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기독교와 이슬람의 관계를 열기 위한 대화선교 연구

Title
기독교와 이슬람의 관계를 열기 위한 대화선교 연구
Other Titles
(A) Study of dialogue mission to open Christian-Muslim relations
Authors
이주영
Issue Date
2002
Department/Major
신학대학원 신학과
Keywords
기독교이슬람교대화선교
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
최근 이슬람에 대한 관심이 높아지면서 한국교회에서도 이슬람에 대한 이해와 관계문제가 제기되고 있다. 기독교인과 무슬림이 세계인구의 반을 차지함을 생각할 때 두 종교의 관계는 매우 중요하다. 경쟁적인 선교로 적대적인 관계를 가지는 것 외에 다른 길을 모색해야 한다. 그것은 단지 평화 공존을 위한 것이 아니며 선교의 포기를 의미하는 것은 더더욱 아니다. 오히려 이슬람과의 대화문제를 통해 선교의 의미를 확장하고 회복할 수 있음을 발견하는 것이 본 논문의 목적이다. 가장 우선적인 작업은 선교에 대해 갖고 있는 제한된 이해를 극복하는 것이다. 그리스도의 사건과 세상 사이를 중재해야 하는 선교는 시대에 따라 여러 가지 패러다임을 가질 수 있다. 포스트모더니즘 시대에 부상하는 에큐메니칼 패러다임에서는 여러 상반되는 성질들 사이의 창조적인 긴장이 결정적인 개념이 된다. 이 패러다임에서 중요한 요소의 하나가 '대화'이다. 대화는 개방성과 진실성을 그 전제로 한다. 우리는 일방적인 전달이 아닌 상호교환의 대화를 통해 오해와 편견을 버리고 옳은 정보를 얻을 수 있다. 또한 대화적인 인격은 동등한 관계로 서로를 존중하며 결단의 주체로서 책임감 있는 행동을 한다. 관계를 향한 개방이 진리를 향한 개방이라는 말은 기독교적이다. 기독교의 하느님은 인격적 관계의 하느님이며 관계 속에 임재하는 분이기 때문이다. 대화는 인격적 관계를 가능케 하며 이것은 선교를 가능케 한다. 이러한 대화의 원리는 타종교와의 대화에서도 그대로 적용되어야 한다. 이것은 기독교의 배타성이 성서적이지 않으며 타종교와의 대화가 비성서적인 것이 아님을 전제로 한다. 타종교와의 대화와 선교적 사명의 문제에 대해 국제선교협의회(IMC)와 세계교회협의회(WCC)는 최근 수십 년간 심도 있는 논의들을 해왔다. 모든 교회가 일치된 견해를 가질 수는 없었지만 시대의 변화에 따른 타종교와의 대화의 필요성이 강조되었고 적극적인 시도들이 있어왔다. 논의는 점진적으로 대화에 대해 긍정적으로 발전했으며 대화가 갖는 선교적 의미의 발견이 다양하게 이루어졌다. 결국 대화는 선교의 자리를 대체하는 것이 아니라 선교의 의미를 확장하고 회복하는 것이라는 확신이 강해졌다. 타종교를 선교의 대상으로 보고 일방적인 입장에서 대하는 것이 아니라 대등한 대화의 주체로 관계를 맺을 때 그 관계 가운데 성령이 활동하실 자리가 마련되는 것이다. 대화와 선교에 대한 이런 논의들을 바탕으로 이루어진 기독교와 이슬람의 대화의 사례들이 있다. 국제적인 차원에서의 대화는 주로 '학문적 대화'와 '실천적 대화'이며 지역교회 차원에서 이루어져야할 대화를 위한 기초를 마련한다는 의미가 있다. 지역교회에서도 무슬림과의 관계를 진지하게 다루는 가운데 선교와 대화의 접촉점 발견이 가능하다. 또한 사례를 통해 지역차원에서 이루어지는 '학문적 대화', '실천적 대화', '삶의 대화' 등의 여러 대화를 통해 선교가 성취해야 할 역사적 사명과 대화의 성과가 결코 다르지 않음을 볼 수 있다. 그것은 예수 그리스도를 말로만 전하는 자기만족이 아니라 무슬림들이 하느님과 사람 앞에서 그들의 풍부한 인간성을 회복한 자로 거듭나도록 하는 것이다. 이는 구지 먼 곳으로 시선을 돌릴 필요 없이 지금 이 땅에 우리 이웃으로 살아가고 있는 많은 무슬림들을 보면 알 수 있다. 물론 모든 대화가 선교와 동일시될 수는 없다. 그러나 우리가 기독교인이라는 분명한 정체성과 확신을 지니고 대화할 때 그 대화는 선교이다. 우리는 선교를 제한할 수 없다. 선교는 우리가 하는 것이 아니라 하느님이 그 주체이기 때문이다. 누군가와 진정한 인격적인 관계를 맺고 그 가운데에서 우리를 이끄실 성령의 움직임에 철저히 의존할 때 대화의 선교가 이루어진다. 이 논문은 특히 이러한 대화의 선교가 이슬람이라는 특수성에 적합한 선교라고 보았다.;The recently increasing concern about Islam has been bringing up the issues of the understanding of Islam and its relations with churches in Korea. Considering that the percentage of Christians and Muslims make half of the world's population, we can recognize the importance of the relations of these two religions. We should try to find another way besides hostile relations and competitive mission. It is necessary not only for peaceful coexistence and furthermore it does not mean giving up the mission. Rather it means discovering the possibilities of resuming and extending the meaning of mission though the issue of dialogue with Islam. That is the purpose of this report. The primary work is overcoming the restricted understanding of mission which we have. Mission which is bound to mediate between the Christ's event and the world, might have different paradigms in each time. In the rising ecumenical paradigm of