View : 39 Download: 0

시스템적 관점에 의한 유아교육환경 디자인에 관한 연구

Title
시스템적 관점에 의한 유아교육환경 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) study of kindergarten design from the aspect of system theory
Authors
박세원
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 환경디자인전공
Keywords
유아교육환경디자인Kindergarden design시스템적 관점환경디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
20세기에 이르러 하이젠베르크의 불확정성 원리와 아인슈타인의 상대성 원리가 등장하면서 전통 과학적 세계관에 대한 의심이 일기 시작했다. 전통과학은 여러 분야에 많은 기여를 했지만, 고전 물리학에서 기원된 기계론적 사고는 인간소외, 물질 만능주의 등 인간과 환경을 유리시키는 결과를 초래하였다. 이러한 전통적 과학에 대한 반성으로부터 나온 새로운 패러다임은 세계를 분리된 부분들의 집합체라기보다 통합된 전체로 보는 시스템적 세계관이다. 시스템적 관점에서는 세계를 모든 현상의 상호 연관성과 상호 의존성에 의해 파악하고, 이 관점에서는 전체를 형성하고 있는 부분들이 전체로 환원될 수 없는 통합된 전체를 시스템이라고 본다. 인간을 포함한 자연환경은 유기적 구조와 질서 속에서 상호보완적이고 상대적인 관계를 가지며, 이러한 자연의 유기적 관계를 보는 인간의 시각은 다각적이고 총체적이다. 그러므로 환경디자인은 다양한 요소들이 상호의존적 관계 속에서 내적 조화로 통합을 이루면서 인간과 환경과 건축물이 하나의 질서체계로 계획되어져야 한다. 따라서 본 연구는 시스템이론의 이해를 통해 건축환경에 적용할 수 있는 원리를 규명해 보고, 실제 디자인을 통하여 건축 환경이 자연 생태계 속에서 하나의 질서체계로 형성되게 하여 그 질서를 바탕으로 부분과 전체가 상호 유기적인 역학관계가 형성될 수 있게 공간을 디자인하고자 하였다. 본 연구의 진행과정은 다음과 같다. 1. 인식의 전환을 가져온 과학 패러다임의 변화를 이해하고, 세계를 관계와 통합의 견지에서 보는 21세기의 새로운 패러다임인 시스템적 세계관의 성립배경을 살펴보았다. 2. 이러한 시스템 이론의 분야별 발전상황을 살펴보았다. 3. 시스템이론의 특성을 고찰하고 공간조형원리를 도출하였다. 4. 시스템 이론에 기초를 둔 공간조형원리의 환경디자인에 대한 적용가능성을 모색하였다.;With the uncertainty principle by Heisenberg and the theory of relativity by Einstein in the 20th Century, people started doubting the traditional scientific view of the world. The classical science has contributed to many aspects of the world, but mechanical thinking behind the classical physics has trampled on human rights and environment with alienation of people and materialism. The new paradigm that was developed in reconsideration of classical science is a systematic viewpoint that perceives the world as a single united body rather than a collection of separate elements. In a systematic view, simple gathering of elements don't add up to be the whole as each element interacts with one another. The environment, including human, possesses a relationship that' s inter-dependent and relative in organic structure as well as order. The viewpoint of human-being on this organic relationship is very diversified and general. Therefore, an environmental design must consider inter-dependent relationship and internal harmony of elements, to develope common order of human, environment and buildings. The goal of this research, therefore, is to find principles that can be applied to building environment through understanding of the system theory, and develope actual design in which building environment fits in to the order within the natural environment, so that the elements form a relationship that's mutually organic and mechanical. The research is conducted through the following process. 1. Understanding of the new scientific paradigm that brought about a change in cognition, and study of a Systematic world view, a new 21st Century paradigm, which views the world through concepts of relationship and unity. 2. Research on development of system theory in different fields. 3. Investigation of characteristics of system theory and development of the principle of space design. 4. Search for a way to apply the principle of space design into an environmental design. 5. In a design program, an application standard of a systematic method of environmental design is prepared to be used as a standard in which people, natural environment, and artificial elements have inter- dependent relationship with each other. 6. The final model that's determined through the application standard is re-evaluated to see if it coincides with the stance of this research, while the expected result is described as well. Through this process, each element will interact with each other. Moreover, it will interact organically with human being as well, providing chances to freely experience the harmony between various elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 환경디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE