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전자상거래 웹사이트에 나타난 가상현실(VR) 디자인 구현에 관한 연구

Title
전자상거래 웹사이트에 나타난 가상현실(VR) 디자인 구현에 관한 연구
Other Titles
(A) study on VR design techniques presented in EC web sites focused on VRML products
Authors
이주미
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
전자상거래웹사이트가상현실VR디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
As computer industry develops rapidly, growth has been made at high speed in the short generation cycle, Recently, people fight for digital image following electronic publishing, and new softwares appear, expanded to the 3 dimensional area. Also, the development of the internet has brought the concept of Cyberspace, and composed one world. Cyberspace, the stage of the internet business, is defined as 'pure hometown of mind separated from the body' in 'Cyberspace declaration of liberation'. This term. Cyberspace was first used by SF novelist, William Gibson in his novel, [neuromancer]. In this novel, the term Cyberspace is defined as 'fantasy by interaction. This Term becomes applied to computer communication or the internet. VR(virtual Reality) is an arena of new experience created by computer, and it make us misunderstand we are in 'another world'. cheating our senses. In virtual reality, computer participants' senses, feelings and thoughts are made in mechanical structure. Cyberspace born by a lot of networks is the space existing nowhere and anywhere at the same time. Actually the subject of material that makes us feel Cyberspace does not exist anywhere. Cyberspace is born by exchanges of network and user fantasy. In this Cyberspace, we can participate in shopping or commerce in virtual reality through EC(Electric commerce). Also, EC can take information, advertising and news as the object as well as trading products, and ultimately, all kinds of info will be established as the object of EC. After all, EC can be understood as the realistic concept of converting the existing commerce into the combination of computer and communication on the internet. Accordingly, this study has a purpose to grasp actual methods of realizing product design and space design in VR in the future by analyzing VR products presented on the web sites through VRML(Virtual Reality Modeling language), one of skills that can make 3D virtual space, to understand the general types of product realization and the concept of EC website and to facilitate searching on World Wide Web. However, the realization of VR on web is not something fixed and it is in the process of changing and developing the exising technology, and there should be a lot more studies on VR technology and VR design to be change in the future.;컴퓨터 산업이 빠른 속도로 발전하면서 짧은 세대를 주기로 고속 성장을 이루었다. 최근에는 전자출판의 뒤를 이어 디지털 이미지를 다루게 되었고, 3차원의 영역까지 확장된 새로운 소프트웨어 등이 나타나게 되었다. 또한 전세계적 컴퓨터 통신망인 인터넷의 발전은 가상공간 (Cyberspace)이라는 개념을 대두시켰고 하나의 세계를 구성할 수 있게 되었다. 인터넷 비즈니스의 무대인 Cyberspace는 'Cyberspace 독립선언문'을 보면 '육체 와 분리된 순수한 마음의 고향'으로 Cyberspace를 정의하고 있다. Cyberspace라는 용어는 공상과학 소설가인 월리암 깁슨이 그의 소설 [뉴로맨서]에서 처음으로 사용하였다. 그 소설에서는 Cyberspace라는 용어가 '교감에 의한 환상'으로 정의 되었다. 이 용어가 가상현실 경험을 만들어 내는 컴퓨터 통신이나 인터넷에 적용되게 된 것이다. 가상현실 VR(Virtual Reality)은 컴퓨터에 의해 생성되는 새로운 감각의 경험의 장으로 우리의 감각을 속이고 우리가 '또 다른 세상'에 있다고 착각하게 만든다. 가상현실 세계에서는 컴퓨터 참여자들의 감각, 느낌 그리고 사고가 기계적인 구조 속에서 만들어지는 것이다. 수많은 네트워크망에 의해 탄생된 Cyberspace는 '어디에도 없는 공간'이면서 동시에 「어디에나 있는 공간'이기도 하다. 실질적으로 Cyberspace를 느끼게 하는 물적인 주체는 어디에도 존재하지 않는다. 전세계 적인 네트워크망의 교류와 사용자의 환상에 의해서 Cyberspace는 탄생하게 되는 것이다. 이러한 Cyberspace에서 전자상거래 EC(Electronic Commerce)를 통해 우리는 쇼핑이나 가상현실상의 상업에 참여할 수가 있다. 또한 EC는 단지 물품의 거래만이 아닌 정보, 광고, 뉴스 등의 객체 등이 그 대상으로 될 수 있으며, 궁극적으로는 모든 유형의 정보가 전자상거래의 대상으로 확립될 것이다. 결국 기존의 상거래의 형태를 컴퓨터와 통신의 결합체로 이루어지고 있는 인터넷상으로 전환시킨다는 현실적인 개념으로 EC를 이해할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 EC 웹사이트 개념과 상품구현의 전반적인 유형을 이해하고 VR에 관한 기술적 기반을 고찰하고 월드 와이드 웹상에서 검색을 용이하게 하며 3D가상공간을 만들 수 있는 기술 중의 하나인 VRML(Vertual Reality Modeling Language)로 제작된 제품사례를 통해 웹사이트에 나타난 VR구현 제품들의 구현방법들을 분석하여 향후 가상현실에서의 제품디자인 및 공간디자인에 실제적인 표현방법을 파악하고자 했다. 하지만, 이러한 전자상거래 점상에 나타난 가상현실 구현은 고정적인 것이 아니며 기존의 기술이 하루가 다르게 변화, 진화하는 과정이므로 본 연구 이후에도 변화 될 VR 구현 기술 및 VR 디자인에 대한 많은 연구가 요구된다.
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디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
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