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玉洞 이숙의 筆訣 試論 및 譯註

Title
玉洞 이숙의 筆訣 試論 및 譯註
Other Titles
(A) Study of Ok-dong Yi Suh's 'Pil Kyol'
Authors
金京美
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 한국학과
Keywords
옥동이숙필결시론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 조선 중기 17세기 말~18세기 초에 활약한 玉洞 이서(1662~1723)의 『筆訣』을 연구한 것이다. 玉洞 이서는 본관은 驪州로 명문가에서 태어났으나, 집안이 당쟁에 휘말려 불운을 당하자 벼슬에 뜻을 두지 않았다. 학문의 폭이 넓음은 물론, 서예에 뛰어난 자질을 갖고 연마하여 우리나라 최초의 서예 이론서인 『筆訣』을 저술하기에 이르렀다. 『筆訣』은 「與人規矩」편으로 시작해 「要旨」로 끝나는 17개의 소제목으로 나뉘어 전개되고 있다. 글씨는 周易에 근본하고 있다고 보고, 畵에도 陰陽·五行·三停·四象이 들어 있어서 運筆할 때는 그 성질에 맞도록 해야 한다고 하였다. 玉洞은 실제 글씨를 쓰는 세세한 방법을 논하지 않고 획 속에 내포하고 있는 성질을 밝혀 그 성질대로 글씨를 써서 살아 있는 획을 이룰 것을 강조하였다. 전체 장을 통하여 法에 근거하여 글씨를 쓰되 변화를 전제로 하는 글씨를 써야하며, 法과 變化 중에 어느 곳에도 치우치지 않고 中正을 지킬 것을 역설하였다. 조선 유학자들의 문집에선 부분적으로 서예에 대해 서술한 것은 있지만, 서예를 따로 독립시켜 이론을 정비한 것은 玉洞이 처음이다. 당시에 우리나라 서예 이론의 체계를 세운 점으로 보아 玉洞의 글씨는 물론 학문의 정도를 짐작할 수 있다. 현재에 와서 글씨 쓰는 데 적용해 보아도 조금도 손색이 없는 『筆訣』을 저술함으로 인하여 이론서의 실마리가 되게 했다는 것은 한국 서예사에 빛나는 업적이 아닐 수 없다. 본고에서는 玉洞의 서예에 대한 견해를 직접 접하기 위하여 『筆訣』 전체를 完譯 하는 데 주력하였다.;This paper is about 'Pil Kyol' written by Ok-dong Yi Suh who lived the middle age of Chosun Dynasty from late 17C until early 18C. Ok-dong Yi Suh's family origin was Ryojoo. He was born of a noble family and was well educated. Being involved in 'Part Strife(Dang-jang)', his family later suffered a lot of misfortune, which led him to have a dislike for government posts but, instead, to devote himself wholly into the academic learning. Not only he was a great scholar, he was also a good hand. He wrote 'Pil Kyol', the first systematic theory of calligraphy in Korea. Pil Kyol consists of seventeen sub-parts starting from 'Roy In Kyu Ku' and ending with summary. He thought that a good calligraphy should have its base on 'the Book of Changes(Chu Yok)', and every stroke of writing should follow its nature of 'the cosmic dual forces(Um-Yang)', 'the Five Elements(O-hang), the Three Cessations(Sam-jung), and the Four Appearances(Sa-sang). In this book Pil Kyol, Ok-dong is not discussing the details of calligraphic methods but emphasizing the identification of each stroke's attribute and the successful representation of those attributes. Though his methodological explanation seems to be rather abstract, his attempts to draw up the essence of calligraphy are of great value in itself. He suggested to keep 'the Golden Mean(Joong-Yong)' in calligraphy, not partial toward the calligraphic rules nor its variations. Although there were other writings on calligraphy by some Confucianists in his lime, Ok-dong made himself distinguished from them by establishing the theoretical framework of calligraphy as an independent area. This shows his outstanding career of a great scholar as well as a master calligrapher. By writing Pil Kyol, Ok-dong provided an access to calligraphic theory and made a great contribution to Korean calligraphic history. This study concentrated on the translation of Pil Kyol and Ok-dong's ideas and philosophy of calligraphy.
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