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곤충의 생태를 표현한 도자 조형 연구

Title
곤충의 생태를 표현한 도자 조형 연구
Other Titles
(A) Study of Life Forms in Insects as an Expression in Ceramics
Authors
김재의
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Keywords
곤충생태도자조형
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Human being are born and bred from nature. They return to its womb when they end their lives. Therefore, only in the natural environment, humans are able to find their indentity and their life. Furthermore, human interest in its origin is its sole inspiration and basis to the human will to create - art. The human urge to create something artistic is not simply an action which tries to copy nature but it is a way of expressing one's inner emotions. Nature Is only a way of showing this. Of all the many wonderous forms found in nature, perhaps the flower is considered as being the most beautiful and elaborate natural form. Simply looking at a flower makes someone happy because of its beauty, It has the ability to arouse a happy thought within us. Therefore, through its aesthetics and symbolism, the flower can express the emotions of an artist. As a means to keep nature close to our living environment, this study concentrates on the vase form. Today, the functional aspects of ceramics is developing along with the importance of decoration. The study has researched to create vase forms which incorporates the two aspects of ceramics. Research was done on the different flower forms. The structure and the image of flowers have been examined to be incorporated in the vase. The history and the varying vase forms have also been researched for the clay work. The curves and the organic shapes of the flower were carefully observed to be transformed onto the vases, emphasing the importance of the purpose of holding flowers in it. The porcelain clay body was used to create the delicate shapes using the slip-casting technique. Coloured slips were mixed into the porcelain clay body for some of the pieces. Only the inside walls were glazed in some pieces and the outer walls were left unglazed. The work was first fired to a temperature of 850 degrees celsius in a 0.7 m electric kiln, for 8 hours. The second firing continued for 10 hours reaching a temperature of 1260 degrees celsius. The work was oxidized in the second firing, The emotions of the person creating the work is very important. It changes the whole perception of the subject that they are portraying. Everyone has their own language of expression and it is exciting to experiment with this. Furthermore, function and aesthetics are very Important in ceramics. This study emphasizes this aspect through the vase form. Like all forms in nature, the flower provides us with endless creative possibilities.;인간의 역사는 자연과의 다양한 현상에 적응면서 면면히하 이어져왔으며 쉼없이 생성하고 소멸되는 자연현상의 삶 속에서 예술은 인간의 숙명을 통해 접근되는 삶의 진실이다. 자연은 인간과의 관계에서 예술로 표현되는 가장 기본적인 대상으로서 자연이 인간에게 주는 감동은 고귀한 예술의 모체가 된다. 이러한 자연은 모든 예술분야에 있어서 조형적인 활동의 대상이 되어왔다. 그러나 자연이 아무리 아름답다고 하여도 그자체로는 예술이 될 수 없으며 예술가의 미적체험과 주관에 의해서 표현될 때 비로소 예술이라 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 자연의 소재 중 외형과 내적인 아름다움의 순환적 개념을 통한 곤충의 생태과정의 변화를 역동적인 생명력과 주관적 감성에 의해 재구성하여 조형화하는데 그 목적을 두고 있다. 이론적 배경으로 자연과 예술은 분리될 수 없는 존재로서 자연은 모든 예술의 근원이며 자연을 통한 예술적 표현방법을 알아보고 곤충의 일반적 고찰을 통하여 곤충이 가지는 발생과 진화생태와의 형태적 특성을 고찰하고 곤충을 소재로 하는 작품을 참고로 하여 그들 작품에 각기 다르게 표현된 조형성을 살펴보았다. 작품의 디자인과정에서는 곤충의 다양하고 아름다운 형태와 화려한 색상을 생동감 있게 느껴지도록 디자인하였다. 제작방법에 있어서 주된 성형방법은 유기적 형태감과 자연스러운 선의 표현을 위하여 속파기법, 판성형, 말아올리기를 병행하였으며 태토로는 성형시 점력이 좋고, 자유로운 표현과 다양한 질감을 위하여 석기질 점토를 사용하였고, <작품 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10>은 조형물로 <작품 4, 8>은 벽면조형물로 제작하였다. 작품의 사유는 색상표현에 있어서 다양한 색상과 강인한 곤충의 생명력이 잘 표현될 수 있도록 색화장토를 분무하여 시유하였고 1차소성후 안정된 색감을 위하여 전체적으로 흑유를 분무시유하여 부분적으로 닦아 명암을 표현하였으며 백색무광택유, 투명유를 얇게 분무시유하여 마무리하였다. 소성방법은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 900℃에 7시간 1차소성하였고 2차소성은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 1250℃에서 9시간 산화소성하였다. 본 연구를 통하여 곤충은 수많은 형태와 변화있는 생태 변화를 지닌 소재로서 무한한 표현의 가능성을 담고 있음을 확인하였고 디자인요소를 통하여 표현자의 의도에 따라 다양한 작품의 표현가능성을 재인식하게 되었다. 앞으로 보다 깊이 있고 다각적인 조형성연구로 발전적인 도자표현을 시도하는 계기를 마련하였으면 한다. 이와 더불어 본 연구가 곤충을 조형화하는 후속연구에 도움이 되기를 기대한다.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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