View : 26 Download: 0

조기취학 아동의 발달과 적응에 대한 교사인식 연구

Title
조기취학 아동의 발달과 적응에 대한 교사인식 연구
Other Titles
(A) Study on the Perception of Teachers on the Development and Adaptation by Children Enterd School Ealier
Authors
김인자
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
조기취학 아동교사인식발달적응
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 조기취학 아동의 발달과 적응에 대한 교사 인식 조사에 관한 연구로 현장의 교사를대상으로 조기입학제도 실시후에 파생되는 여러가지 문제점을 찾아 분석하는데 목적을 두었다. 이와같은 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 교사가 인식한 조기취학에 따른 만 5세아의 초등학교 1학년 학교생활 적응도는 어떠한가? 2. 조기취학한 만 5세아의 지도에는 어떤 문제점이 있는가? 3. 교사가 인식한 조기취학 아동의 전반적인 발달은 어떠한가? 본연구의 대상은 서울특별시 11개 교육청내 초등학교 중에서 1학년 조기취학 아동을 담임했던 교사 237명이다 연구의 방법으로는 조기취학 아동의 발달과 적응에 대한 교사 인식을 조사하기 위해 교사용 설문지를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 연구자가 제작한 설문지로 조기취학 아동의 초등학교 1학년 생활에의 적응에 관한 질문과 조기입학 아동의 발달에 관한 부분으로 구성되었다. 설문지는 초등학교에서 조기취학 아동을 담임하고 있는 5명의 교사와의 인터뷰 내용과 국립교육평가원의 「유아발달 수준검사」를 기초로 하여 제작하였다. 수집된 자료는 빈도와 백분율을 산출하여 비교하였으며 특히 조기취학 아동의 전반적인 발달에 관한 인식은 각 문항을 점수화하여 제시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기취학 아동의 초등학교 1학년 학교 생활은 대체적으로 잘 적응하지 못하는 것으로 나타났으며, 특히 학급 생활에서 적응이 어려웠고, 성취동기 및 자아개념 형성, 사고과정에서 부진한 것으로 나타났다. 둘째, 5세아의 지도상의 문제점으로는 개인차를 고려한 개별화 교육여건, 부적응아에 대한 대책, 조기 취학아의 선별기준을 들었다. 교사들 85%가 조기 입학제도에 대한 부정적인 견해를 가지고 있으며 조기입학제도는 충분한 연구를 거쳐 실시하는 것이 바람직하다고 하였다. 셋째, 조기취학 아동의 전반적인 발달에 대한 교사 인식을 살펴본 결과, 대체적으로 조기취학 아동의 발달은 "보통 이하"인 것으로 인식되었다. 특별히 연습이나 훈련을 통해 성취가능한 발달기술의 경우에도 보통정도의 발달로 인식되었으며 아동의 내적 성장이 필요한 부분의 발달은 부정적으로 인식되었다.;This treatise is a study on the perception of teachers on the development and adaptation by children who entered school earlier than normal and the purpose of study is to identify and analyse various problems arising form the system granting earlier entrance to school as seen from the perspective of teachers involved at schools since the implementation of this system. For such purpose this wither posited following subjects as topics of this research: 1. What is the status of adaptation of 5 years old children to their first grade class in primary school as seen from the perspective bo class teachers? 2. Are there any problems in teaching 5 years old children who entered the school earlier than normal? 3. What is the overall development of children who entered the school earlier than normal as seen from the perspective of teachers? The subject of this research is 237 class teachers at primary schools within the jurisdiction of 11 Office of Education is Seoul who were in charge of children entered the first grade of primary school earlier then normal. Survey using questionnaires on development and adaptation of children who entered the schools earlier than normal. The tools for research were questionnaires prepared by this writer and composed of questions on adaptation to school life b the children who entered the school earlier than normal and questions on their development. Questionnaires were prepared on the basis of interviews with 5 class teachers who were in charge of children of lst grade in primary schools who entered th school earlier than normal and 'Test for level of development of young children' from National Education Evaluation Institute. Collected data were computed and compared in terms of frequency and percentage and in particular the perception on overall development of these children was presented by assigned points to each question. The result of this research can be summed up as follows: First, it appeared that in general the children who entered the school earlier than normal were not adapting well to school life. In particular they have difficulties in adapting to their class and it was revealed they performed very poorly in terms of motivation for achievement, formation of self-concept and process of thinking. Second, as problems for teaching 5 years old children teachers quoted educational environment for teaching children on the basis of individual difference, measures for the ill-adaptive children and criteria for selection of children entering school earlier than normal. Eighty five % of teachers surveyed showed negative response on the system for granting children entering school earlier than normal and they stated it is desirable to implement the system after more sufficient research. Third, result of surveying the perception of teachers on the overall development of children who entered school earlier than normal revealed that these children showed below average in terms of overall development. In case of developmental skills achievable through exercise of training it was evaluated as to be about average and in term of development of parts required for internal growth for the children the response was negative.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE