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이해관계자를 중심으로 본 금융규제정책의 특성에 관한 연구

Title
이해관계자를 중심으로 본 금융규제정책의 특성에 관한 연구
Authors
구자은
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 행정학과
Keywords
이해관계자금융규제정책규제자금융자율화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since 1990s, countries become borderless and world economies are integrated into one economic system. The opening of financial markets has been accelerated rapidly and financial liberalization becomes the main stream of the world. In spite of great success in economic development, Korea's relative backwardness of the financial sector is working as a bottleneck for its future development. The ineffectiveness of financial regulation is recognized as the first target of the regulatory reforms. The purpose of this study is to analyze the characteristics of the Korea's financial regulatory policy, focusing on the actors involved in regulatory policy process. Actors who influence financial regulatory policy process are regulatory agency as regulators? regulated financial institutions and other interest groups. Here other interest groups include large groups, small and medium enterprises(SMEs), and individual depositors. Regulatory agency as regulators is analyzed according to the degree of the discretion that it exerts in its regulatory policy process. Financial institutions as the regulated are analyzed as to the economics and technology of financial industry. This two environmental factors have impact on regulatory policy and limit the options of the regulators. Other interest groups are the powerful outsiders, affecting the direction of the policy. In the same time, they are affected by. policy intentions of the government The characteristics of Korea's financial regulatory policy relevant to actors in regulatory policy process are summarized as follows - Regulators · The organization and composition of financial regulatory agency shows the configuration of forces and conflicts among financial agencies. · Regulatory policy goals have been complicated, with the industrialization strategy and financial liberalization. · Regulatory policy tools regulatory agency uses depend more on regulation by directives than regulation by incentives. - The regulated · Financial institutions are not passive actors to the policy intention of the government. They try to raise their voices as well as follow to pressures of the regulation. · The possibility of entries and business area in the financial market decide the profitability of financial institutions, so the strategy and response of the financing institutions to the financial regulation are varied · The technology of financial industry contains complexity, stability and substitutability of product technology. Recently the rapid changes in product technology. increase the necessity of regulation reforms. -Other interest groups. · Large industry groups have played important roles in government -led economic growth policy. Through this process, large industry groups formed a strategic interdependence with the government. This relationship has been transformed into another shape with the changes in the economic environment such as economic democratization factor in later 1980s. As a result. government strengthened the loan regulation of large groups and limited the possession of financial institutions. · SMEs have been supported by all sorts of financial support in terms of protection of weak enterprises. as a result, the financial regulation for SMEs becomes complicated, which is to be reformed · Individual depositors have been excluded in financial regulatory process for many years. As the instability of financial market increases, individual depositors have been more important actors in regulatory policy. Deposit insurance system for individual depositors should be strengthened with the financial deregulation;'90년대 들어 세계체제의 시장자율화 및 대외개방은 더욱 가속화되어, 모든 국가들이 하나의 세계공동체로 급속히 변화되어 가고 있다. 특히 경제부문에서 과거에 경험하지 못한 강도 높은 개방화가 진행됨에 따라, 국가경쟁력의 확보를 위한 우리나라 경제의 고비용·저효율 구조의 개선이 주요과제로 제시되고 있다. 그 중에서도 고비용의 주요 원인으로 지적되고 있는 금융규제의 폐해 및 금융산업의 낙후는 우리나라 금융정책 및 금융규제에 대한 전반적인 개혁을 필요로 하고 있다. 본 논문은 금융구조 개편 및 금융규제 개선이 시급한 과제로 대두되고 있는 상황에서 우리나라 금융규제정책의 형성과 변화 및 그 특성에 대한 논의를 통해 금융개혁의 합의를 도출하고자 한다. 금융규제정책의 변천과정과 금융규제정책에 영향을 미치는 요인을 이해관계자에 따라 분류하여 금융규제정책과의 연관성을 살펴보고 있다. 금융규제정책에 영향을 미치는 규제자는 규제담당기관으로서의 조직과 구성 및 감독체계에 대하여 살펴보고, 이들이 가진 금융규제정책의 목표와 수단을 분석하였다. 피규제자로서 금융기관은 경제와 기술이라는 요인을 중심으로 금융규제정책과의 관련성을 보고 있는데, 경제적 용인으로는 진입의 용이성 및 업무영역에 따르는 수익성을 보았다. 이밖에 대기업 집단 및 중소기업, 개인예금주는 정부와의 관계 및 정책의도를 중심으로 금융규제정책의 변화를 보고 있다. 규제자의 조직 및 구성 방법은 규제담당기관간 규제권력에 대한 힘의 배열을 보여주는 것이고 동시에 이를 변화시키려는 규제기관의 활동을 내포하고 있다. 규제기관의 정책목표도 환경적 변화에 따라, 목표전환 및 확대현상이 발생하였고 복잡성 및 중첩성이 강화되었다. 규제수단에 있어서도 사전적이고도 지시명령적인 규제수단이 중심이 되었다. 피규제자로서 금융기관은 진입규제의 경직성과 차별적 업무영역규제에 따라 규제에 대한 대응을 달리 하였는데 이는 금융기관의 수익성과 직접적인 관계를 가진 것이기 때문이다. 금융산업의 생산기술도 복잡성, 안정성 및 대체가능성 면에서 빠르게 변함에 따라 금융기관에 대한 금융규제정책의 내용을 변화시키고 있다. 기타 다른 이해관계인으로서 대기업은 정부와의 관계에 따라 금융규제의 정도 및 내용이 변하게 되었는데, 금융자율화의 경향으로 대기업에 대한 여신규제를 포함한 각종 비효율적 규제가 완화되는 추세에 있다. 그러나 중소기업의 경우 경제적 약자 보호의 차원에서 금융지원제도를 포함한 각종 제도 및 규제가 더욱 정비되고 효율화되는 방향으로 진행되고 있다. 개인 예금주도 금융시장의 불안정성이 증가됨에 따라 정책적 보호의 대상이 되고 있음을 볼 수 있다.
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