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平和敎育을 위한 葛藤解消 커뮤니케이션 敎科課程 硏究

Title
平和敎育을 위한 葛藤解消 커뮤니케이션 敎科課程 硏究
Other Titles
(A) Study on the Curriculum on Conflict Resolution Communication for Peace Education : Focusing on the Moral Education Textbook of Elementary and Secondary Schools
Authors
延興淑
Issue Date
1997
Department/Major
정보과학대학원 언론정보학전공
Keywords
평화교육갈등해소커뮤니케이션교과과정
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
이재경
Abstract
본 연구는 한국의 초·중등학교 학생들은 학교교육에서 갈등해소를 위한 커뮤니케이션을 어느 정도 배우고 있는가에 관심을 두고 있다. 본 연구의 관심사는 첫째, 한국의 초·중등학교 교육과정은 갈등관련 커뮤니케이션을 포함하고 있는가? 있다면 어느 교과에서 주로 취급하고 있으며, 어떤 양상의 갈등을 다루고 있는가? 또한 하교 급별 차이는 있는가? 둘째로, 갈등해소 커뮤니케이션은 행위별로 어떻게 나타나고 있는가? 각 행위별 커뮤니케이션은 커뮤니케이션 상황에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째로, 초·중·고등학교 교과서에 나타난 갈등해소 커뮤니케이션의 텍스트들은 어떤 구조를 이루고 있는가 등이다. 해당교과 과정을 선정하기 위하여 제6차 교육과정중에 갈등, 평화, 갈등해소, 문제, 합리적인 해결 등과 관련되는 단원을 찾아 조사한 결과 도덕 교과에서 갈등관련 커뮤니케이션을 가장 많이 다루고 있음이 밝혀졌다. 그리고 초·중등학교에서 갈등해소를 위한 커뮤니케이션을 가장 많이 다룬 학년을 각급학교별로 한 학년씩 선정한 결과 초등학교 도덕 5학년용, 중학교 도덕 2학년용, 고등학교 윤리 1학년용 교과서임이 밝혀졌다. 각 교과서에서는 갈등관련 내용을 서술형태가 설명조로 된 "평문", 평문을 종합한 사례로서의 "예", "연습문제"의 형태로 다루고 있었다. 본 연구자는 초·중·고등 도덕, 윤리 교과과정에 나타난 "예" 58건을 분석대상으로 정하여 요약 카드를 작성한 후 갈등에 대한 분석유목에 따라 분석하였다. 선정된 교과과정에 나타난 갈등에 대한 분석 결과 이해적 갈등, 관념적 갈등이 전체적으로 높게 취급되었으나 초등학교에서는 타 교과과정보다 감정적인 갈등을 더욱 많이 취급하고 있음이 밝혀졌다. 갈등 상황별로는 초등학교에서는 개인내부 및 개인간의 갈등을 주로 다루었다. 중학교에서는 개인내부의 갈등보다는 개인간의 갈등 및 개인과 집단간의 갈등을 더 많이 취급하고 있었다. 반면에 고등학교 교과과정에서는 개인과 집단간 갈등 및 집단과 집단간의 갈등만을 다루고 있었다. 커뮤니케이션 행위를 분석하기 위하여 Sillars의 갈등관리 스키마를 적용한 결과 초등학교 교과과정에서는 갈등을 협동적으로 해결한 행위 및 회피적 행위를 동등하게 다루고 있었다. 중학교 교과과정에서는 갈등해소 커뮤니케이션을 협동적 행위와 경쟁적 행위로 취급하고 있었다. 고등학교 교과과정에서는 경쟁적 행위로 갈등을 해소하는 커뮤니케이션이 표현되고 있었다. 특히 회피행위를 다루고 있는 초등학교 교육과정 내용은 개인 내적인 갈등 커뮤니케이션으로 주로 독백으로 혼자서 중얼거리는 것으로 나타났다. 중학교에서는 개인과 집단간의 커뮤니케이션에서 회피행위 및 협동행위가 비슷하게 나타났으며, 경쟁행위는 집단간의 갈등해소 커뮤니케이션에서 높게 나타났다. 회피적 행위로 표현된 개인내적 커뮤니케이션은 "모르는 체 할까?", "원망스럽다", "아무도 보지 않았는데", "양심에 어긋나는 일을 해야 하는가" 등으로 모호한 진술이었다. 개인간의 커뮤니케이션으로는 토픽의 주제를 바꾸거나 "난 그런 규칙 몰라요", "무얼 신경 쓰느냐?"로 얼버무리거나 농담 등으로 불손한 소견을 보이고 있었다. 개인과 집단간 커뮤니케이션에서도 역시 얼버무리거나 농담으로 갈등을 회피하는 표현으로"웬 참견이야", "아무런 조치가 없었다", "뭇 살게 굴었다" 등이 나타났다. 협동적 행위의 개인 내적인 커뮤니케이션은 "사과를 하였다" 등으로 타협적으로 책임을 수용하는 표현이 나타났다. 개인간의 커뮤니케이션은 감정이입과 타협적인 표현으로 "창피하니까 사 주세요", "아버지 체면도 생각해 주렴"으로 나타났다. 개인과 집단간의 커뮤니케이션은 사실을 있는 대로 분석하여 협조를 받는 방법으로 "관심이 고조되었다" 등으로 커뮤니케이션이 이루어졌다. 경쟁적 행위는 개인간의 커뮤니케이션에서 적대적 명령으로 "…하지 마라" 등으로 표현되었다. 개인과 집단간 또는 집단과 집단간의 커뮤니케이션에서는 사적인 비판과 거절로서 표현되었다. 따라서 청소년들은 초·중·고등학교 교과과정의 갈등해소 커뮤니케이션을 통해 자기 중심적인 경쟁적 행위나 회피적 행위보다는 갈등 당사자의 입장도 생각해 보는 협동적 행위를 택할 수 있도록 학년별로 성장발달 단계별 차를 두고 다루고 있음이 밝혀졌다. 갈등관련 "예"를 요약한 텍스트를 Filley의 갈등단계에 의해 분석한 결과 단계별로 표현되어진 커뮤니케이션의 내용이 사전의 상황을 알리고, 좌절 자각단계와 적극적 갈등단계, 해결 또는 미해결 단계, 추적 단계, 해소 단계 및 여파로 구분되어 갈등의 근원, 발달, 종결의 단계가 적용되는 것을 알게 되었다. 또한 인간 커뮤니케이션의 기본이 되고 있는 2인간의 커뮤니케이션, 3인간의 커뮤니케이션의 관계 모형에 따라 갈등해소 커뮤니케이션 관계가 변형되며 갈등을 건설적으로 해결하거나 파괴적으로 해결하고 있음을 밝히며, 커뮤니케이션의 스타일도 구분할 수 있게 되었다. 본 연구를 통하여 한국의 초·중등학교에서 갈등해소 커뮤니케이션을 교과과정중에 충분히 다를 수 있도록 "예"가 제시되고 있음이 분석되었고 실제로 교실에서 학습되어지는 것은 교과내용과 병행되리라고 본다. 그러나 입시위주의 현행 교육제도하에서 평문과 문제위주의 암기식 교육이 우선하지 않을까 우려되는 점도 있다. 본 연구의 결론과 일치되는 갈등해소 커뮤니케이션 학습은 교실에서 교사와 학생이 "예"를 중심으로 탐구식 학습이 이루어 질 때 가장 효율적인 교육이 될 것이라고 본다. 따라서 청소년들이 일상생활에서 경험하는 흡연, 음주, 학원폭력, 자살 및 매스미디어의 폭력물 등에 대한 교과과정이 보완되어야 하며 그 대응책으로 한국의 초·중등 학교에서 협동적인 행위의 갈등해소 커뮤니케이션 교과학습이 충실히 이루어 질 수 있는 특별교실이 제공되어야 한다. 또한 45분, 50분 수업의 연장수업이 가능하도록 보완되어야 한다. 또한 현행 도덕 교과를 지도하는 교사들 또는 그 외의 교사들이 갈등을 해소하는 커뮤니케이션을 전문적으로 지도할 수 있도록 연수받을 수 있는 연수 과정 또는 새로운 교과목이 개설되는 것이 우선 이루어져야 한다. 이러한 일련의 주장은 결국 평화교육의 입장에서 미래 사회의 안녕을 위하여 오늘의 청소년들을 위한 관심과 연구 및 투자가 과감하게 추진되어야 한다는 점을 강조하는 것이다.;The study explores the degree of communication education on conflict resolution in Korean elementary and secondary schools. It particularly dwells on the study of conflict resolution on the basis and standpoint of human communication rather than mass communication. The main points of this study are as follows; 1) Do Korean elementary and secondary schools deal with conflict-related communication? If they do, in what subject is it dealt with and what aspects of conflict are dealt with? And is there any difference according to the school level? 2) By what acts is the conflict resolution communication represented? What differences are there in communication by acts according to communication situation? 3) How are the texts for conflict resolution communication represented in elementary and secondary textbooks organized? In order to select relevant subject curriculum, I searched the sixth revision of curriculum for the units related to conflict peace, conflict resolution, problems and reasonable solution and found out that they are mostly dealt with in moral subject. And the grades in which communication for conflict resolution is mostly dealt with are the fifth grade of elementary school, the second grade of middle school and the first grade of high school. In every textbook, the ways to describe conflict-related contents are dealt with in the form of explanations, examples and exercises. I selected 58 examples in the elementary and secondary school textbooks-moral and ethics-and made summary cards to analyze them according to the analysis items on conflicts. The results of the analysis on conflicts in the selected subject curriculum are as follows; 1) Generally conflicts over things and those over ideas are dealt with comparatively high and in elementary schools those over fillings are much dealt with than any other subject. 2) In terms of conflict situations in elementary school intrapersonal conflicts and interpersonal conflicts are dealt with. In middle schools interpersonal conflicts and those between individual and group are more frequently dealt with than intrapersonal conflicts, while in high school curriculum only conflicts between individual and group and intergroup conflicts are dealt with. In order to analyze communication acts, I applied Sillars' conflict control schema to find out that in the elementary school curriculum the acts which dealt with the conflicts collaborating and avoiding acts are dominant. In the middle school curriculum, conflict resolution communication is represented by collaborative acts and competitive ones. In the case of high school curriculum, conflict resolution communication is represented by competitive acts. The contents of elementary school curriculum which deal with avoiding acts are intrapersonal communication, which is represented by dialogs and murmuring. In middle schools, avoiding acts and cooperative ones are almost the same in the communication between individual and the group, while competitive ones are represented high in the conflict resolution communication between groups. Intrapersonal communications represented by avoiding acts are vague statements such as "Should I pretend not to know?", "It is resentful.", "Should I do contrary to my conscience when nobody sees? " Interpersonal communication is represented by changing topics or speaking ambiguously like ; "I don't know such rules.", "Wait a moment". Sometimes