View : 625 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author백승복-
dc.creator백승복-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000024554-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174424-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024554-
dc.description.abstract급변하는 현대 사회속에서 인간은 더욱 더 적응 능력의 한계를 느끼게 된다. Toffler는 이것을 '미래의 충격' 이라고 표현하였다. 이러한 '미래의 충격' 또는 '변화의 충격' 에 대처하기 위해 미래 연구는 시작되었으며 이제는 독립된 학문으로 자리잡아 가고 있다. 앞으로 다가 올 미래 사회는 기술 혁신에 의한 정보화 사회 및 지식 사회가 될 것이며 국제 사회는 더욱 다원화하고 개방화할 것이다. 아울러 경제 발전은 생활 수준을 향상시키고 그와 함께 가치관과 외식구조의 변화도 예상된다. 미래학자들은 미래 사회를 발전적, 긍정적으로 전망하기도 하지만 인구 증가, 식량부족, 자원 고갈, 환경 오염, 가치관의 혼란 등의 부정적인 측면도 예측하고 있다. 그러므로 이러한 미래 사회를 대비하고 여러 제 문제의 위기를 극복하며 나아가 이상적인 미래 사회를 건설하기 위해서 미래 연구는 필요한 것이다. 미래 연구는 여러 분야에서 다뤄지고 있지만 특히 교육에서의 미래 연구는 더욱 중요한 의미를 갖는다. 왜냐하면 교육이란 학생들이 장래의 생활에 대비할 수 있는 능력을 기르는 것을 목적으로 하는, 본질적으로 미래 지향적인 활동이기 때문이다. 미국을 비롯한 선진국에서는 1960년대 대학을 선두로 시작하여 현재는 여러 중등교육기관에서 학생들에게 미래 교육을 실시하고 있다. 이들의 미래 교육은 학교별로 미래 교육 프로그램이 개발되어 운영되거나 사회과에서 독립 단원으로 설정되어 실시되고 있다. 가장 이상적인 방법은 독립 교과로 미래 교육이 실시되는 것이겠지만 그렇지 못한 상황하에서 미래 교육을 가장 적절하게 담당할 수 있는 과목은 사회과이다. 그 이유는 사회과의 목적이 시민성 교육으로 의사 결정 능력, 변화하는 세계에 대처할 수 있는 능력, 과학적 사고력, 창의력을 기르는 것을 강조하고 있으므로 미래 교육이 목적으로 하는 바와 상당 부분 연관성을 갖고 있기 때문이다. 우리 나라에서는 21세기 미래 사회에 대한 추상적인 논의는 거듭하면서도 구체적인 실천을 위한 미래 교육의 연구는 미비한 상태라고 볼 수 있다. 이에 본 연구는 미래 교육을 사회과 교육과 연관하여 우리 나라의 미래 교육의 향방을 모색함을 목적으로 문헌 연구와 교과서 분석을 통한 실증적 연구를 병행하였다. 먼저 미래의 개념 및 미래 연구의 의미, 미래 연구의 역사적 배경, 미래 연구의 방법, 미래 사회의 전망을 살펴보고 미래 연구의 교육적 의의와 사회과에서의 미래 교육의 필요성을 규명하였다. 이를 토대로 사회과의 미래 교육을 위한 내용을 설정하고 실증적 연구로서 현행 초·중·고 사회과의 미래 교육 내용의 반영 여부를 분석하였다. 교과서 분석의 결과, 미래 교육 내용의 반영 정도가 매우 낮았으며, 독립 교과나 독립 단원이 설정되기 어려운 현 상황하에서는 내용의 보완이 요구된다. 그러나 우리 나라도 빠른 시일 내에 독립 교과나 독립 단원으로의 미래 교육이 실시 되도록 교육 과정의 재조직이 이루어져야 한다고 본다.;The modern society changes so rapidly that humanbeings feel a limit of their adaptability. Toffler represented it as 'Future Shock'. The future research have begun to deal with 'Future Shock' or 'Change Shock' and now it is getting an independent part of science. The incoming future society will be informative and knowledgeable society. International society will be more plural, and have open-door policy. And economical development may improve the standard of life and change the valuation and consciousness. Some futurologists prospect the future society optimistically. But in opposite, others prospect it pessimistically because of population explosion, food deficiency, drain of resources, pollution of environment and disintegration of value. Therefore the future research is necessary to prepare the future society, overcome the crisis and construct desirable future society. Because education in itself is future-oriented enterprise to prepare the student's future life, the future research is more important in educational activities than any other activity or field. Since the 1960's, the advanced countries have carried on the future education in the curriculum of middle and high school. The future educational programs have been operated by educational facilities in itself or an independent unit is set up and carried on in social studies. The most ideal method is that future education should be carried out as an independent subject. If not possible, only social studies can act an important role on future education. So, the purpose of social studies can improve the decision-making ability for civicism education, adaptability to changing world, scientific thinking and creativity. Future education can accomplish those activities. The purpose of this study was to search for the direction of future education preparing future society. In conducting this study, theoretical and analytical research methods were applied. First of all, this study approached the following items, the idea of future, meaning of future research, the method of future research, the prospect of future society and educational meaning of future research. Then, future educational curriculum for social studies was selected and organized in this study. This study investigated future educational curriculum which is now used on social studies. As a result, future educational curriculum is not properly reflected. It should be repaired under such a circumstance that is hard to establish future subject or unit independently. In order to establish the future education as an independent subject or an unit, we should reorganize the educational curriculum as soon as possible.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 미래 교육의 이론적 배경 = 5 A. 미래의 개념 및 미래 연구의 의의 = 5 B. 미래 연구의 역사적 배경 = 10 C. 미래 연구의 방법 = 14 D. 미래 사회의 전망 = 18 Ⅲ. 사회과와 미래 교육 = 24 A. 미래 연구의 교육적 의의 = 24 B. 미래 교육의 연구 동향 = 26 C. 사회과에서의 미래 교육의 필요성 = 30 D. 사회과의 미래 교육 내용 = 33 Ⅳ. 현행 사회과의 미래 교육 내용 분석 = 46 A. 분석의 기준 및 방법 = 46 B. 분석의 결과 및 해석 = 49 Ⅴ. 사회과의 미래 교육을 위한 모색 = 60 Ⅵ. 결론 = 66 참고문헌 = 69 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2816326 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject사회과-
dc.subject미래 교육-
dc.subjectFuture Education-
dc.subject사회과교육-
dc.title사회과에서의 미래 교육에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study on the Future Education in Social Studies-
dc.format.pageiv, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE