View : 2650 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김경미-
dc.creator김경미-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000025888-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174492-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025888-
dc.description.abstract본 연구는 아그네스 마틴(Agnes Martin, 1912- )의 작업들이 초월적인 정신성의 탐구라는 일관된 목적과 방법을 지니고 있었음을 밝히고, 정신성의 의미와 그것이 물질을 통하여 어떠한 방식으로 작품에 반영되었는가를 중심으로 고찰하였다. 1945년 이후의 미국의 추상회화 작가들은 추상을 표면적인 모습속에 보이지는 않지만 명백히 존재하는 것을 꿰뚫어 보기위한 수단으로 보았다. 이러한 작가들은 현실의 변하지 않는 보편적인 핵심을 나타내는 것을 지지하여 변하기 쉽고 관찰가능한 현상들을 묘사하는 것을 회피하였다. 그들에게 있어서 미술이란 삶의 숨겨져 있는 의미를 구성하는 변하지 않는 것들에 대한 탐구였다. 마틴의 작품 역시 이러한 맥락에서 이해될 수 있다. 그의 미술은 진실이라는 본질적인 것에 관련된 것으로, 완전한 정신성이란 숭고함의 표현과 초월적인 사실상의 완성이라고 할 수 있다. 그의 작품에 있어서 정신성에 대한 인식은 자기표현과 연관성을 갖는다. 그는 정신성이라는 것을 'The Work' 라고 말하였으며 이것이 그의 작품에서 가장 중요한 것이었다. 그의 작업들은 마크 로드코(Mark Rothko, 1903-1967), 잭슨 폴록(Jackson Pollock, 1912-1956), 바네트 뉴만(Barnett Newman, 1905-1970), 애드 라인하르트(Ad. Reinhart, 1913-1967)로 이어지는 추상표현주의의 전면적이고 전체적인 특징(all-over)과 기하학이라는 형식적인 어휘를 결합시켰다. 그러나 마틴의 미세한 연필선으로 그려진 회화는 기하추상으로 분류되면서도 기계적이고 엄격한 느낌보다는 작가 개인의 감정을 드러내는 과정을 보여준다. 삶의 숨겨저 있는 의미를 탐구하는 동안 그는 보이지 않는 비물질적인 완전성을 깨닫게 되었고, 인간은 행복과 아름다움의 경험을 통해 세계속에 완전성이 존재한다는 것을 느끼게 된다고 생각하였다. 그가 느끼는 그러한 경험들은 자신에 대한 자각이 조용히 안정되어 있을 때만 일어난다고 했다. 비록 이러한 감정이 고양되는 순간들은 겉잡기 어렵고 사라지기 쉽지만 그 기억들은 예술을 통해 다시 깨어날 수 있다. 마틴에게는 이것이 미술가의 임무였다. 마틴의 작품에 있어서 정신의 매개체는 가라앉은 분위기의 모노크롬에 가까운 색채와 은은한 빛의 존재 그리고 명상적인 분위기와 연결된 무한히 확장된 공간의 느낌을 나타내는 선의 표현 등으로 요약될 수 있다. 마틴의 격자는 모노크롬에 가까운 바탕 위에 줄자와 연필로 창조 되었다. 그는 보편적이고도 절대적인 지고한 실체를 표현하고자 한 뉴만의 숭고함(sublime)의 용어와 연관성을 갖으며 직관적이고 정신적인 상징의 기하학을 통하여 완전함에 대한 감각을 길러갔다. 마틴의 기하학적 추상형태들은 지적이고 엄격한 느낌보다는 부드럽고 섬세하다. 그의 격자들에는 대부분의 기하학과 다소 다른 것으로 인식되는 표시가 있다. 보통 추상적이고 수학적인 개념화의 방식과 관련되어 격자는 전통적으로 정신의 논리적 질서를 반영하는 고도의 지적이고 기하학적인 특징을 갖는 것으로 이해되지만, 마틴의 격자는 엄격하고 기계적으로 보이지만은 않는다. 그의 엷은 색의 바탕을 가로지르는 가늘고 섬세한 연필선은 조용하고 명상적이다. 그의 작품은 예술가 내부의 상상력과 오감으로 지각할 수 있는 세계와의 조화와 미묘하게 통해 있는 반면에 밝게 빛나는 에너지를 보낸다. 미니멀리스트들의 어휘를 명확하게 사용하였으나 단순화하는 것을 거부하며 자신의 초월적인 상상력의 경험을 전달하고자 노력 했다. 본 논문은 마틴의 정신성의 의미와 이것이 작품에 구현되는 방식들에 대한 연구결과, 정신성이 그의 작품을 이해하는데 있어서 중요한 요소가 되고 있으며 이를 표현하는 그의 방법들이 혼돈의 극복을 통하여 순수한 행복과 평온함에 대한 추상적인 감흥을 전달하고자 한 그의 신념을 보여주고 있음을 밝히고 있다. 정신성의 탐구는 추상미술이 시작된 이래로 계속되어 왔다. 그러나 많은 추상화가들이 초월적인 사실성을 철학자나 예술가들에게만 한정한 것과는 달리 마틴은 완전성이 모든 사람의 범위내에 있고, 실제로 모든 사람들에게 친숙한 것으로 보았다. 이러한 평등주의는 그에게 있어서 중요한 것으로, 미술가는 완전성에 대한 자신의 경험을 표현함으로써 관람자들의 그것의 경험에 대한 기억들을 일깨워 준다. 따라서 마틴의 정신성에 대한 연구는 그의 작품세계뿐만 아니라 추상미술에 대한 전반적인 이해를 위한 출발점으로서 의의를 지닌다.;This work covers Agnes Martin's World of works. She pursued the highly spirit through abstract arts and I focused on surpassing, perfection which she recognized through her life and applied to her works. After 1945, the abstract workers of America regarded abstraction as means of seeing through the manifest beings which don't show up in appearance. These artists avoided describing phenomena being changeable and observed, because they supported those things which show the universal core which doesn't vary. To them, art was the pursue of unchangeable things which compose of meaning hidden in life. The works of Martin's could be understood in this point of view. Her art is related to the truth and the perfect spirit could be said the completion of surpassed facts and the expression of the sublime, In her work, the recognition of the spirit is related to the expression of oneself. She identified the spirit with 'The Work', and this was an important thing in her work. Her works combined the geometry, the formal vocabulary, with the overall characters of the theory of abstract expression which transcended from Mark Rothko, Jackson Pollock, Barnett Newman, Ad. Reinhart. However, Martin's paintings drown by pencil line are classified as geometrical abstract and reveal her natural feeling more rather than mechanical, strict feeling. While she