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바이오모픽(Biomorphic)적 시각에 의한 식물 형태의 패턴화

Title
바이오모픽(Biomorphic)적 시각에 의한 식물 형태의 패턴화
Other Titles
(A) Study on The Pattern of Plant Fiber's Structure In Biomorphic Art
Authors
우상미
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 염색디자인전공
Keywords
바이오모픽Biomorphic시각식물형태패턴화
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The contemporary fiber art expands its horizon through artists free expression by various uses of different materials and various techniques. However, artists often face limitations on the available materials and techniques for the expression. In this context, fiber artists are urged to expand their viewpoint in line with the new materials and techniques. Technology and scientific development and the inflow of new culture have always affected fiber art to create new themes and materials and the evolution of fiber art proves that human history and its development influences the fiber art in general. In todays fine art, artists must expand their viewpoint first to expand their artistic horizon. Todays world defined by the unprecedented rapid technology and scientific developments provides artists with huge potential as well as challenges for their creative activities. The subjects of art have been limited to what artists could actually see and feel. However, new technology developments significantly have expanded what artists can see and feel and therefore, have expanded the subjects of art. Technology and scientific development also have an adverse influence such as materialism and World War I & Ⅱ on the fine art as a whole. On the arrival of the twentieth century, people feel tired of industrialization and materialism and isolated from the over-organized and over-complicated society started to desire for more natural context as a shelter. Nature is the savior for contemporary human being desperately trying to get out of this tiring world. Accordingly, art started to embrace more natural influences and the interest in vital energy of nature has been reflected on the new experiments in fiber art. In this thesis, I will deal with the fiber materials from plants that have played necessary roles in the ancient, medieval and contemporary textiles. I will first discuss biomophic art that brings up the image of the various plants and nature and its development. Secondly, I will visit the text of plant fibers that are not visible in human eyes and finally using computer graphics, I would like to combine these to create an image that cannot be achieved from the existing manual fiber arts. I will use a computer printing combined with wax-dyeing method to create my pieces to be illustrated in this thesis to combine the existing fiber arts with the contemporary method. My experiment