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중심내용파악 및 정교화전략 훈련이 읽기장애 학생의 읽기이해력에 미치는 효과에 관한 일 연구

Title
중심내용파악 및 정교화전략 훈련이 읽기장애 학생의 읽기이해력에 미치는 효과에 관한 일 연구
Other Titles
(The) Effects of Reading Comprehension Strategies on Reading Disabled Students
Authors
전영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
중심내용파악정교화전략읽기장애읽기이해력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of reading comprehension strategies on the literal and inferential comprehension as well as the overal1 comprehension of reading disabled students. The subjects of this study were 30 sixth-graders who displayed reading comprehension scores at least 2 years below grade level in the Reading Comprehension on KEDI-Individual Basic Learning Ski11 test (Park Kyung Sook etal.,1989), though equipped with nomal decoding skills. The subjects were divided into three groups: a main idea strategy group, an elaboration stratege group, and a control group. In the main idea strategy group, the subjects under went training which emphasized the recognition of the topic and details from expository texts. In the elaboration strategy group, activation of prior knowledge, visual imagery, and questioning were used to improve reading comprehension. For the control group, the traditional reading methods of rereading, underlying, and qustioning were used. In order to evaluate the effectiveness of reading comprehension strategies, pretest, posttest, retention test(one week after the traning), and transfer test were used. First the pretest was executed, and the following day each group began a series of 6 session of traing acceding to specific reading comprehension strategies. Each session lasted 50 minutes. The day of after the last session, each group was given the post and transfer test. And one week later a relent ion test was also given. One way analysis of variance and Scheffe test were used to get the results. The results of this study were as follows. 1. According to the posttest, there was a statistically significant differences among the groups. Compared to the the elboration strategy group and the control group which showed no effects of traning, the main idea stretegy group proved its' strategy the most effective on the overall as will as literal and inferential comprehension skills of the children. 2. According to the retention test, there was a statistically siglificant differences among the groups. Compared to the the elboration strategy group and the control group which showed no effects of traning, the main idea stretegy group proved its' strategy the most effectiveon the overall as will as literal and inferential comprehension skills of the children 3. According to the tranfer test, there was a statistically significant differences in the tranfer test among the three groups. In overall comprehension, unlike the elaboration strategy group and the control group ,the main idea strategy group showed on improvement in the results. But according to the tranfer test on 1iteral comprehention, the main idea and e1aboration strategy group showed improved comprehension compared to the control group. On the other hand, the effects of the inferential comprehension traning were not transferred to the three groups. This study shows that the main idea strategy method is effect ive not only on the overall comprehension but on the literal and inferential comprehension as will on the post, retention, and tranfer test. But the elaboration strategy method was only effective on literal comprehension according to the tranfer test. It is evident that the main idea strategy is the most effective method of improving the reading comprehension of reading disabled students. Therefore, it is necessary to continue exploring the domain of this effective strategy in order to improve the reading comprehension skills of reading disabled students.;본 연구는 읽기이해전략 훈련이 읽기이해에 문제를 지니는 학생들의 이해력 증진에 효과가 있을 것인가를 살펴보기 위해 계획되었다. 