View : 48 Download: 0

초등학교 아동을 위한 전통음악 장단프로그램 개발 연구

Title
초등학교 아동을 위한 전통음악 장단프로그램 개발 연구
Other Titles
(A) study on the development of program of traditional music changdan for in the elementary school
Authors
김미영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등학교 아동초등학생전통음악장단
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to suggest the method of traditional music changdan to be able to be applied at the school spot by developing the program for the improvement of attitude about traditional music and music talent of the children at the sixth grade in Elementary school. As for the course of program development, this researcher chose the activity goal of program on the basis of literature study about traditional music changdan and selected and organized the contents and method of learning activity on the basis of requirement survey on the subject of 82 children at the sixth grade in Incheon P Elementary school, 60 teachers. For this study, a class composed of 41 children of sixth grade of P Elementary school in Incheon was taught with this program for 10 times of lessons. This researcher executed the evaluation of program by classifying into attitude about traditional music and musical talent. As for attitude about traditional music, this researcher examined the change of the execution through choosing the method of survey of questions and observations of this researcher. Musical talent tests were held both before and after applying the experimental program. The evaluation of learning experiences was considered for the influence of the program affected to children through the discriminated into rhythm, timbre or quality, tone movement, time, loudness or intensity, pitch, tonal memory, and pitch-rhythm imagery, such as eight discriminations. The musical talent were treated as SPSS statistics. The significant differences attained from the above evaluation are as follows. As for the test of attitude about traditional music, the students' favorites and activities of the Korean traditional music are improve positively. The number of students who are fond of the traditional music increases, so the students have the pride and loving of the traditional music. And they have traditional music in life. The result of musical talent test was compared between after the performance of the program. The difference of the before and total points of the musical talent was compared, and the difference between the previous and afterward discriminations was shown significantly at the level of P<0.05 for 5 types. The conclusion obtained through above study result is as follows : the systematic and planned traditional music guidance improves attitude of traditional music, and it enables the children to enjoy and like our traditional music. In addition, it is efficient to grow the musical capability through teaching-learning by traditional music.;본 연구의 목적은 초등학교 6학년 아동의 전통음악에 대한 태도 향상 및 음악적 재능을 기르기 위한 프로그램을 개발하여 학교현장에서 적용할 수 있는 전통음악 장단지도방법을 제시하는데 있다. 프로그램 개발 과정은 전통음악지도에 관한 문헌 연구를 기초로 프로그램의 활동목표를 선정하였으며 연구대상인 인천 P 초등학교 6학년 82명 아동과 교사 60명을 대상으로 한 요구조사를 토대로 전통음악 학습활동의 내용 및 방법을 선정하고 조직하였다. 본 연구를 위해 인천 P 초등학교 6학년 한 반을 대상으로 본 프로그램을 10차시에 걸쳐 지도하였다. 프로그램의 평가는 전통음악에 대한 태도, 음악재능 면으로 나누어 실시하였다. 전통음악에 대한 태도는 전통음악에 대한 흥미도, 애호도, 학습참여도, 생활화측면으로 나누어 살펴보았는데 요구조사중 전통음악에 대한 태도와 관련되는 문항만을 뽑아 프로그램 실시 후에 다시 질문하는 지필 검사의 방법 및 연구자의 관찰을 통해 평가하였다. 음악재능검사는 프로그램 적용 지도 전과 후, 두 번에 걸쳐 실시하여 두 집단의 전, 후의 점수를 t 검증하여 비교하였는데 그 결과는 다음과 같다. 전통음악에 대한 태도검사에 있어서 전통음악에 대해 흥미를 느끼는 아동의 수가 증가하였고 점차 전통음악의 우수성에 대한 자부심과 애호심을 갖게 되었다. 또한 전통음악 학습활동에 더욱더 적극적으로 참여하였고 전통음악의 생활화가 점차 확대되었다. 음악재능검사는 프로그램실시 이전과 이후를 비교한 결과 종합능력에 있어 t=6.16 (p=0.000)으로 유의한 차이를 나타내었는데 8개 항목중 리듬, 음빛깔, 음길이, 셈여림, 음외우기의 5개 영역에서 유 의한 차이를 나타내었다. 이상과 같은 연구 결과를 종합해 볼 때 조직적이고 계획적인 전통음악 지도방법은 전통음악에 대한 긍정적인 태도를 배우게 하고 아동들로 하여금 우리 음악을 즐기고 애호하게 하며 전통음악을 자료로 한 교수 학습을 통해 음악적 능력을 기르는데 효과적이라고 볼 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE