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기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근

Title
기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근
Other Titles
(an) hermeneutical approach to the christian education for justice
Authors
김은혜
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Keywords
기독교정의교육해석학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The study concentrates on how the christian lead life with social responsibilities and a christian way of life through the Christian Education for Justice. For this, I have examined the concept of rightful christian beliefs and an education based on this. To put this into praxis it is import into establish an educational system which can be analysed. Moreover a model to be shown for an hermeneutics approach to be taken. In the first chapter, the importance of Christian Education for justice and religion of region of research was described. Chapter 2 For the Christian Education for Justice, I Defined the concept justice, the transition of concept on justice, and christian on justice. Comparing the general concept with the Christian concept on justice, I pointed out distinct character of Christian education for justice. In chapter 3, with the above in mind, the purpose of righteous Christian education, its methods for hermeneutics approach has been examined. In chapter 4, Christian Education for Justice, its method for hermeneutics approach has been examined educational purpose, context and method. In chapter, the aim of the righteous Christian education is to realization of Kingdom of the God, Thomas H. Groome's "Shared Praxis" has been used as a model to demonstrate a Christian Education for Justice, Also, I pointed out the educational system must be a open community. All the above has been summarized to restate all. the issues in chapter 5, Also the disadvantages of such an education has been examined in this chapter. The Christian Education for Justice does not put the importance soily on theories. It is more important to act with love in order to become closer to God. Therefore it is important to combine theory and praxis together and reflect on oneself through hermeneutics approaches with the christian education for justice. The Christian Education for Justice must be related to all the educational course under Righteous, and realized in Righteous way. In addition, the system of church has to be reformed.;본 논문은 기독교인들이 기독교 정의교육을 통해 기독교인으로서의 사회적 책임을 인식하고 기독교적 앎과 기독교적 삶을 통합해 나가기를 바라는 의도에서 비롯되었다. 이를 위해 본 연구는 기독교적 정의의 개념을 살펴보고 기독교 정의교육을 위한 교육 형태로 해석학적 접근이 요청됨을 밝히고, 해석학적 접근이론의 교육방법을 적용하여 기독교 정의교육을 위한 해석학적 교육 모델을 제시하고자 한다. 본 논문의 서론인 제1장에서는 기독교 정의교육의 필요성을 제기하면서 연구 목적과 연구 방법 및 범위를 서술하고자 한다. 그리고 제2장에서는 기독교 정의교육을 위해 정의에 대한 개념 이해를 살펴보고자 한다. 정의 개념의 변화와 기독교적 정의의 개념 이해를 살펴보고 일반적 정의의 개념과 기독교적 정의의 개념을 비교함으로써 기독교 정의교육을 위한 시사점을 얻고자 한다. 제3장에서는 앞에서 살펴본 정의에 대한 개념 이해를 근거로 하여 기독교 정의교육을 위한 교육 방법으로 해석학적 접근을 수용하기 위해 기독교교육의 해석학적 접근의 이론적 배경과 해석학적 접근의 특징, 교육 목표, 교육방법을 알아보고자 한다. 제 4장에서는 기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근의 교육 목적과 교육 방법 그리고 교육 구조를 살펴보고자 한다. 기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근의 교육 목적을 하나님 나라의 실현을 위한 실천으로 설정하고, Thomas H. Groome의 Shared Praxis 교육방법을 적용하여 기독교 정의 교육을 위한 교육 모델을 제시하였으며, 기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근의 교육 구조가 개방적 공동체이어야 함을 지적하고자 한다. 결론 부분인 제5장에서는 논문의 내용을 요약하고 기독교 정의교육을 위한 해석학적 접근의 제한점을 지적하고 제언을 하고자 한다. 기독교 정의교육은 이념의 체계화나 행동의 변형만을 목적으로 하는 교육이 아니라 하나님의 사랑안에서 진리를 행동화하도록 촉진시키는 교육이어야 한다. 따라서 본 논문에서는 이론과 실천을 통합하고 비평적으로 성찰하도록 하는 기독교교육의 해석학적 접근을 기독교 정의교육을 위한 방법론으로 적용하였다. 그리고 기독교 정의교육은 교육 목적·교육 내용·교육 방법의 모든 교육 과정이 정의와 관련되어야 하고, 정의롭게 이루어져야 하며 이와 더불어 정의를 위한 교회의 구조 갱신이 요청된다.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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