View : 672 Download: 0

초등학교 아동의 목표지향성과 자기조절학습전략 및 자기효능감과의 관계

Title
초등학교 아동의 목표지향성과 자기조절학습전략 및 자기효능감과의 관계
Other Titles
(The) Relationship between Goal Orientations, Self-Regulated Learning Strategies and Self-Efficacy of Elementary School Children
Authors
조승우
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등학교아동목표지향성자기조절학습전략자기효능감
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to explore the relationships between goal orientations, self-regulated learning strategies and self-efficacy of elementary school children. To achieve this purpose, each theory was reviewed. The research problems based on each theory were as follows: 1. How are the relationships between children's goal orientations(mastery goal orientations, performance goal orientations) and self-regulated learning strategies? 2. How are the relationships between children's goal orientations(mastery goal orientations, performance goal orientations) and self-efficacy? In order to investigate these research problems, 378 students were sampled from J elementary school of Sung-Book Gu in Seoul. Data from 218 were used in the final analysis. The instruments used in this study are 'Motivated Strategies for Learning Questionnaire(MSLQ) which investigated 'self-regulated learning levels' as well as 'self-efficacy' and 'Goal Orientations Scale'. Data analyses were conducted using SAS(Ver6.04), SPSS/PC+(Ver6.0). Correlation analysis, regression analysis, analysis of variance were used to verify the research problems in this study. The results of this study were as follows: 1. There are higher correlation between mastery goal orientations and self-regulated learning strategies than between performance goal orientations and self-regulated learning strategies (P<.001). Mastery goal orientations were a better predictor than performance goal orientations for self-regulated learning strategies. The students with high mastery goal orientations use more self-regulated learning strategies than the students with low mastery goal orientations. In results, the use of self-regulated learning strategies depend on students' goal orientations. When they orient the goal of mastering and understanding the task, students use more self-regulated learning strategies. 2. There are higher correlation between mastery goal orientations and self-efficacy than between performance goal orientations and self-efficacy(P<.001). The results revealed that the students with high mastery goal orientations have higher self-efficacy than the students with low performance goal orientations. When they have low mastery goal orientations, students with low performance goal orientations have lower self-efficacy.;본 연구는 초등학교 아동들의 목표지향성과 자기조절학습전략 및 자기효능감과의 관계를 밝히는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 목표지향성과 관련된 자기조절학습전략과 자기효능감의 이론을 고찰하고 이를 토대로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 아동의 목표지향성(완숙목표지향성, 수행목표지향성)은 자기조절학습전략과 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 초등학교 아동의 목표지향성(완숙목표지향성, 수행목표지향성)은 자기효능감과 어떠한 관계가 있는가? 본 연구를 위하여 서울시 성북구에 위치한 J초등학교 6학년 아동 218명의 질문지에 대한 반응 자료를 통계처리 하였다. 연구 도구로는 목표지향성검사와 자기조절학습전략검사, 자기효능감 검사를 사용하였다. 각 검사지에 대한 요인 분석 결과 요인부하량이 낮은 문항을 제외하고 수정 작성한 본 연구에 사용된 검사도구의 신뢰도는 완숙목표지향성 .72, 수행목표지향성 .73, 자기조절학습전략 .94, 자기효능감 .90으로 비교적 높은 수준을 나타내었다. 본 연구에서 밝혀진 결론은 다음과 같다. 첫째, 완숙목표지향성은 수행목표지항성보다 자기조절학습전략을 더 잘 예언하는 변인임이 밝혀졌다. 또한 완숙목표지향성을 높게 지각한 집단은 그렇지 않은 집단보다 자기조절학습전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타나 자기조절학습전략의 사용은 학습자가 공부하는 목표가 무엇이냐에 따라 달라지며 학습자가 과제를 완숙하고 이해하려는데 목적을 두는 것이 자기조절학습전략을 보다 더 많이 사용하도록 하는 것으로 나타났다. 둘째, 목표지향성과 자기효능감과의 관계 분석 결과 완숙목표지향성이 수행목표지향성보다 자기효능감을 더 잘 예측하는 변인으로 나타났다. 변량분석 결과에서도 완숙목표치향성을 높게 지각한 집단이 그렇지 알은 집단보다 자기 효능감이 더 높은 것으로 나타나 자기효능감은 학습자가 공부하는 목표가 무엇이냐에 따라 달라지며 특히 완숙목표를 높게 지각하고 수행목표를 낮게 지각하는 집단의 자기효능감이 가장 높은 것으로 나타나 목표지향성과 자기조절학습과의 관계에서와는 다른 양상을 보였다. 앞으로는 이러한 목표지향성과 자기조절학습 이론을 교육현장에 적용하기 위한 전체적인 방안이 연구되어야 하며 목표지향성 중 어느 하나만을 지향해야 할 것이 아니라 완숙 목표, 수행목표 모두를 상황에 맞게 적절히 이용하여 효과적인 교수학습이 이루어 질 수 있도록 해야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE