: 0

「힘과 운동의 이해」 물리단원 교육을 위한 CAI 코스웨어 설계 및 구현

Title
「힘과 운동의 이해」 물리단원 교육을 위한 CAI 코스웨어 설계 및 구현
Other Titles
The Design and Implementation of CAI Courseware for the Instruction of 「The Understanding of Strength and Movement」 Physics Class
Authors
양영란
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
힘과 운동물리단원교육CAI 코스웨어 설계CAI 코스웨어 구현
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회에서 컴퓨터 교육의 필요성이 점점 강조됨에 따라 어떻게 하면 교육 현장에서 컴퓨터를 효과적으로 활용할 수 있는지에 대한 연구가 활발히 진행되었다. 컴퓨터가 학교에 도입된 초기에는 주로 컴퓨터 교육을 통하여 컴퓨터에 대한 인식을 갖도록 하는 수업 대상으로서의 컴퓨터 활용이 주로 논의되었다. 그러나 현재에는 컴퓨터의 발전과 소프트웨어의 다양성으로 인하여 컴퓨터를 교수-학습의 도구로 사용할 수 있는 환경이 점차로 갖추어지고 있다. 컴퓨터를 교육 현장에서 도구로 활용하는 것은 다음의 세 가지 목적을 달성하고자 하는 것인데, 즉 학생들로 하여금 컴퓨터 활용에 친숙해지고 그 기능에 숙달되게 하는 것이다. 또한 학생들이 정규 교육과정의 목표를 보다 효과적이고 효율적으로 학습할 수 있게 한다는 점, 마지막으로는 현재의 교육과정을 새로운 영역으로 확장시킬 수 있다는 점이다. 이 말은 컴퓨터를 도구로 활용할 경우, 과거에는 실천이 불가능했거나 어려운 것들을 수행할 수 있게 되었다는 것을 의미한다. 물리수업은 대다수의 학생들에게 무척 어렵게 느껴지는데, 그러한 이유 중에 하나는 물리과목이 갖는 특성을 전통적인 교과서에서 충분히 반영해주지 못하기 때문이라고 생각한다. 즉, 시간의 흐름에 따른 물체의 운동을 학습하고자 할 때 정적인 교과서로는 그러한 역동적인 움직임을 표현해 줄 수 가 없다. 물체의 움직임이나 정, 오답에 관한 즉각적인 피드백이 컴퓨터가 표현해줄 수 있는 대표적인 영역이라고 할 때 물리과목에 관한 CAI 코스웨어는 학습자에게 보다 흥미로운 학습환경을 제공할 것이다. 또한 물리과목은 실제 학교현장에서 시간이나 비용 면에서 실습할 수 없는 실험이나 물리현상을 가상적으로 구현하여 보여줄 수 있다는 점에서 더욱더 연구되어야 할 교과목이라고 여겨진다. 본 논문은 위의 요구사항들을 토대로 하여 고등학교 물리과목의 단원 중 「힘 과 운동의 이해」를 주제로 CAI 코스웨어를 설계하였으며 구현은 매크로미디어(Macromedia)사의 저작도구인 디렉터를 이용하였다.;In modem society, as the need of computer education becomes a matter of great concern, research on the efficiency of the availability in education field has been in the progress. At the beginning of computer availability, it was mainly discussed about its availability as the subject of instruction that can have computer's knowledge by its education. At the present, however, the computer development and its wide range of availability of the software gradually has created the circumstance of their introduction method for their applicability. The following three aims at its availability in the education field are to have learners familiarized with its application, to learn further the objectives of regular curriculum more effectively and efficiently and to broaden the scope of the existent educational course to new level of higher standard. That is to mean, the past practice of the way of thinking for impossibility and difficulty in those computer use will be able to be conducted. Student's physics class usually makes a majority of the students feel difficult, for one of the reasons, traditional textbook of the physics class dose not retain the sufficient characteristics of the physics. In other words. when we observe about an object movement as per time a static textbook can not indicate fully the dynamic flow of the movement. Courseware involved in the physics subject will include the learners to be much more interested in learning environment, if the computer represents the field that reflects the effect of the immediate feedback of the movement on whether it is right or wrong. In addition, the physics class may provide actual experiments and physical phenomenon on expense and time required at class. In this point of view physics in the very subjective of our studies today. On the basis of following requirements, this thesis designs about 「The upstanding of strength and movement」 chapter of high school's physics class and implement using 'Director' authoring tool of Macromedia Company.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE