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Rudolf von Laban과 Mary Wigman의 표현주의 무용에 관한 비교연구

Title
Rudolf von Laban과 Mary Wigman의 표현주의 무용에 관한 비교연구
Other Titles
(A) COMPARITIVE STUDY OF EXPRESSIONISM DANCE BETWEEN RUDOLF VON LABAN AND MARY WIGMAN
Authors
김윤선
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
LabanWigman표현주의무용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 프랑소와 델사르트(Francois Delsart, 1811∼1871)때부터 내면세계의 표출의 가능성을 예언했던 표현주의 예술이 무용에 있어서는 이사도라 던컨(Isadora Duncan, 1878∼1927)과 루돌프 폰 라반(Rudolf Von Laban, 1879∼1958) 그리고 마리 뷔그만(Mary Wigman, 1866∼1959)으로 이어지면서 점진적인 방법론이 이루어졌고, 이에 따른 외형적이며 구조적인 형태가 체계화 되었다. 표현주의라는 움직임은 전쟁패배로 인하여 정치와 사회 그리고 문화 모든 면에서 혼란스럽고 격정적이었던 20세기 초 독일에서부터 시작되었다. 여기서부터 시작한 표현이란 인간 소외로 인한 자아의 내면세계를 표현함으로써 인간성 회복을 예측하는 진실적인 단계의 움직임을 말하고 있다. 이에 본 논문은 표현주의의 대표적인물인 독일 무용가이자 교육자인 라반과 뷔그만의 무용을 비교 고찰해 봄으로서 「표현」이라는 개념의 맥락을 찾고 무용사상사에 끼친 그들의 영향을 확인하고 비교고찰하여 두 표현기법을 이해하고 계승 발전시키려 함에 그 목적이 있다. 이를 위한 연구내용으로는 표현주의 무용의 이해를 위해서 독일 문예사조가 대두된 시대적 배경과 표현주의 무용의 성립과 목적, 그리고 라반과 뷔그만의 무용철학, 동작 기술과 공간구성, 무용음악과 무대미술, 아울러 대표작 등을 고찰하고 그들의 표현형식과 그 기법의 차이점을 비교하였다. 그 결과, 독일의 표현주의 현대무용가인 라반은 조형리듬과 동작자체를 위한 동작의 우월성이 잘 나타나 있었다. 그는 움직임의 중요성을 강조하기 위해서 「무음악 무용」, 「수축과 이완」, 「인공적인 공간」,「교육중심의 무용」,「옥외무대」에 관한 관심을 보였으며 뷔그만은 신체 내부에서 일어나는 내적인 에너지를 외적으로 표현하기 위하여 항상 자기표현(self-expression)에 중점을 두고 있었다. 뷔그만은 개인의 내면세계를 표출하기 위해 신체의 미적 율동을 새로운 표현예술로 구축하였다. 「절대무용」,「힘주기와 힘빼기」,「공간」,「표현중심의 무용」,「실험무대의 사용」이라고 함축시켜 말할 수 있는 뷔그만무용은 라반과는 달리 작품속에서의 자유로운 자기표현 위주의 움직임만을 강조하였다. 그러나 이 두사람의 핵심은 움직임과 더불어 표현에 중점을 두고 다양한 기법을 통한 무용의 추구였다. 오늘날의 현대무용은 많은 동작의 발생과 더불어 개인의 내면세계와의 결합을 바탕으로한 여러 가지의 양상을 띄우며 발전해 오고 있다. 본 연구는 예술의 표현이 바로 전달과 공감이라는 이해하에 라반의 조형리듬과 동작자체의 우월성, 그리고 뷔그만의 내면세계의 표출을 위한 신체의 미적율동, 이 두 요소간 접목된 기술체계로 다듬어져 새로운 표현예술을 형성하는데 그 기본적 토대가 되어야 한다는 생각과 더불어 라반과 뷔그만의 무용세계를 재인식함으로써 무용사상사에서 그 영향을 확인하고 두 표현기법을 이해하고 계승 발전시키려 함에 그 의의를 두고 있다.;Expressionism dance, predicting the possibility of presenting inside world from the time of francois Delsasrt(1811 ∼ 1871) in 19th century, was led to Isadora Duncan(1878~ 1927) Rudolf von Laban(1879~1958) and Mary Wigman(1866∼1959) in dance, with its gradual methodology, and external, structural form was systemized accoridingly. Movement called expression started in early 20th century's Germany where every aspect of culture was chaotic and passionate. Expression means a step of movement predicting the recovery of humanity by expressing the inside world of self caused by isolation This study has a purpose to understand and develop the two expression skills through compatison as well as confirm their effect on history of dance theory and find the logical connection of [expession], by comparintg German dancer and educatior, Lanban's and Wigman's dance who were representative gifures in expressionism The study contents are that the form of their expression and the differnebce between their techniques are compared, by my examining the periodical background of the appearance of this German trend of literature, the establishment and pourpose of expressionism dance, and purpose of expressionism dance, and the dance philosophy, movement technique, shaping space, dance music and art of the two dancers, and their major works, As a result, Laban, German expressionist modern dancer, had superiority in shaping rhythm, and movement for movement itself. He showed his interest in 「dance without music」, 「shrinking and relaxing」, 「artificial space」, 「dance focused on education」, and 「outdoor stage」 to emphasize the importance of movement, and Wigman always put his gravity on self-expression to externally express Inside energy occuring in tile inside of 'the body. Wigman in the inside of the body. Wigman established aesthetic movement of tile body into new expression art to present individual inside world. His dance, with 「absolute dance」, 「strengthening and relaxing」, 「space」,「dance for expression」, 「using an experimental stage」, is different from Laban's in that he emphasized only liberal self-expression in dance However, the core of the two dancers were pursuing dance through various techniques focused on expression as well as movement. Today's modern dance has a trend to neglect combination with inside world because of making a lot of movements and meaningfuyl ones. This study, therefore, has a meaning to emphasize that the two factors, Laban's modeling rhythm and the superiority of movement itself, and Wignan's the aesthetic movement of the body for expressing Inside world, should be the basis of shaping new expressio art, under the understanding that the expression of art is delivery and sympathy.
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