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지각과 Gestalt 이론에 의한 디자인의 표현 연구

Title
지각과 Gestalt 이론에 의한 디자인의 표현 연구
Authors
서자영
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
지각 이론Gestalt 이론디자인 표현조형 분석
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인류는 여러 가지 조형을 예술적으로 창조하고, 나아가 생활을 위하여 사물이나 도구를 만들어 온 긴 역사를 거쳐 오늘날의 문화와 문명을 이룩해 왔다. 인간은 행위로써 사물을 형태짓는 역사속에서 조형과의 상호관련을 맺으면서 조형 세계를 창조해 온 것이다. 이러한 행위는 발전되어 온 문명 속에서 조화롭게 "형을 발견하는 방법", "과학적으로 실험하는 방법", "조형화를 위한 사고방법" 등을 발견하면서 인간의 활동 영역은 고도로 확장되고, 인간 생활의 질적 향상과 기능적 개선 또한 가속화되었다. 이러한 인간의 기능적 생활과 밀접한 관계 속에서 창조되는 개선적 조형활동을 우리는 "DESIGN" 이라고 정의할 수 있다. 그 중에서도 "Product Design" 이란 인간이 분명한 목적과 의지를 가지고 더 나은 생활을 위하여 창조해 낸 모든 실체라고 정의한다. 이렇게 아무리 고차원적이고 기능적인 수준 높은 디자인이라 하더라도 그 디자인이 인간에게 처음으로 경험되는 수준은 일차적인 시각요소인 물리적 속성을 지각하는 수준이다. 지각과 심리적 반응의 관계를 형태로서 간단히 설명하자면, 이 시각 요소를 어떻게 구성하느냐에 따라 우리의 내적 그 무엇을 표현하는 수단이 될 수도 있음을 알고, 그 표현된 시각 요소들을 체험함으로써 언어적인 역할을 하게 되고, 나아가 심리적 반응을 일으킬 수 있는 어떤 image 전달 개체로서, 온전한(Good)유기체의 창조 가능성을 알 수 있다. 이렇듯 지각 이론의 원리는 그 형태를 구성하는 시각 요소와의 특정한 관계와 그들의 구조에 중대한 영향을 끼친다. 이는 시각적 조형물에 대한 지각의 역할과 그 이해 방법을 설명하려는 과거의 연구자들의 시도에 의해 발전되어 가면서 후에 심리학 분야에까지 그 영향력을 시사하였다. 인간의 눈과 두뇌가 지각의 과정에서 어떻게 작용하는가를 측정하는 지각 심리학은 심리학의 분야와 시각적 조형물 연구와의 관심 영역을 공유하고 있다고 본다. 또한 시각적인 표현물을 구성하는 크고 작은 구성들이 우리에게 어떤 의미를 주고 있으며, 그것을 받아들이는 각자의 지각 심리를 분석하는 영역을 공유하고 있다고 본다. 이러한 시지각 원리에 대한 지식의 기반은 대부분 Gestalt 이론을 바탕으로 하였으며 이 지각의 심리학책 연구를 토대로 생긴 분야들이 Gestalt 심리학이다. Gestalt 이론의 핵심은 우리 눈에 비친 대상의 부분적 요소를 추출하여 그 요소가 구성하는 체제화된 전체를 지각한다는 이론이다. 이는 우리들의 시각 경험을 통한 유기체의 물리적 특성에 의한 우리의 정신적 (내적인 힘과 외적인 힘의) 상호작용에 의한 체제와의 힘에 의해 결정되었기 때문에 그것은 사물에 대한 직접 경험을 통해서 가능하다고 할 수 있다. 이 이론을 기초로 해서 도출된 Gestalt 법칙은 집단성, 간결성, 완결성, 의미성, 연속성으로 분류할 수 있다. 이 법칙들을 제품디자인 영역에 적용시킴으로써 나름대로 그 조형성을 분석할 수 있다. 이러한 분석은 형태 요소들의 구성에 따른 상징적 의미를 이론적으로 점검하고자 하는데 있다.;Manking has achieved today's culture and civilization through the long history of creating various molds artistically and further making thins and tools for life. Mankind has created the world of mold by making mutual relation with the mold in the history of forming things as the conduct. Such conduct has found the "ways of finding the mold", "the ways of scientific experiment" and "the ways of thinking for molding", thus the realm of human activity has been highly expanded and elevation of the order of human life and functional improvement have been accelierated. Improving mold activities which have been created in the close relation with such human functional life can be defined as "DESIGN'Of course, "PRODUCT DESIGN' can be defined as all the substances created by human with the clear purpose and will for the better life. However highly demensional or high in functional standadrd the design might be, the level of the design experienced by human is the one of perceiving the physical attribute, the primary visual essences. Let me explain briefly the relation between perception and psychological reaction as the froms ; we know that it could be the means of expressing something we have inside ourselves how to form such visual essences, and by experiencing such expressed visual exxences, the linguistic roles are possible, and we know the possibility of creating good organic matters as the individual object of transmitting a certain image which can aise the psychological reaction. As the above, the principle of perception theory has important effect to the specific relation with the visual exxences and the structure which make the form. These have been developed by the past researchers who tried to explain ther ole of perception about the visual structure and the ways of understanding suggesting its influence on the field of psychology afterwards. The perception psychology which measures how the human eyes and brains act in the ocurse of perception owns the field of psychology, visual structure and interested realm of its tudy at the same time. Also it owns together the realm of what meaning the visually expressed molds, small and large structures which form this world, give us and of analyzing individual perceptive psycholoty which receives it. Most of such knowledges about such visual principle was based on the theory of Gestalt and the trends of the fields from the psychological study of this perception are the psychology of Gestalt. The core of Gestalt theory is the one of perceiving the objects seen by our eyes as the whole of the structure which froms the essence by sampling the partial essences, and this has been determined by the power of the structure in our mental interaction (internal and external power) according to the physical characters of the organic matters through our visual experience, so it is possible through the direct experience about the things. The Gestalt law based on this theory can be classified into collectivization, conciseness, completion, significance and continuity. by applying these laws to the realm of the product design, we might analyze the nature of mold as it is. Such analysis is aimed to theoretically examine the symbolic meaning by the structure of the exxences of the formation.
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