studied the meaning hidden in life, she realized the reality of non-material completion. Furthermore, she thought that human realizes the perfection in life thought the experience of euphony and beautiful things. She told that these experiences occurs when the recognition of oneself is in state of stability. Though the moment this feeling is elevated is not easy to catch and apt to be vanished, but these memories can be restored through the art. This was a duty for Martin as an artist. The prototype of 20C ascetic, Martin, diminished her work and life successfully and with performing like this, she found the euphony making the abstract paintings. The medium of psyche in Martin's works can be summarized as the color similar to monochrome raving the atmosphere of subsiding, the being of serene light and the expression of line which represents the feeling of limitlessly expanded space correcting with the sublime of nature. Martin's grid was created by line role, pencil on the basis similar to monochrome. She has the relationship with the subline words of Newman and developed the sense of perfection through the intuitive, psychological symbol, geometry. Martin's geometrical abstract forms are soft and delicate rather intellect and strict. Her grids have mark recognized as the other things contrast to most of geometric things. Generally, grid is understood as having the highly intellectual traits of geometry reflecting the logical order of psyche, related to the abstract, mathematical method of making conceptional, Martin's grid focused on the sympathetic fun though not having the precise mechanic. Her slim and delicate pencil line, traversing the basis of light color, is serene and contemplative. Furthermore, her work is simple in the beauty and not-demanding in the simplicity. To the one, who watches complicated rewards. Her work delivers the florescent energy and is in harmony with the world delicately which can be recognized with the imagination and sense of artist's. Though she used the words of minimalist's conspicuously, she rejected the simplicity and tried to deliver her experience of surpassing imagination. This dissertation studies about the meaning of Martin's psyche and the methos of this meaning applied to the works. The result of this work elucidates that the psyche becomes the important factor of understanding his works. And her methos of expressing this. Shows the beauty, the completion of fact, sublime expression, the faith that happiness is the essential matter in the art. The study of the psyche has been done. since the abstract art originated. Many abstract painters confined the surpassing fact to the philosopher or artists, but Martin thought that completion was in the scope of people and people were familiar with that. This equalism is an important thing to her. Artist, expressing one's experience about the perfection, evolves the memories of spectators. So the psyche of Martin has the meaning not only in her works but also the start line for the overall understanding about the abstract art.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 그림목차 = ⅴ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 마틴 작품의 미술사적 배경 = 3 A. 미국의 기하추상 = 3 B. 미니멀리즘과 개념미술 = 14 C. 추상미술에서의 정신성 = 21 Ⅲ. 정신적 특징들 = 27 A. 정신세계의 형성과정 = 27 B. 완전과 초월을 향한 정신성 = 32 Ⅳ. 조형상의 특징들 = 45 A. 생물학적 추상형태 = 45 B. 기하학적 형태 = 51 C. 격자 (grid) = 60 Ⅴ. 결론 = 73 참고문헌 = 76 그림 = 81 ABSTRACT = 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5326271 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject아그네스 마틴-
dc.subjectAgnes Martin-
dc.subject정신성-
dc.subject미술교육-
dc.title아그네스 마틴(Agnes Martin)의 작품 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle정신성을 중심으로-
dc.title.translatedStudy on Agness Martin's Works-
dc.format.pagex, 96p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE