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옵 아트 패턴을 응용한 직물디자인

Title
옵 아트 패턴을 응용한 직물디자인
Other Titles
Op. art patterns applied to the textile design
Authors
김혜진
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 직물디자인전공
Keywords
옵 아트직물디자인패턴Op. art
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 직물산업은 수출 경쟁의 심화와 선진국의 수입규제 강화정책에 의하여 여러 가지 어려움을 겪고 있다. 이러한 어려움을 극복하기 위해서는 독특하고 창의적인 디자인 개발이 시급한 과제이며, 현대 직물디자인은 그 몫을 해주어야 한다. 옵 아트(Op. Art)를 응용한 직물디자인은 보는 사람으로 하여금 즉각적으로 느끼게 하는 장점이 있으므로 대중으로부터 강한 매력을 느끼게 한다고 생각되며, 경사와 위사의 다양한 표현을 통하여 독특한 감각을 느낄 수 있다. 오늘날 디자인은 미술사조와 함께 발전해 왔으며, 옵 아트는 1950년대 말과 1960년대 초에 걸쳐 전개되기 시작하였다. 옵 아트는 순수하게 시각적인 작품을 제작한 미술사조로써 가능한 방법으로 시각적인 착각의 영역을 확대하고자 했음에도 불구하고 비재현적이라는 특징이 있다. 이러한 옵 아트는 구성주의(Constructivism)와 바우하우스(Bauhaus)의 실험적인 전통에 그 뿌리를 두었으며, 조셉 알버스(Josef Albers), 빅터 바자렐리(Victor Vasarely), 지져스 라파엘 소토(Jesus Raphael Soto)등의 옵아트작가들이 다양한 작품을 추구하게 되었다. 옵 아트는 색채와 형태의 시각적 효과와 다양성을 이용한 것으로 형태와 색채의 조화에서 옵 아트의 조형적인 특성을 찾을 수 있다. 그리고, 옵 아트를 응용한 디자인은 매우 다양한 분야에서 활용되었고, 특히 의상의 직물무늬로써 이용되어 성공을 거두었다. 의상 작품의 대표적인 예로 "게투리오 알비아니"(Getulio Alviani)를 들 수 있으며, 알비아니는 인체의 움직임에서 조화로운 시각적인 효과를 나타냈다. 옵 아트를 응용한 직물디자인은 크게 의류(Apparel)와 홈패션(Homefashion) 두 분야로 나눌 수 있다. 옵티컬 패턴(optical pattern)은 직물프린트로 많이 사용되었었고, 직조직물로써의 옵티컬 패턴은 18-l9c에 덮개용으로 만들어지기 시작하여 오늘날에는 보다 광범위한 분야에서 이용되어지고 있다. 옵티컬 패턴은 과학적 기술과 융합하며, 디자인적 요소에 있어서도 탁월하여 대량생산이 가능하고 변화를 줄 수 있기 때문에 실제로 현대 직물산업을 앞당기는 역할을 해왔으며, 앞으로도 독특한 디자인개발로 한 몫을 하리라고 생각된다. 본 연구의 개념을 설정하고 작업을 전개하는 과정은 다음과 같다. 1. 옵 아트의 개념과 기원, 작가분석을 통하여 옵 아트의 조형적 특성을 고찰하였다. 2. 옵 아트의 조형적인 특징을 형태와 색채로 나누고, 단위형태의 점층과 반복, 색채의 변화에 의해 나타나는 동적인 지각과정을 직물제작시 트레이딩(Threading)배열에 변화를 줌으로써 다양한 옵티컬 패턴을 표현하고자 하였다. 3. 본 연구자는 옵 아트의 시각적인 효과를 극대화하기 위하여 기법상 사각형의 블록(Block)을 형성하는 써머 앤드 윈터 기법(Summer and Winter Weave)과 그룹진 경사실들(Grouped Warp Threads)기법 중에서 물결능직(Undulating Twill), 물결헤링본(Undulating Herringbone)에 의한 변형기법을 선택하였다. 4. 직기(Loom)를 이용한 패턴디자인(pattern design)의 한계점을 극복해 보고자하는 의도로 컴퓨터를 이용한 변형을 시도해 보았다. 본 연구를 토대로 옵 아트를 응용한 직물패턴이 새로운 직물개발에 기초가 되기를 바란다.;Today, textile industry experiences many difficulties due to the deeping export competitions and tightening policies on import restriction between the advanced powers. To overcome these difficulties, development of unique, creative designs is a urgent task, and modern textile designers have to do their best to fulfill the task. Textile designs through application of Op. art have an advantage of giving the public the spontaneity to the particular textiles and make a immediately feel them, so strong appeal to them. These textiles have unique senses through various combinations of warp and weft. Design has developed together with the trend of art. Op. art began to appear on the scene in the later period of the 1950s and early stage of the 1960s. The trend of Op. art was very visual and purely optical, but though it tried to expand its realm through visual illusion, it has a characteristic to be non-representative. Op. art was rooted in the russian constructivism and the experimental traditions of Bauhaus, and Op. artists like Josef Albers, Victor Vasarely, and Soto pursued works of various kind. Since Op. art made use of visual effects and diversity that its formative features can be seen in the harmony between forms and colors. Therefore, the designs which applied the Op. art began to spread into every field of art, particularly textile patterns. As an outstanding example of the successful fashion designs, there are works of "Getulio Albiani". who produced harmonized visual effects from the movements of human body. Textile designs applied Op. art can be categorized into two areas in general: apparel and home furnishings area. Op. patterns have been greatly used in textile prints, of which as a woven textile were mostly of coverings of the 18-19C., and today their usage becomes broadened in various fields. Op. patterns when fused with scientific technologies and with their excellent flexibility for designing can be mass produced with using variables occurring within Op. patterns, they actually have played a major role in advancing modern textile industry forward, and thus they would still play an important role as the design elements in the future. The procedure of conceiving concepts and developing works for this study has been as follows: 1. Through examining the concept of Op. art, of its origin, and by analyzing artists, the formative characteristics of Op. art were investigated. 2. Dividing the formative characteristics of Op. art into form and color, and changing the threading arrangement when actually making textiles with the dynamic perceptual process as a result of overlapping and repeating of unit forms and changes of color, various optical patterns were explored. 3. The author of this study intentionally chose the transforming weave techniques such as summer and winter weave that forms tetragonal blocks, grouped warp threading, undulating twill and undulating Herringbone to maximize the visual effects of Op. art. And the author hopes that based on this study, the textile patterns applied Op. art can be a foundation for developing new textiles.
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