선행연구들에 의하면 적절한 읽기이해전략은 읽기이해력이 낮은 학생들의 이해력 향상에 효과를 나타낸다고 한다. 이에따라 이러한 학생들을 위한 효율적인 읽기이해전략들이 확인되어 왔는데, 본 연구에서는 이들 전략들 중 중심내용파악전략과 정교화전략을 사용하여 이들 전략훈련이 읽기이해력이 낮은 학생들의 읽기이해 능력에 향상을 가져올 것인지에 관한 훈련에 따른 효과를 검증하고, 아울러 사실적 이해 및 추론적 이해로 나누어 훈련 효과를 비교하고자 하였다. 연구대상은 서울에 위치한 8개 초등학교 일반학급에 재학중인 6학년 학생들 중 문자해독은 가능하나 기초 학습 기능 검사에 의한 읽기이해 능력이 현 학년에서 2년 정도 낮은 수행을 나타내는 학생들로 선정하였다. 선정된 학생은 총 30명으로 각각 10명씩 두 개의 실험집단(중심내용파악전략 훈련집단, 정교화전략 훈련집단)과 한 개의 통제집단으로 나누어 각각의 훈련방법에 따라 6일간 6회의 읽기이해전략 훈련을 실시하였다. 중심내용파악전략 훈련집단에 대해서는 교재의 핵심 정보를 중심으로 중심내용 및 세부사항 둥의 교재 내의 주요 정보를 찾는 훈련을 실시하였고, 정교화전략 훈련집단에 대해서는 교재의 전반적인 의미파악을 위해 사전지식, 심상, 질문만들기 등의 학습자의 내적 인지 과정을 중요시 하는 훈련을 실시하였다. 통제집단에 대해서는 다시읽기, 밑줄긋기, 질문에 답하기 등의 전통적인 읽기이해 학습에 의한 훈련을 실시하였다. 읽기이해력을 검사하기 위한 검사도구는 사실적 인해 및 추론적 이해로 구성된 사지선다형 검사지로서 사전, 사후, 유지(훈련이 끝난 일주일 후)검사시 사용하였다. 전이검사는 자연과 설명문식 글로 구성된 읽기이해 검사지로 사전, 사후에 실시하였다. 이들 검사 결과의 검증에 사용한 통계적 방법은 시기별 이해점수의 차의 차에 의한 일원변량분석과 Scheffe′검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1 읽기이해전략에 따른 전반적 이해의 훈련효과(사후효과)에서 집단간 유의한 차가 나타났다. 즉 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제 집단에 비해 유의하게 높은 훈련효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 훈련효과가 없는 것으로 나타났다. 2. 읽기이해전략에 따른 사실적 이해의 훈련효과에서 집단간 유의한 차가 있었다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 높은 훈련효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 훈련효과가 없는 것으로 나타났다. 3. 읽기이해전략에 따른 추론적 이해의 훈련효과에서 집단간 유의한 차가 있었다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 높은 훈련효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 훈련효과가 없는 것으로 나타났다. 4. 읽기이해전략에 따른 전반적 이해의 유지효과에서 집단간 유의한 차가 나타났다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 유의하게 높은 유지효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 유지효과가 없는 것으로 나타났다. 5. 읽기이해전략에 따른 사실적 이해의 유지효과에서 집단간 유의한 차가 있었다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화 전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 유의하게 높은 유지효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 유지효과가 없는 것으로 나타났다. 6. 읽기이해전략에 따른 추론적 이해의 유지효과에서 집단간 유의한 차가 있었다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 유의하게 높은 유지효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 유지효과가 없는 것으로 나타났다. 7. 읽기이해전략에 따른 전반적 이해의 전이효과에서 집단간 유의한 차가 나타났다. 중심내용파악전략 훈련집단은 정교화전략 훈련집단 및 통제집단에 비해 유의하게 높은 전이효과를 나타냈고, 정교화전략 훈련집단과 통제집단은 전이효과가 없는 것으로 나타났다. 8. 읽기이해전략에 따른 사실적 이해의 전이효과에서 집단간 유의한 차가 나타났다. 중심내용파악전략 훈련집단과 정교화전략 훈련집단은 통제집단에 비해 유의하게 높은 전이효과를 나타냈으나 두 훈련집단간에는 유의한 차가 나타나지 않았고, 통제집단은 전이효과가 없는 것으로 나타났다. 9. 읽기이해전략에 따른 추론적 이해의 전이효과에서 집단간 유의한 차가 나타나지 않았다. 즉 세 집단 모두 추론적 이해에 있어서 전이효과가 없는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과들을 종합해 보면, 검사시기(사후 유지)및 전이와 관련해서 중심내용파악전략은 전반적 이해뿐 아니라 사실적 이해 및 추론적 이해에 있어서 훈련에 따른 사후 및 유지효과가 있었고 전이에 있어서는 사실적 이해에서만 전이 효과가 나타났다. 반면 정교화전략은 전반적으로 읽기이해 훈련에 따른 증진효과가 나타나지 않았다. 이에따라 읽기이해력이 낮은 학생들의 읽기이해력 향상에 있어서는 중심내용파악전략이 보다 효과적임을 알 수 있었으므로 효과적 전략기술인 이 영역을 계속해서 탐구할 필요가 있다고 하겠다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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