the students show haughtiness by telling jokes. In the case of communications between individual and group, conflicts are avoided by speaking ambiguously and telling jokes. The expressions used are "Don't bother me", "No actions done," ect. Intrapersonal communication in collaborative acts is represented by accepting responsibility, like saying, " I've apologized." Interpersonal communication is represented by means of empathy and yield expressions such as "Please buy me.", "I feel a shamed" and "Please consider father's decency." Communication between individual and group is represented by analyzing facts for receiving help. They use such expression as "Concern has been raised." Competitive acts in interpersonal communication are represented by such hostile commands as "Don't do this." or "Don't to that" In interpersonal and intergroup communication, they are represented by personal judgment and refusal. Accordingly, through the conflict resolution communication in elementary and secondary school curricula. Students are taught to cheese and experience conciliatory acts rather than egocentric or competitive ones. It can be possible through dealing with the conflicts by grade level and be grouth gradation level. I analyzed the conflict-related examples by means of Filley's conflict stages and found out that the contents of communication represented by stages are classified into announcement of previous situation, frustration perception stage, positive conflict stage, solution or non-solution stage, pursuit stage, resolution stage and aftereffect and the three stages of origin, development and conclusion are applied to the solution. Also according to the model of communication between two persons(face to face) and communication among three persons which is the basis of human communication, the relation of conflict resolution communication varies. It has been found out that conflicts are being solved either constructively or destructively, The style of communication can be classified as well. I have found out that enough examples are represented in the curriculum for us to deal with conflict resolution communication in Korean elementary and secondary schools. And in reality, what is learned in the classrooms runs parallel with the contents of the subject. However under the entrance exam-oriented education system. It is a concern that memory education focusing on explanations and problems-solving might be a priority. Conflict resolution communication learning, which consider with the conclusion of this study will be most effective when teachers and students solve the problem by inquiry-learning method in dealing with the examples in the textbooks in the classrooms. As a countermeasure to the contents of mass communication which of ten show conflict resolution through force and violence, a special class for moral education should be offered in elementary and secondary schools in Korea to achieve conflict resolution communication through collaborative acts. Also, measures are to be taken toward extending the class hour of 45 or 50 minutes. A training course for moral education teachers and other teachers on teaching conflict resolution communication professionally should be established. Or, a new subject should be established instead. For the welfare of future society, it is imperative that there should be concern, study and daring investment on the youths of today.
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