View : 52 Download: 0

조선소의 하루

Title
조선소의 하루
Other Titles
(A) day on the shipyard
Authors
강현주
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 사진전공
Keywords
조선소하루사진
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 이성이라는 도구를 자각하기 시작한 이래로 가장 급속한 성장과 대중성을 확보하기 시작한 사진은 산업화와 더불어 현대에서는 없어서는 안될 중요한 요소로 자리잡기 시작하였다. 이제 더 이상 사진은 단순한 광학적 특성에 의한 기계적 기록성에만 머무르는 것이 아니라 작가의 주관성을 추구하는 하나의 표현매체로서의 기능을 가지게 된 것이다. 사진의 발명이후 가장 많이 제작된 다큐멘터리 역시 예외는 아니어서 사건의 기계적인 기록, 즉 공적인 생활의 기록으로부터 벗어나 내적이고 정신적인 것으로의 기록과 표현에 관심을 돌리게 되었다. 이에 본 연구자는 조선소에서의 작업 현장을 일반적인 기록에의 다큐멘터리에서 벗어나 하루라는 제한된 시간 속에서, 조선소라는 특수한 공간속에 존재하는 보편적인 삶의 의미들을 사진이미지로 나타내고자 하였다. 역동적일 것만 같은 조선소라는 특수한 공간을 일상이 지배하는 정적인 공간으로, 그리고 하루라는 시간 속에서 시간대별로 서로 달리 나타나는 조선소의 모습을 세월의 흐름에 따라 달리 삶을 살아가는 우리들의 모습에 비유하고자 하였다. 비록 조선소에서의 하루를 촬영한 것이지만, 이는 단순한 조선소의 하루를 뜻하는 것이 아니라 바로 지금 현재를 살아가고 있는 우리 삶의 모습인 것이다. 이에, 다큐멘터리가 어떻게 단순한 기계적 기록성에서 벗어나 내적이고 정신적인 것으로 관심을 돌리게 되었는지, 다큐멘터리 사진의 개념과 그것의 역사적 변천과정을 통해 살펴보았으며, 기본적으로 이 작업은 조엘 메이어로우윗츠 (Joel Meyerowitz)의 A Summer's Day를 바탕으로 하여 이루어졌기에 조엘 메이어로우윗츠 (Joel Meyerowitz)의 작품에 대해서도 분석을 하였다. 본 작품은 모두 6 × 6 판형 중형카메라에 80㎜ 표준렌즈를 사용하여 촬영되었으며, 이는 역동적인 노동의 현장으로서의 조선소 이미지보다는 정적이고 일상을 살아가는 삶의 이미지로 표현하기 위함이다. 그리고 사진 이미지에 명료성을 부여하기 위해 실제 세계의 색의 혼란함을 흑과 백의 모노톤으로 제어하여 색과 색간의 관계보다 형태간의 상호관계에 주의를 집중시키게 하는 흑백필름을 사용하였다. 또한 의도하지 않는 정보가 제공될 가능성이 적은 정방형 프레임을 사용하여 반복되고 꽉 짜여진 일상과 그 일상이 바탕이 되는 우리의 삶을 표현하고자 하였다. 본인은 역동적인 노동의 현장을 정적인 이미지와 반복되는 일상으로 기록해 나가는 작업을 통해 하루라는 일상 속에 내재되어 있는 삶의 의미에 대해 잘 이해하게 되었다. 그러나 좀 더 밀착된 촬영과 삶의 의미를 표현하는 데 있어 작가의 능력에 따른 한계 때문에 그 부족함을 느끼며, 이를 보충하여 다음 작업의 출발점이 되도록 하였다.;After human conceived the device "Reason", the Photography, which obtained the fastest growth and the popularity, has become an indispensible element in the modern society and so has the industrialization. Now photography doesn't stay at the mechanical recordization any more, but come to have the function as an expression media to pursue author's subjectivity. The documentary, which was manufactured more than any other thing after the invention of photography, also has been focused on record and expression as the internal and mental things out of the mechanical recording about an accident: the public record of life. As mentioned above, I tried to express working place of the shipyard as the meaning of life with photography image, which is existing in the limited time and space of a day and all of them are entirely different from the documentary for general recording. I did express the especial space "Shipyard", which seemed to be pretty vital, as the motionless space, ruled by monotonous course. And I tried to compare the shipyard view, which appears different at each time in a day, with our situation in which we live differently in the flow of years. Even though I took the pictures of the shipyard within a day, I mean not a day in the shipyard, but the our lives' image that we live on it. So, I looked into how the documentary was changed from the simple mechanical recordity into the internal and mental thing through the concept and the historical transformation course of documentary photography. And I analyzed Joel Meyerowitz's work, because my work is basically based on "A Summer's Day" of Joel Meyerowitz. I produced my all works by 6×6 medium-sized camera with 80㎜ Standard lens and B&W films. Also I expressed the repetitive and tensed usual life and our life based on it by using the rectangular frame, which has little possibility to inform the unintended information. I became to understand the real meaning of life which is penetrated into everyday through the work that I recorded the animative working place into the motionless image and monotonous days. While I become to find my lackness from the more closed photographing and the capacity limit to express the meaning of life in it, I will exchange my lackness into the starting point of next work after advancing my defect.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE