View : 38 Download: 0

카오스 프랙탈의 생성 원리를 적용한 환경디자인 연구

Title
카오스 프랙탈의 생성 원리를 적용한 환경디자인 연구
Other Titles
Study on environmental design models of Chaos-fractal theory in galleries design
Authors
장선희
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 환경디자인전공
Keywords
카오스 프랙탈환경디자인Environmental designChaos-fractal theory갤러리
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
최근 과학계에서는 자연 현상에서 보여지는 복잡하고 불규칙해 보이는 현상을 이해하고 여기서 규칙을 찾으려는 복잡성의 과학(science of complexity)에 대해 활발한 연구가 되어지고 있다. 복잡성의 과학(science of complexity)은 각 구성요소들의 상호 관계나 변해가는 과정에 주목하는 것이다. 이것은 자연을 전체적인 관계 속에서 이해하는 것을 의미한다. 이러한 철학적 의미를 포함하는 복잡성의 과학은 정치, 경계, 사회, 과학, 예술 등 모든 분야와 상호이해와 교류를 통해 발전하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 따 라 디자인 분야에서도 과학과 실제적인 접목이 여러 가자 방향으로 활발하게 시도되고 있다. 따라서 연구자는 이러한 시대의 흐름에 맞추어 복잡성의 과학의 중요 이론인 카오스 · 프랙탈 이론과 디자인을 연계시켜 이해 하고자 한다. 뉴패러다임(new paradigm)으로서 카오스·프랙탈 이론은 디자이너에게 선형적 사고방식이 아닌 비선형적(non-linear)사고방식으로서의 가치관의 전환을 요구하고 있다. 즉 전체를 부분으로 나누어 파악하려는 환원주의적 사고에서 벗어나 복잡한 계를 하나의 유기체처럼 파악하려는 전일주의적(holism), 유기체적 사고를 요구하며, 일원적이며 동시에 다원론적 세계관으로의 전환을 의미한다. 이 같은 비선형 개념과 프랙탈·카오스이론은 전 학문의 학제적(multi-disciplinary) 접근을 통해 현대의 철학과도 많은 부분 이념을 공유하고 있다. 따라서 본 연구는 이런 시대적 요구에 따라 카오스·프랙탈 이론의 개념에 대해 알아보고 디자인의 원리를 유추해 냄으로써 미래디자인 방향에 대만 창조적인 디자인 사고를 형성할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 그 과정은 다음과 같이 진행될 것이다. 1. 과학의 변화에 따른 미학의 변화에 대해 알아보고 이를 반영할 수 있는 전일론적 디자인 사고에 대해서 알아본다. 2. 연구의 기본적 배경으로 자연과학적 언어로서의 카오스·프랙탈의 이론에 대해서 알아본다., 그 내용은 카오스·프랙탈의 개념정리와 자연에서 보여주는 카오스·프랙탈의 생성원리로 들을 예를 들어 설명한다. 3. 카오스·프랙탈의 생성원리들을 디자인 원리로서 적용하는 과정으로 생성원리에서 조형 원리를 추출하고 이를 반영하고 있는 디자인에 대해 알아본다. 4. 카오스·프랙탈 책인 사고와 조형성을 갖는 현대건축과 건축가에 대해 사례 조사를 한다. 5. 디자인 프로그래밍 단계로 환경디자인에 적용가능성을 실험한다. 즉 하나의 대상 지를 정하고 조형언어를 바탕으로 다양한 형태생성의 가능성을 초기개념 과정에서 디지털 미디어 (컴퓨터)를 이용하여 제시한다. 6. 디자인 적용단계를 앞에서 실험한 대안을 선정하고 이를 구체화 시켜 실제갤러리 환경 디자인 모형사례를 진행시킨다. 위와 같은 연구과정을 동해, 연구자는 카오스 · 프랙탈 적인 관점을 통해 디자이너의 사고의 전환의 필요성을 인식하고, 디자인 모티브를 자연의 형태와 생성과정에서 찾아냄으로서 다양한 형태 창출의 가능성을 제공하리라 기대 된다.;In modern society, scientists have been studying complex and irregular phenomena in nature, and are now examining science of complexity to find out the regularities in them. The science of complexity puts stress on the relation of each composing element and on the process of transformation. This means that we must understand nature concerned with a "whole". This science of complexity including the philosophical meaning has been developed through understanding and interchange of all the world of modern societies such as politics, economics, society, sciences and arts. According to this flow, the world of design vigorously tries to graft science on design in various ways. Thus I intend to study the science of complexity, especially Chaos-Fractal theory concerned with design to keep pace with the flow of times. Chaos-Fractal theory as a new paradigm, requires that designers must change their point of view on values not as a linear way of thinking but as a non-linear way of thinking. In other words, it means that designers must free themselves from resolutive way of thinking on things, and they must reflect the organic holism to understand this complex system of nature, at the same time accept the thought of monism as well as pluralism. These non-linear concepts and Chaos-Fractal theory have many things in common with modern philosophy by multi-disciplinary approached by of all studies. Thus this thesis focuses on Chaos-Fractal theory required by modern times, and intends to form a creative thinking by analogizing principles of designing for our future. The process shows as follows. 1. Above all, this thesis puts stress on the change of aesthetics according to that of science, and proceeds to thinking of holistic design reflecting the changes. 2. As this study is based on Chaos-Fractal theory as a natural science, I intend to explain the concepts and give some examples of forming Chaos-Fractal theory. 3. And this thesis draws a moulding theory from the process of Chaos-Fractal theory applied to the arts of design. 4. And this study gives some examples of modern architecture and architects. 5. In the step of design programing, it is proposed the possibility of application in environmental design. In other words, I choose a place to apply for the experiment, and make use of the digital media(computer) to draw the various possibilities of forming rules based on the moulding principles. 6. In the end, I propose my plan resulted from previous experiments, and apply to some galleries for the model of environmental design. Studying Chaos-Fractal theory to transform designers into thinking creatively, I propose some possibilities to make various moulding forms of design in nature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 환경디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE