View : 68 Download: 0

Analysis of mergers and acquisitions in the telecommunications industry

Title
Analysis of mergers and acquisitions in the telecommunications industry
Authors
김지영
Issue Date
2000
Department/Major
국제대학원 국제학과
Keywords
mergersacquisitionstelecommunicationsindustry
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
최근 몇 년간 세계적으로 통신 기업간의 인수합병의 흐름이 거세지면서, 통신시장의 구도가 급격하게 변화하고 있다. 통신 산업에서의 인수합병 추세는 1997년의 WTO 기본 통신협상이 타결된 이후 세계적으로 가속화 되었으며, 미국 내에서는 1996년의 통신법 개정이 지역 벨 사업자와 장거리 통신 사업자간의 경계가 무너뜨리는 계기가 되어, 통합된 통신 서비스를 제공하기 위한 다른 서비스 사업자와의 인수합병이 활발히 진행되어 왔다. 본 논문에서는 이러한 변화의 흐름 속에서 통신 기업들의 인수합병의 동기를 미국과 유럽의 사례를 통해서 분석하고, 현재 기업들이 처해있는 인수합병의 법적 규제 환경의 변화 방향을 제시하고자 한다. 기업의 인수합병의 경제적 동기에 대한 연구는 크게 세가지 방향에서 접근해 볼 수 있는데 Efficiency Theory는 기업의 합병의 동기를 규모의 경제와 범위의 경제의 실현에 따른 시너지를 중심으로 설명하는 대표적인 이론이다. 그 외에도 시장 점유율 확대에 따른 기업의 이윤의 증대에 관한 Market Power Theory와 비효율적인 경영진의 문제를 제기하는 Agency Problem가 인수합병의 경제적인 동기를 설명하는 이론으로 제시된다. 또한 법적규제의 측면에서는 기업의 반경쟁적 행위 규제에 대한 이론적 배경으로 Structural Theory와 Dynamic Competition Theory가 제시된다. 이론적 바탕을 기반으로 실질적인 미국과 유럽의 통신기업들 사이의 활발한 인수합병의 사례들을 분석한 결과, 미국의 경우는 1996 통신법 개정으로 지역 벨 사업자와 장거리 통신 산업자 사이의 엄격했던 사업영역 구분이 무너지면서, 서로 다른 서비스 사업자간의 수직적 인수합병이 향후 시장 점유율 상승을 위한 중요한 변수로 자리매김 했음을 알 수 있었다. 유럽의 경우에는 1998년 유로화의 도입으로 시장이 통합이 본격화되면서, 다른 국가의 통신 사업자를 인수함으로 해서 유럽 전체에서의 시장 점유율을 상승시킬 수 있는 전략으로 수평적 합병의 추세가 미국 보다 두드러졌다. 통신기업의 인수합병의 동기는 크게 통신기술의 발전에 따른 신규 사업자의 증가와 서비스의 다양화, 국경을 넘어선 통신 시장의 팽창 등이 제시되었다. 다시 말해 세계화된 통신시장에서 우위를 확보하기 위한 기존의 다른 지역 사업자를 통한 상대적으로 쉬운 시장진출의 기회를 마련하기 위해 인수합병이 증가하고 있다는 것이다. 또한 통신관련 기술의 급속한 발전으로 통합된 single package service를 제공할 수 있게 된 것이 다른 통신 서비스 진출의 수단으로서의 인수합병을 촉진시켰다. 특히 기술 표준화 작업이 계속되면서, 타 지역 진출이 더욱 원활해 지고, 이는 국경을 넘어선 인수합병의 증가로 나타났다. 통신기업의 반경쟁적 행위를 규제하여 공정한 경쟁 시장 환경을 조성하기 위해서, 미국와 유럽을 비롯한 여러 나라의 국제적인 노력이 계속되어 왔는데, M&A의 증가로 우려되는 반경쟁적 실태를 원활히 규제하기 위한 새로운 방안이 제시되어야 할 것이다. 특히 규제 기관의 독립성을 보장해 공정한 시장 환경을 조성하는 문제와 세계화된 시장을 위한 국제적 규제기구의 역할 설정의 문제가 해결되어야 할 것이다. 미국과 유럽의 통신 기업간의 인수합병 사례들로부터 다른 산업과 구별되는 통신 산업에서의 합병의 동기와 그에 상응하는 적절한 법적인 규제환경 조성을 위한 방안들이 도출되었고, 이는 세계적으로 비교했을 때 큰 규모의 통신시장을 보유한 우리나라의 향후 통신산업 발전 전략에도 고려되어야 할 사항들이다.;The increasing amount of M&A in telecommunications industry has changed the market order drastically, as the telecom companies move actively to combine with the other companies looking for synergies. In the first half of 1998, the total amount of telecom M&A had changed 10% of the overall telecommunications market, reaching the total amount of US$750 million in 1999. In this paper, the motivations behind the wave of M&A in telecom sector were researched and the appropriate regulatory measures for the changes in the telecom industry were discussed in depth at the last part. There had been significant amount of research over the economics motivations behind overall M&A activities. Efficiency theory that emphasizes the synergies and benefits from combining different entities is the most well-known explanation for the motivations of M&A. Also the market power theory provides another perspective for increasing M&A, explaining that the merger of two companies strengthens the market power of the combined company with greater market share. Other theories discussed in the paper are related to the problems arising from the inefficient management, which are the agency problem, managerialism and hubris hypothesis. The theoretical approach to the subject of the paper is expanded to the regulatory environment of overall M&A, including the rationale behind the anti-competitive measures in the U.S. regulation such as structural theory and dynamic competition theory. Based on the theoretical explanations over M&A in two different perspectives including motivations and regulations, the recent telecom M&A mostly taken place in the U.S. and EU showed the characteristics of telecom M&A and the changing direction of the telecommunications industry. From the technological development, the vertical merger in telecom sector was a significant trend, which sought for the synergies from the integrated telecom service such as interconnection fee reduction. Especially in EU, the horizontal merger was more popular than in the other regions due to the integration of the European market with single currency since 1998. The trend of integrated telecom service, however, is prevailing in both regions, encouraging the companies to seek for the synergy from interconnecting the different telecom services. Telecom M&A cases in the U.S. mostly showed the example of vertical mergers between different kinds of services, even though they had to sell off the business with the possibility of undermining the market competition. Based upon the case analysis, the motivations and regulatory environment for telecom RA&A was brought up in the last part, starting the discussion from the special characteristics of telecom industry. The motivations of M&A in the telecom sector could be summarized to roughly four different features including the impact from technological developments. Also the globalized market without the borderlines became the major motivation for the telecom M&A, strengthened by the technological development crossing the border such as, internet and the third generation mobile communication service. The regulations over telecom M&A also should be revised to fit for the new market order, especially for ensuring the interconnection and the independent regulator matter.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE