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dc.contributor.author권선정-
dc.creator권선정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:15Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000024034-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174631-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024034-
dc.description.abstractThe objective of this paper is to design and implement a web-based Hanja education system using Internet technologies which was delivered from remote education system for personnel and group. The most important part of this paper is to implement the animation of Hanja character. The order of Hanja character is implemented as effective animation using the recent Internet technologies. This study on the assumption that further new approach of hanja character learning can be attained through making use of transmitting technique of Hypertext or multimedia, namely a characteristic of WWW. Dynamic HTML, GIF Movie Gear and ActiveX control are the technologies to implement this system. And the basic authoring tool for this system is Microsoft Front Page. Also to improve student's educational effects, the teacher's lecture parts are implemented using Microsoft Newshow to give actual experience to students like ordinary classroom. To author the contents for on-demand education, Netshow Authoring Tool is used. Author has developed the teaching-learning model which the instruction is carried out on WWW by means of the Hanja character textbook of academic high school and it is possible to practice the individual learning as well as group one. This model which is providing the Hanja education under WWW environment can be used together as personnel education system and group education system. All of this courses is using HTML based text and in case of more need for the improvement for better student understanding and effectiveness, this system can be upgraded very easily. At this time, the improved design of Hanja character and improved video capture for actual classroom lecture should be implemented to provide more effective education effects.;본 논문은 기존의 개인 개별화 교육과 집단 지도 위주의 원격 교육 시스템을 발전시킨 웹 기반 인터넷 교육에서 사용할 수 있는 교육용 한자 애니메이션의 설계 및 구현을 연구한 것이다. 시범 구축 대상 과목은 인문계 고등학교 한문Ⅰ 교과서이다. WWW상에서 교육을 진행하되 다수의 학생을 대상으로 한 집단 교육과 병행하여 개별학습이 가능하도록 하는 교수 학습 모델을 구축하여 보았다. WWW이 갖는 특징, 즉 멀티미디어나 하이퍼 텍스트 전송 기술을 이용하여, 보다 새로운 한자학습을 이룰 수 있다는 가정아래 학습자가 선택한 한자의 음, 훈, 부수, 의미 그리고 정확한 필순을 최근의 인터넷 기술을 이용하여 보여주는 한자 교습 시스템을 설계하였다. 본 논문에서 설계한 웹 기반 한자 교습 시스템은 인터넷에서의 대화형 멀티미디어 기법 기술을 이용하여 인터넷상에서 교습자와 관련된 교수자 그리고 학부모 시스템을 상호 접속시키는 가장 전형적인 인터넷 학습 모델이다. 이러한 과정은 모두 하이퍼 텍스트로 이루어져 있으므로 학생들이 충분히 이해하지 못했을 경우 언제든지 피드백이 가능하다. 본 교육 프로그램은 한자 애니메이션을 쉽게 제작하는 기반 환경을 조사 연구하였고 멀티미디어 한자교육에 있어서의 보다 확장된 교육의 효과를 거둘 수 있도록 하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 1.1 연구 배경 = 1 1.2 연구 목적 = 2 1.3 연구 내용 = 3 Ⅱ. WWW의 구성과 교육정보화 = 5 2.1 WWW의 구성과 동작원리 = 5 2.1.1 웹 서버의 개념 = 6 2.1.2 웹 서버 구축 과정 = 8 2.2 교육정보화 종합추진계획 = 13 2.2.1 인터넷의 교육적 활용사례 = 14 2.2.2 교육용 Website의 교육적 효과 = 19 Ⅲ. 한자교육을 위한 한자 애니메이션 = 20 3.1 설계환경 = 20 3.2 수업설계 = 21 3.2.1 단원별 개관 = 21 3.2.2 기본학습안 = 24 3.2.3 단원의 총괄 평가 = 24 3.3 화면설계 = 26 3.4 한자 애니메이션 저작 환경 구축 = 29 Ⅳ. WWW상에서 교육용 한자 Content 구현 = 30 4.1 개발환경 = 30 4.2 한자 애니메이션 프로그램의 비교 및 선정 = 31 4.3 한자 애니메이션 작업 단계 = 36 4.4 프로그램 플로우 및 구현 내용 = 45 Ⅴ. 결론 = 52 참고문헌 = 54 ABSTRACT = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4132527 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectWWW-
dc.subject애니메이션-
dc.subject한자교육시스템-
dc.subject설계-
dc.titleWWW상에서 애니메이션을 이용한 한자교육시스템의 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 57p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 전자계산교육전공-
dc.date.awarded1998. 8-
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교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
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