View : 32 Download: 0

비즈니스모델을 이용한 e-Transformation전략분석

Title
비즈니스모델을 이용한 e-Transformation전략분석
Other Titles
(An) analysis in eTransformation strategy using business model
Authors
차명진
Issue Date
2002
Department/Major
정보과학대학원 전자상거래학전공
Keywords
비지니스모델e-Transformation전략분석
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
The environment in digital economy arising from the development in digital technique and desire increment in information and knowledge change the social frame including production-consumption to ask companies to arrange the basic model on management, a new business model. Therefore traditional companies maximize digital technique combination and search for the multiple strategies in e-Transformation to fit new environment. Currently e-Transformation is still in progress in each area of industries, but not preparing theoretic basis on that phenomena, existing studies were focusing on e-Transformation strategies in companies, their reasonableness for digital environment adaptation and new business opportunities. e-Transformation progressed so far the basis in new business model arrangement should be looked into in the viewpoint of business model. This study firstly investigated e-Transformation progress phases arising following companies' business environments changes in digital economy period and the business opportunities coming after them, and the various classifying ways in business models studied previously. Based on those theoretical investigation, business models applied by atomic business model classifying way in the process of companies' e-Transformation were defined, and with what atomic business model combination, the existing business model made the current e-Transformation phenomena was investigated, and the current business model with atomic business model combination was analyzed. In addition, with the same range-oriented companies in industries the atomic business models combination and business models' change in the process of different strategic object e- Transformation were compared to investigate the differences. This thesis has a meaning business model and business models' changing direction according to the e-Transformation progressing direction, and the study to search for the characteristics in business models' change following each area in industries by analyzing e-Transformation phenomena in wider range-oriented in industries is necessary in the future.;디지털 기술의 발전과 정보와 지식에 대한 욕구 증대로 나타나는 디지털 경제환경은 생산-소비를 포함한 사회 전반의 틀을 변화시켜 기업으로 하여금 경영의 기본모델 즉, 새로운 사업모델을 정립하도록 요구하고 있다. 따라서 전통기업은 디지털 기술의 접목을 극대화 시키고, 새로운 환경에 유연하게 적응하도록 e-Transformation에 대한 다각적인 전략을 강구하고 있다. 지금 현재도 산업의 각 영역에서 e-Transformation 현상은 계속하여 진행되고 있으나, 이러한 현상에 대한 뚜렷한 이론적인 근거가 마련되지 못한 상태에서 기존의 연구에서는 디지털 환경에 적응하기 위한 기업의 e-Transformation의 전략과 그 타당성, 새로이 나타날 비즈니스 기회에 그 초점이 맞춰져 있었다. 따라서 새로운 비즈니스 모델을 정립하기 위한 기반으로 현재까지 진행되어온 e-Transformation에 대해 비즈니스 모델 관점에서의 고찰이 요구되고 있다. 본 연구에서는 먼저 디지털 경제시대에 기업의 비즈니스 환경의 변화에 따라 나타나는 e-Transformation의 진행 단계와 이때 나타날 수 있는 비즈니스 기회에 대하여 알아 보았고, 기존에 연구되었던 다양한 비즈니스 모델의 분류 방법에 대하여 알아보았다. 이러한 이론적인 고찰을 바탕으로 기업에 e-Transformation이 진행되면서 각 단계별로 나타나는 비즈니스 모델을 Peter Weill 과 Michael R. Vitale의 atomic business model분류법을 적용하여 정의하여, 현재까지 진행되고 있는 e-Transformation현상이 어떠한 atomic business model의 조합을 통하여 기존의 비즈니스 모델에서 변화되어 왔는지의 과정을 살펴보고, 현재의 비즈니스 모델을 atomic business model의 조합을 통해 분석해 보았다. 또, 같은 산업범주의 기업을 대상으로 서로 다른 전략적 목표의e-Transformation 과정을 통하여 나타나는atomic business model의 조합과 비즈니스 모델의 변화를 비교하고 그 차이점을 알아보았다. 분석 대상 기업은 유통업체로 오프라인에 기반을 두고 온라인 쇼핑몰 사업에 진출하여 2002년 현재 수익을 내고 있는 기업 중 online의 네트워크를 강화하여 구매와 판매시스템을 구축하며 기존의 사업을 디지털화 시켜 효율성을 증대 시키는 방향으로 e-Transformation을 진행하고 있는 롯데닷컴과 e비즈니스를 신사업의 기회로 보고 본업을 탈피하여 복합 경영을 추구하는 e현대백화점을 선정하였다. 두 기업의 e-Transformation의 과정에서 나타나는 비즈니스 모델을 Peter Weill 과 Michael R.Vitale의 atomic business model분류법을 이용하여 분석하여 두 기업의 비즈니스모델의 변화과정의 차이를 알아보았다. 본 논문은 atomic business model을 이용하여 현재의 비즈니스 모델을 분석하고 e-Transformation의 진행 방향에 따라 비즈니스 모형의 변형 방향을 분석하는 하나의 방법을 제시했다는 것에 의의가 있다고 생각되며, 추후의 과제는 좀 더 넓은 산업 영역을 대상으로 e-Transformation 현상을 분석하여 각 산업별로 나타나는 비즈니스 모델의 변화에 대한 특징을 찾아내는 연구가 필요할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 전자상거래학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE