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통신부문의 보편적 서비스 정책에 관한 연구

Title
통신부문의 보편적 서비스 정책에 관한 연구
Other Titles
Study on Universe Service Policy in Telecommunications : A focucing on environment change in competition age
Authors
朴吉順
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 행정학과
Keywords
통신부문서비스정책경쟁시대환경변화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
전통적으로 공기업 혹은 독점체제로 운용되어오던 세계 각국의 통신산업은 기술발달과 수요의 다양화, 자유화등의 영향으로 민영화와 치열한 경쟁도입이 이루어지고 있다. 정보와 지식이 기반이 되는 ,정보사회로의 이행과정에서 정보는 소득창출의 기회를 마련하게 되므로 정보의 소유유무는 심각한 빈부의 격차를 가져오게 된다. 따라서 정보사회에서 부의 배분정책은 정보에의 접근을 보장하여 기회의 균등을 도모하는 것이라 할 수 있다. 본 논문은 이러한 환경변화에서 통신산업의 공공성이라 할 수 있는 보편적 서비스가 과연 유지될 수 있는가라는 의문점을 가지고 출발하였다. 여기서 보편적 서비스는 국민모두가 저렴한 요금으로 공평하게 이용할 수 있는 것을 의미한다. 즉 경쟁도입이라는 효율성의 원칙과 보편적 서비스라는 형평성의 원칙을 어떻게 조화시키느냐하는 것이다. 또한 정보화사회에서 중요한 의미를 지니는 보편적 서비스 정책의 개념은 복지정책의 일부를 구성하기 때문에 더욱 강조되어야 한다고 보고 있다. 본 논문은 6장으로 구성되어 있다. 1장에서는 연구의 목적과 방법을 제시하였다. 2장에서는 보편적 서비스의 이론적 배경으로 경제학적 접근, 정치 행정적 접근 그리고 종합적 접근을 제시하였다. 통신산업의 특성상 효율성과 형평성중 어느 한 측면만을 강조할 수는 없으며 종합적으로 접근해야 한다. 3장에서는 미국, 영국, 일본의 보편적 서비스 정책을 법적 제도적 근거와 규제정책을 중심으로 살펴보았다. 4장에서는 우리나라의 보편적 서비스 정책을 검토하고 있으며 선진국의 보편적 서비스 정책과 비교 분석해 보았다. 5장에서는 그간의 논의를 토대로 하여 우리나라의 보편적 서비스의 개선방향을 제안해 보았다. 첫째 명시적인 법적 체계를 갖추어야 경쟁체제에서 보편적 서비스정책을 유지할 수 있으며, 둘째 규제기관인 통신위원회의 역할강화와, 셋째 경쟁체제를 왜곡하지 않는 보편적 서비스 정책의 수단으로서 모든 사업자들이 공평하게 부담하는 보편적 서비스의 기금을 설치할 것, 넷째 학교나 공공기관을 중심으로 고도 정보서비스의 접근을 보장할 것을 제시하였다. 6장은 결론으로서 앞의 논의를 요약하여 정리하였다. 특히 경쟁체제에서 보편적 서비스는 그 개념을 기본적인 음성서비스에 대해 모든 사람들을 대상으로 하는 것이 아니라 보조를 필요로 하는 저소득자나 장애인, 노인등을 대상으로 하여야 경제적 왜곡이 적으며 고도정보서비스의 경우에는 모든 사람들을 대상으로 보편적 접근이 가능하도록 보편적서비스의 개념이 수정되어야 함을 강조하였다. 마지막으로, 정보화시대와 경쟁환경에 부합되도록 보편적 서비스정책은 변화되어야 하며 전국민의 통신이용권 보장을 위해 핵심적인 통신정책의 목표로서 더욱 강조되어야 할 것이다.;Telecommunications in many countries in the world that have been run as public enterpries or monopoly conventionally are faced with privatization and introduction of competition under the influence of improvement of technology, diversity of demands, and liberalism etc. In the progress into the information society based on information and knowledge, Information may cause the serious gap between the rich and the poor because it can make the opportunity of income creation. Therefore, distribution policy of wealth in information society is to assure the equality of opportunity of access to information. This study was started with the question, that is, universal service as like publicness in telecommunications can continue in these situations. Universal service is defined that all of the citizens can use basic telephone service at low price equally. In other words, the most important thing is the balance between the principle of efficiency such as introduction of competition and the principle of equality such as universal service. In addition, the notion of universal service policy in information society especially must be emphasized because of a part of welfare policy. This paper is composed of six chapters. Chapter one provides the purpose, the research method and constraints of this study. Chapter two concentrates on the theoretical backgrounds of universal service under such headings as economical approach, political and administrative approach and comprehensive approach. Comprehensive approach which is focused dynamic efficiency is required because both of efficiency and equality are important values in telecommunications. Chapter three explains universal service policy in America, Japan and England according to lawful and institutional ground and regulation policy. Chapter four explains and analyzes korea universal service policy comparing to advanced nations' universal service. Chapter five describes the direction of improvements of our universal service policy. First, it is necessary for continuing universal service to make clearly and specifically lawful system in competition era. Second, telecommunication commission as regulation agent must be reinforced in terms of monitor and evaluate performance of universal service delivery. Third, the foundation of universal service fund must be set up charged to every telecommunication operators equally without distortion of competition system. Forth, it is required to assure the access easy to advanced information service in school and public institutions. Chapter six presents the summary of this study as conclusion. Especially, this study emphasize that universal service must be considered as the notion not the service for every citizen but the service for the lower income, the handicapped and the old in need. When the notion of universal service is directed in the above, it doesn't happen distortion of competition and can be universal access for every citizen in the case of high advanced information service. In conclusion, Universal service policy must be changed to be harmony with the information society and competition situation In Addition, it must be strengthen to assure the right of telecommunication service usage for all of the citizens as the most important purpose of telecommunications policy.
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