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사용자 참여를 위한 웹기반의 공동주택 단위주호 디자인 시스템에 관한 연구

Title
사용자 참여를 위한 웹기반의 공동주택 단위주호 디자인 시스템에 관한 연구
Other Titles
Web-based Design System for User Participation in Housing Process
Authors
조숙래
Issue Date
2002
Department/Major
과학기술대학원 건축학과
Keywords
사용자 참여웹기반공동주택단위주호
Publisher
이화여자대학교 과학기술대학원
Degree
Master
Abstract
The Past apartment housing had been mass-produced to solve the problem of shortage of houses, as a result, monotony and uniformity was brought on housing. Mass housing had utterly excluded such participation and responsibility of individual households, entirely eliminating inhabitants from the housing process. Habraken observed that mass housing hand begun to disrupt and 'natural relation' between human being and their built environment. In the new post-WWⅡ building order, everything was professionally decided, professionally designed and professionally managed and maintained therefore housing can not capable of individuality and uniqueness of people. To solve these problems, the Open Building was established with the purpose of dweller's participation in housing process. In other country including Netherlands and Japan, many projects has been in progress for a long time based on Open Building, and unsatisfied attempts are made in Korean apartment housing. However, a few cases about development of participation tools helping users participate at housing process. Users can design their own household actively by using participation tools. This study aims at designing 'support' and implementing the design system for user participation in housing process on internet applying proposed 'support'. The purpose of the system is to design user environment and design process that make it possible for users to design their dwelling unit by this system without professional's help. 'Support' was proposed applying the design method of the 'stepped-level' housing and the SAR(Stichting Architecten Research) method in order to design both horizontal and vertical spatial variation. As a result, support with size 85㎡ and 2-bay was designed being composed of a section set of 3 sectional units. Zone and space height decide the position of each space. Variations were showed to demonstrate validity of the proposed support. Users of the system in this study, have characters of both non-professional and professional. Therefore, they need plan belongs to professional area and perspective belongs to non-professional area. In order to implement those scenes at user design environment, VRML(Virtual Reality Modeling Language) and JAVA are used and EAI(External Authoring Interface) makes it possible interaction between them. Users can design their dweller unit by actions such as selecting, inserting, and adjusting size of space and then can see the result of their design at VRML world at real time. The result of the design can be used as useful data when apartment is constructed and when user is changed or needs for transformation are occurred. The proposed support and the design system for user in this study will have a wide application when Open Building System and Infill system markets are activated.;과거의 공동주택은 단기간에 부족한 주택물량을 채우기 위해 대량생산 체제로 공급되었으며, 그 결과 거주자가 주거설계 과정에서 소외되었으며, 주거공간의 획일화 현상을 초래하였다. 하브라켄(Habraken)은 이러한 주택의 대량생산(Mass Housing)체제가 인간(Human being)과 건조환경(Built environment)과의 자연스러운 관계를 두절시키고, 전문가가 모든 것을 결정하고 디자인함으로써 주거공간이 더 이상 거주자의 개성과 독창성을 수용할 수 없게 되었다고 주장하였다. 이러한 문제를 해결하기 위해 주거 설계 과정에 거주자의 참여를 목적으로 하는 오픈 빌딩(Open Building) 개념이 확립되었다. 네덜란드, 일본을 비롯한 선진국에서는 오래 전부터 거주자가 주거 설계 과정에 참여하는 오픈 빌딩 개념을 적용시킨 주거 프로젝트를 지속적으로 수행해왔으며, 최근 우리나라에서도 아파트 건설시 가변형 설계 방식을 도입하는 사례들이 등장하고 있다. 그러나 거주자 즉, 사용자의 참여를 적극적으로 도울 수 있는 참여 도구 개발에 관한 사례와 연구는 찾아보기 힘들다. 사용자가 자신들의 주거 공간 디자인에 직접적으로 참여하기 위해서는 이를 효율적으로 수행할 수 있도록 도와주는 참여도구의 개발이 필요하다. 따라서 본 논문에서는 거주자의 다양한 요구와 개성을 적극적으로 수용할 수 있는 고정요소를 제안하고 이를 대상으로 사용자가 인터넷에서 자유롭게 자신의 주거공간을 디자인할 수 있도록 JAVA와 VRML을 이용하여 사용자 참여를 위한 공동주택 단위주호 디자인 시스템을 개발한다. 이 시스템의 목적은 사용자가 전문가의 도움이나 별도의 전문적인 교육과정 없이 간단한 작업으로 완성도 있는 주거 공간을 디자인할 수 있는 사용자 환경과 디자인 프로세스를 설계하는데 있다. 고정요소의 제안은 기존의 획일적인 아파트 평면을 지양하고 사용자의 개성을 보다 적극적인 방법으로 수용할 수 있도록 층단형 집합주거 설계 방법론을 적용하여 개발하였다. 또한 수평적인 가변성의 확보를 위해 SAR 방법론을 함께 적용하였으며, 그 결과 전용면적 85㎡, 2-bay의 평면 형태에 3개 층이 단면세트를 이루어 모든 단위주거가 전체 바닥 면적의 1/3 정도를 천장이 높은 공간으로 갖게 되었다. 기준대와 천장 높이라는 두 개의 제약조건에 의해 각 공간의 가능한 위치가 결정되었다. 제안된 고정요소의 실효성을 검증하기 위해 가변요소에 의한 다양한 평면의 변화를 제시하였다. 본 연구의 시스템에서 사용자는 비전문가이지만 실제 주거 설계 과정에 참여하는 것을 전제로 하기 때문에 전문가적 특성도 함께 고려되었다. 따라서, 사용자의 디자인 환경에 전문가의 영역이라 할 수 있는 평면도와 비전문가의 영역이라 할 수 있는 투시도적 화면을 각각 JAVA Applet과 VRML을 이용하여 구현하였으며, 이 둘의 상호작용을 위해 EAI(External Authoring Interface)를 사용하였다. 사용자는 디자인 프로세스 안내에 따라 평면도에서 선택, 삽입, 크기와 방향 조절이라는 간단한 작업으로 공간을 구성하며, 동시에 VRML 브라우저에서 그 결과를 투시도적 화면으로 확인할 수 있다. 이러한 과정을 통해 본 연구의 시스템은 인터넷 환경에 익숙한 사용자에게 간단한 작업만으로 자신만의 주거 공간을 디자인하고 그 결과를 직감적으로 확인할 수 있는 환경을 제공한다. 사용자의 디자인 결과는 아파트 건설회사의 데이터 베이스에 저장되어 아파트 시공시 설계자료로 사용될 수 있으며, 차후에 사용자가 변경되거나 시간의 경과에 따른 주거 공간의 개조가 필요할 때 자료로 이용될 수 있다. 본 연구에서 제안된 고정요소와 이를 적용한 사용자 디자인 시스템은 오픈 빌딩 시스템 기반의 확립, 가변요소의 부품화 시장이 활성화를 바탕으로 그 적용성이 커질 것으로 기대된다.
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