will show the various characters of the computer printing and changes in materials after printing. Also, in wax-dyeing, I experimented with various applicators such as foil and paper rather than paintbrushes to create the different visual effects. I sincerely hope that my research can be a stepping stone for the fiber design that combines existing manual methods with the contemporary one to create unique and unprecedented design and I would like to continue my endeavors on this matter to evolve the higher dimensional design.;정보화시대의 섬유예술은 다양한 소재와 그것을 다루는 방법으로써의 여러 가지 기법이 발달되어 예술가들이 원하는 자유로운 표현을 함으로써 그 영역 을 확대해간다. 그러나 흔히 예술가들은 창작활동을 하는데 있어서 새로운 소재와 주제 그리고 표현방법에 한계를 느끼기도 한다. 이런 의미에서 예술가들에게 시각의 범위를 확대하는 것은 커다란 의미를 가지며, 과학기술의 발전과 같이 문명의 변화와 민족이동으로 인한 새로운 문화의 유입은 예술에 있어서 새로운 주제와 소재 그리고 표현에 이르기까지 영향을 주었다. 이것은 어떤 면에서 인류 역사의 발전과 밀접한 관계를 가지고 있다. 현대미술에 있어서 예술가들의 인식세계를 넓히기 위해서는 시각범위의 확대가 중요시된다. 21세기 정보화시대라고 정의할 수 있는 현대는 이 시대를 살아가는 예술가들에게 그들의 창작활동에 또 하나의 발전 가능성을 가져다주었다. 그것은 과학의 발달로 인해 이전 시대 인간들의 제한된 사고력과 육안에 의존해서만 사물을 관찰하였던 것과 달리 새로운 지식의 발견과 만들어낸 도구들을 이용해 사물의 새로운 모습과 해석을 이 시대를 살아가는 사람들에게 가져다준 것이다. 다시 말해 지금까지는 육안으로 볼 수 있는 세계만을 표현대상으로 하였지만 과학기술의 발달로 인해 인간의 가시범위에 속하지 않았던 자연 현상이나 물질까지도 관찰할 수 있게 됨에 따라 새로운 형상세계를 추구하여 독창적인 작품세계를 가능하게 하였다. 그러나 과학 기술의 발달로 인한 사회의 급격한 변화는 물질만능주의와 전쟁이라는 결과를 낳았다. 20세기에 접어들면서 복잡한 현대 산업 사회 속에 지치고 소외된, 기계화에 의한 조직적이고 체계적인 생활공간에 회의를 느낀 현대인들은 자연의 세계를 갈망하게 되었다. 자연은 물질문명 속에 살아가는 현대인에게 하나의 구원이기도 하다. 현대미술에 있어서도 자연의 가치를 되찾으려는 노력이 활기를 띠고 있다. 자연의 생명력에 대한 관심으로 전환되어 유기적이며 총체적인 자연에 대한 새로운 탐구를 시도하게 되었다. 자연의 유기적인 생명감의 표현을 살아있는 유기체에서 구하고자 하는 미술이 바이오모픽 아트이다. 따라서 본 연구자는 바이오모픽적 시각으로 식물의 형태를 모티브로 하여 유기적 아름다움을 재발견하고 생명의 신비를 조형화 하고자 하였으며, 이를 표현하기 위하여 적절한 표현기법을 연구했다. 본 연구는 고부가가치가 있는 창의적 패턴 디자인을 연구하기 위하여 첫째, 자연으로부터 고대에서 중세시대, 현재에 이르기까지 텍스타일의 가장 중심이 된 소재인 식물을 모티브로 선정하여 자료를 수집하였다. 둘째, 20세기 초현실주의(surrealism)의 영향을 받아 자연이나 생물로부터 유기체적 형태를 유추해 보고자 했던 바이오모픽 아트(Biomorphic Art)의 이미지와 관련지어 육안으로 감지 할 수 없는 식물 섬유질 구조의 조형성을 살펴보았다. 셋째, 바이오모픽 적으로 본 식물의 섬유질을 컴퓨터를 이용하여 디자인하고 천에 프린팅 한 후 납방염 기법으로 질감표현을 하여 연구자의 고유 기법을 개발하였다. 위와 같은 연구를 통해 작품을 제작, 분석하여 다음과 갈은 결론을 얻었다. 첫째, 작품의 소재로 선택한 육안으로 쉽게 볼 수 없는 식물의 섬유 구조는 그 구조가 다양하고 흥미로운 형태를 가져 모티브로 가능하며, 시각 범위 확장은 새로운 형상세계를 추구하여 독창적인 작품세계로의 무한한 가능성이 있다는 것을 알았다. 둘째, 컴퓨터를 이용한 텍스타일 패턴 개발은 21세기 정보화시대의 적절한 디자인 표현방법으로 새로운 텍스타일 디자인 기술의 가능성을 열이 주고 있다. 셋째, 공예 염색의 대표적인 방염기법인 납방염과 현대 매체인 컴퓨터 프린팅과의 혼합 기법으로 지금까지의 수공예적 작품에서 벗어나 새로운 창작과 독창적인 표현기법을 개발하였다. 창의적 패턴 디자인은 표현 기법이 중요한 수단이 됨으로, 창의적 패턴 디자인을 하기 위해서는 기법 개발이 적극적으로 요구된다 염색 디자인에 있어서 혼합기법은 연구자의 주관적 해석에 의해 기존의 기법을 혼합하여 사용하는 것으로 새로운 것, 즉 창의적인 것을 만드는 지름길이며 이는 다양한 시각에서의 접근이 필요하다고 생각한다. 본 연구자는 텍스타일 디자인 개발에 있어서 수공예적 방법과 현대매체를 접목시켜 독자적이고 창의적인 디자인 가능성을 보여주고자 하였으며, 앞으로도 지속적인 연구와 작품제작을 통하여 보다 창의적인 디자인을 제시하고자 한다.
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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