post modernism the creative tensions between different contrary natures are a decisive concept. In this paradigm one of the important factors is' dialogue'. Dialogue is based on openness and integrity. We can remove misunderstanding and prejudice and get right information through dialogue which is not unilateral communication but mutual. Also the dialogical personality respects each on an equal footing and behaves responsibly as decisive subject. Its Christian meaning is to be open toward relations as to be open toward truth because the Christian God is a personal relational God and present within relations. Dialogue makes the possibility of personal relations and that is the possibility of mission. Such a principle of dialogue has to be applied even to dialogue with other religions as it is. This presupposes that illiberal exclusivism practiced by the church is not biblical and dialogue with people of other faiths is not against the Bible. The last several decades have seen profound discussions about dialogue with other faiths and mission commitment in the International Missionary Conference and World Council of Churches. Though all churches have not had a concerted view they have stressed the need of dialogue with other faiths and it has been positively tried. Gradually discussions have grown up affirmatively and it has been founded on the missionary meanings of dialogue. Eventually it has become clear that dialogue does not substitute for mission but extends and restores mission. When we have relations with people of other faiths as equal subjects and do not force them to convert it might be the place where the Spirit is acting in relations. There are cases of Christian-Muslim dialogue based on theses discussions of mission and dialogue. Dialogues of international dimension are mostly 'academic dialogue' and 'practical dialogue' and mean making a base for dialogue for parish churches. Even in local churches dealing seriously with relations with Muslims it is possible to discover the contact point of mission and dialogue. Different cases of 'academic', 'practical', 'spiritual' and 'life sharing' dialogue in the local dimension would show that accomplished dialogue is not different from the mission commitment we have to achieve. That is not the self-satisfaction of informing Muslims of Jesus Christ by words only but letting them resume their plentiful spirits before God and people. It is needless to turn our eyes to the distance. We could perceive it if we see a number of Muslims living as our neighbours in this country now. Certainly not every dialogue can be identified with mission. But when we have dialogue with conviction and definite identity as Christians that is mission. We cannot restrict mission because we are not missionaries but God is. When we have personal relations with someone and depend on the Holy Spirit who is leading us in our relations, 'dialogue mission' would accomplish that. In particular it is regarded that this 'dialogue mission is appropriate to the characteristic of Islam.
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