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유치원 교사의 의사결정 참여영역과 직무만족의 관계분석

Title
유치원 교사의 의사결정 참여영역과 직무만족의 관계분석
Other Titles
(A) Study on the Relationship between the degree of Teachers' Paticipation in Decision Making process Job Satisfaction in the Kindergartens
Authors
이향희
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원 교사의사결정참여영역직무만족
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 교사들의 의사결정 참여를 결정하는 조직적 요인 및 개인의 심리적 요인을 알아보고, 의사결정 참여가 직무만족과 이직의도에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이와같은 연구목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원의 조직적 요인에 대한 교사들의 지각과 의사결정 참여는 어떤 관계가 있는가? 2. 유치원 교사들의 심리적 요인에 대한 지각과 의사결정 참여는 어떤 관계가 있는가? 3. 유치원 교사들의 의사결정 참여와 직무만족은 어떤 관계가 있는가? 4. 유치원 교사들의 의사결정 참여와 이직의도는 어떤 관계가 있는가? 5. 유치원 교사들의 조직적 요인 및 심리적 요인에 대한 지각, 의사결정 참여, 직무만족 및 이직의도 등의 변수들은 어떤 인과관계를 갖는가? 본 연구의 대상은 수도권 지역 유치원에 근무하고 있는 1년 이상의 경력을 가진 교사 240명이었다. 의사결정 참여에 관한 연구도구는 Smylie(1988)가 만든 유아교육 현장에서 조직적·심리적 요인에 대한 교사의 지각(Teachers' Perception of Organizational and Psychological Factors : TPOPF)과 Russell 등(1992)이 만든 교사의 의사결정 참여(Teacher Involvement and Participation Scale-Version 2 : TIPS-2)를 수정·보완하여 사용하였다. 직무만족도를 알아보기 위한 연구도구는 Jorde-Bloom(1989)의 유치원 직무만족도 측정도구(ECJSS)와 Michael과 Spector(1982)가 만든 이직의도 측정도구를 수정·보완하여 사용하였다. 설문지는 5점 척도로 의사결정 참여 48문항, 직무만족도 27문항의 총 75문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 빈도분석(Frequency), 신뢰성 분석(Reliability), 상관관계 분석(Correlation), 회귀분석(regression) 등을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원의 조직적 요인에 대한 교사들의 지각과 의사결정 참여와는 높은 상관관계를 나타내었다. 이러한 결과는 원장-교사간의 관계, 교사들과의 업무 관계를 긍정적으로 지각할수록 의사결정 참여가 높다는 것을 의미한다. 구체적으로 교사들의 조직적 요인에 대한 지각과 목표/비전/사명의 상관관계가 가장 높았고, 다음으로 교직원 발달, 절차와 구조의 촉진 등의 순이었고 예산과의 상관관계가 가장 낮았다. 둘째, 교사 개인의 심리적 요인에 대한 지각과 의사결정 참여의 관계는 교직원 채용 및 배치를 제외하고 유의미한 상관관계를 나타내었다. 이는 교사 자신의 업무수행 자신감과 학생들과 함께하는 수행에서의 전문적 책임을 긍정적으로 지각할수록 의사결정 참여가 높다는 것을 의미한다. 교사 개인의 심리적 요인에 대한 지각과 목표/비전/사명의 상관관계가 가장 높았고, 다음으로 교과과정, 교직원 발달 등의 순이었고 교직원 채용 및 배치와의 관계가 가장 낮았다. 셋째, 교사들의 의사결정 참여와 직무만족의 관계에서는 교사들이 의사결정에 많이 참여할수록 직무만족도가 높다는 결과가 나왔다. 의사결정 참여영역의 하위요인 중 목표/비전/사명과 직무만족의 상관관계가 가장 높았고, 다음으로 교과과정, 교직원 발달 등의 순이었고 교직원 채용 및 배치와의 상관관계가 가장 낮았다. 넷째, 교사들의 의사결정 참여와 이직의도의 관계에서는 교사들이 의사결정에 많이 참여할수록 이직의도를 낮게 지각한다는 결과가 나왔다. 의사결정 참여영역의 하위요인 중 목표/비전/사명과 이직의도의 상관관계가 가장 높았고, 다음으로 교과과정, 예산 등의 순이었고 교직원 채용 및 배치와의 관계가 가장 낮았다. 다섯째, 의사결정 참여는 조직적 요인 및 심리적 요인에 대한 지각과 본 연구의 결과 변수인 직무만족 및 이직의도의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 의사결정 참여의 매개 역할을 고려함으로써 교사들의 조직적 요인 및 심리적 요인에 대한 지각이 어떠한 과정을 통해 교사들의 직무에 대한 태도와 행위에 영향을 미치는가를 포괄적으로 이해할 수 있게 한다. 이러한 연구결과가 유아교육 현장에 주는 실천적 시사점으로는 교사들에게 다양한 영역에서 의사결정에 참여할 수 있도록 하는 것이 교사들의 직무만족도를 향상시킬 수 있음을 보여주고 있다.;This study explored relationships between teachers' participation in seven decision domains in the Kindergartens and job satisfaction. Additionally this study was designed to examine whether teachers' perceptions of organizational and psychological factors were associated with the degree of teachers' participation. Seven decision domains were : (1) gole/vision/mission ; (2) standards ; (3) curriculum/instruction ; (4) budget ; (5) staffing : (6) facilitating procedures and structures ; and (7) staff development. Organizational and psychological factors contained three components : (1) director/administrator-teacher working relations : (2) norms influencing teachers' working relations ; and (3) teachers' psychological factors. The component of norms influencing teachers' working relations contained three subcomponents ; (1) norms of individualism ; (2) norms of collegiality ; and (3) constraints. To answer two research problems, this study follows several steps. First, on the basis of close review of literature, the relationships among teachers' perception of organizational and psychological factors, the degree of teachers' participation, job satisfaction are grasped. Second, the empirical study was implemented. Research hypotheses in this study are that : H1 : Teachers' perceptions of organizational factors will affect the degree of participation. H2 : teachers' perceptions of psychological factors will affect the degree of participation. H3 : The degree of participation will affect job satisfaction. H4 : The degree of participation will affect intention to leave. H5 : The degree of participation will mediate, the relationships between organizational and psychological factors and job satisfaction. H6 : The degree of participation will mediate, the relationships between organizational and psychological factors and intention to leave. Data was collected on survey in 50 kindergartens. The sample consisted of 240 teachers. All members was self administered by respondents. All variables within research model was measured using 5 point likert type scales. Analysis techniques used for the purpose of testing the hypotheses are pearson correlation analysis, regression analysis. The major findings are as follows. (1) The results of correlation analysis showed that teachers' perception of organizational and psychological factors were positive relationship with the degree of participation as hypothesized and that the degree of participation correlated positively with job satisfaction. Intention to leave correlated negatively with the degree of participation. (2) According to results of regression analysis support was found for the mediation role of the degree of participation in the relationships between perceptions of organizational and psychological factors and all consequence variables(job satisfaction, intention to leave). In sum, through this study has some limitations in research sampling and methodology, it suggests some theoretical and practical implication for early childhood education.
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