View : 682 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김선희-
dc.creator김선희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000026172-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174453-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026172-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 무용작품을 감상하는 경우 무용경험자와 미경험자간에 무용감상척도를 구성하는 인자가 어떤 것인지를 밝히고, 무용평가 점수에 어느 정도의 차이가 있는지를 밝히려는데 있다. 이 연구에서는 서울 시내에 소재하고 있는 예술고둥학교의 여학생 91명과 일반 고등 학교의 여학생 85명을 선정하여 VTR로 세 작품을 보여주고, 한 작품 끝날 때마다 인자 분석법 용지에 표기하도록 하였다 그리고 조사를 통해 얻은 data는 경험자, 미경험자의 그룹별, 작품별로 설문조사 데이타를 통계 패키지인 SPSS(Statistic Package of Social Science)를 이용하여 분석하였다. 분석 결과로는, A. 감상척도인자로는 경험자에게 있어 「評價性」, 「優美性」, 「力動性」, 「明快性」이라는 4가지 척도인자를 추출하게 되었다. 다만 평가성이라는 척도인자엔 「獨自性」이 포함되어 있다. 미경험자에 있어서는 「評價性」과 「優美性」이 혼합되어 있고, 「力動性」과 「明快性」이 혼합되어 있으며, 그 다음 「獨自性」과 「力量性」이라는 척도인자로 나타나는데, 이들의 혼합으로 봐서 미경험자는 정확히 작품을 이해하지 못한다는 판단을 내릴 수 있다. B. 감상평가척도에 있어 작품 1의 경우 재미있다, 산뜻하다, 말숙하다, 박력있다, 명랑하다, 빠르다의 문항을 제외한 대부분의 문항에서 피경험자가 경험자 보다 약간 높거나 비슷하게 나타났다. C. 작품 2의 경우 재미있다, 산뜻하다, 말숙하다, 소박하다의 만항을 제외한 대부분의 문항에서 미경험자가 경험자보다 높거나 비슷하게 나타났다. 이 작품은 허수아비를 상징화하여 재미있게 엮은 작품으로써, 창의성은 있으나 무용수들의 연기는 많이 부족하기 때문에 경험자들이 만족을 하지 못했다. D. 작품 3의 경우 박력있다, 딱딱하다의 문항을 제외한 대부분의 문항에서 미경험자가 경험자보다 높게 나타났다. 이는 창의성을 중시하는 경험자들에 있어서 이 작품이 별로 흥미롭지 못했기 때문이다. 왜냐하면 무용수틀의 technique는 우수했지만 극적인 요소를 포함한 창의성을 표현하지 못했고, 단순히 스페인의 민속춤을 그대로 발레의 technique에 도입시켜 작품을 구성하였기 때문이다. 반면 미경험자는 작품 외양의 아름다움과 기술에 감격해 할 뿐 내면 깊숙히 작품을 해석할 능력이 없기 때문에 척도점수가 높게 나타난 것이다. 결론적으로, 이러한 차이는 경험자와 미경험자간에 작품을 감상하는 시각이 틀리기 때문이다. 즉, 경험자는 대체로 작품을 평가하는 입장에서 보며 단순히 눈에 보이는 아름다움이나 technique이 아닌 무용가가 뭔가를 표현하려고 하는 창의성에 중점을 두기 때문에 극적인 요소가 가미된 작품에 많은 관심을 기울였고, 단순한 테크닉위주인 작품에선 무용가의 실수 하나하나를 비판적으로 받아들이고, 별 흥미와 관심이 없었기 때문에 낮은 점수가 나온 것으로 생각된다. 반면 미경험자는 쉽게 접하지 못하는 무용작품 감상이기 때문에 보는 것 그 자체만으로 새로움과 흥미를 느꼈으며, 작품이 표현하려는 것이 무엇인지에 관심을 갖는 것이 아니라, 무용수의 의상이라든가 몸매라든가 얼굴등 겉모습의 아름다움만을 보기때문에 높은 점수가 나온 것으로 생각된다. 따라서 창작작업을 할 경우 문학에서 볼 수 있는 기승전결의 체계처럼 안무또한 단계적으로 체계있게 구성하며 관객이 쉽게 호응할 수 있는 사실 그대로의 내용을 자연스럽게 연결시킬 수 있도록 해야만 한다.;If we suppose a dancing performance, there might be a professional or amateur spectators of the dancing performance. We think that the appreciation criterion between professional and amateur shall be different. These appreciation and criticism criterion of a dancing performance consist of variable factors according to the spectators grade. i.e, professional or amateur. The purpose of this study is to identify this factors of appreciation and criticism criterion about a dancing performance through the spectator Subject for this study were 91 dance majoring student and 85 general student of girl's high school in Seoul The factors were tested by factorial analysis paper. This paper was filled out by the students who watched three dance performances The data obtained through the test was analyzed by SPSS(Statistic Package of Social Science) to be available for this stud. The main findings of this study were as follows A. Through these cases, we subtracted 4 factors as of assessment, delicacy, dynamic, cleaness. General students had the factors of assessment and delicacy that were mixed more than majoring students. This case notes that general students don't understand performances exactly B. In case of work one, the professional have a good appreciation and criticism about six factors such as interesting, fresh, simple, robust, bright, fast, but for the other factors, the amatuer have more good appreciation and criticism than the professional. C. In case work two(Ⅱ), the amatuers mostly have more good appreciation and criticism than profession excepting three factors such as interesting, fresh, simplicity, Because this work mainly simbolized a scarecrow based on spectator's interesting. The professional spectators, therefore, highly appreciate regarding originality but do not satisfied with the dancer's poor playing D. In casi of work three(Ⅲ), the amatuer highly appreciate for the most factors only excepting stiffness. Because this work can not show any originality for the professional spectators. Even though the technic of dancer is excellent, this work does not consist of originality and the artistic factors but consist of just a simple technic of ballet based on the Spanish fork dancing On the contrary, the amatuer gave a good appreciation and citicism for the beauty and technic of performance because the amatuer are not able to analize deeply about the work As a result, the professional and amatuer have a diffent view of points when they appreciate or valuate about the work(perfofmance) The professional lay emphasis on the important dramatic factors such as originality and artistic prsentation which can be expressed by the player(dancer). Say again, they do not interest in the superficial technic of the individual dancers On the other hand, the amatuers are interested in dancing work itself due to the fact that most amatuers are not familiar with a dancing work. They are simply interested in the dancer's outward like costume, face, shape, atmosphere. So, the sramatic factors like originality & artistic presentation is mostly not paid attention by the amatuers If someone would like to make a origianl dancing work, they should know that their dancing composition should be contain an unartificial contents and step composition so that all general spectators as well as professional can easily response to the dancing works(performance)-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 論文槪要 = ⅲ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 무용예술과 作品解釋 = 3 B. 舞踊鑑賞과 創意性 開發 = 19 Ⅲ. 硏究方法 = 26 A. 조사대상 = 26 B. 조사방법 = 26 C. 조사내용 = 26 D. 자료처리 = 27 Ⅳ. 結果 및 論議 = 29 Ⅴ. 結論 = 42 參考文獻 = 44 ABSTRACT = 47 설문조사용지 = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1681261 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject무용-
dc.title무용작품 감상의 결과의미에 따른 요인분석 및 평가점수 비교-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page49 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE