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놀이태도의 표현특성과 공간디자인에의 실험적 적용에 관한 연구

Title
놀이태도의 표현특성과 공간디자인에의 실험적 적용에 관한 연구
Authors
고성희
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 디자인학과실내디자인전공
Keywords
놀이태도표현특성공간디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Many scholars have already foreseen that the society is moving to the society which human sensitivity and various personality is treated important. A man is naturally free and like amusements. Therefore, it is unfair that human sensitivity was restrained just as it was rational and economical in industrial period. Thus, it is proper that the modern trend thinks much of human sensitivity and would open the culture of leisure period. Arnold Toynbee said "The source of culture exists in the creative use of leisure, and the leisure is the source of social development and culture." The culture of leisure is expected to accomplish recovery of humanity which was lost in the process of industrialization and it will carry out the role of making the affluent society. The leisure is not a luxury which only rich people enjoy, and it is essential to relax a man and to encourage people to work, In the past time, the meaning of 'playing' had negative image, but in these days it is regarded as a cultural phenomenon. Designer must play a role in preserver of environment as a spokesman of people, and should be future-oriented. So he should not pass over these trend. Designer should make efforts to set up the environment of sound and proper culture of leisure. In the culture of leisure period, important sensitivity values are softness, brightness and pleasure. The fun of space may give these values. Thus, this study classified and examined the expression characters of playing attitudes and applied experimentally in space. The process of this study can be summarized as follows ; 1. Reviews the relation of playing, art, culture and examines character of playing as theoretical consideration of playing attitude. 2. Analysis the expression characters of playing attitudes through the case study. the characters result in Visual fun, Communication pleasure, Double take of recognition, Kitch and Entertainment. 3. Analysis the spatial examples with the expression characters of playing attitudes in classification criteria as follows ; - Interior · Paintings and Murals by artist · The Use of Object · Playing of Space itself - Artistic Expression - Structure's Facade - Surrounding Areas 4. Evaluates the study by applying the expression characters of playing attitudes in space experimentally. As a result of this study, the expression effects of playing attitudes can be recognized as follows. This makes the message communicated effectively in affirmative mood, and makes someone feel spiritual pleasure by expression of a new visual idea, and let him relaxed. In addition, as beauty can be replaced satisfaction and pleasure in psychological terms, this study suggests the direction that design should go in leisure cultural period making much account of sensitivity by applying pleasure in playing attitude to design;많은 미래학자들은 인간의 감성과 다양한 개성을 중시하는 감성사회로 옮겨가는 조짐을 벌써부터 예견하고 있었다. 인간은 본래부터 자유롭고 유희적인 존재이다. 그러나 산업시대에 기능성, 합리성, 경제성이라는 이유로 다양하고 의미가 풍부함보다는 극도의 물질성만을 강조하여 물질로부터 인간의 정신이 소외된 결과를 가져왔다. 이러한 문제인식에 기초하여 인간의 감성을 존중하여 여가문화시대의 장을 열어가려는 현대의 동향은 당연한 것이라고 본다. 토인비는 "문명의 주원천은 여가의 창조적 이용에 있으며, 여가는 사회발전 및 문화의 원천이다." 라고 언급했다. 여가문화는 산업화과정에서 상실된 인간성의 회복과 보다 풍요로운 사회 및 문화창조의 기능을 수행할 것으로 기대되고 있다. 또한 건전한 여가생활이 이제 일부 계층만이 누리는 사치가 아니라 국민 모두가 일과 노동에 의해 쌓인 여러 가지 스트레스를 풀고 새로히 일하는데 필요한 활력을 얻기 위해서는 필수적이라는 인식이 대두되고 있다. 과거에는 '논다는 것'이 매우 부정적인 이미지를 갖고 있었지만 이제는 하나의 문화적 현상으로 받아들여지고 있는 것이다. 디자이너는 대중의 대변자로서, 환경을 통해 삶의 가치를 제공할 지원자로서의 역할을 해야 하며 더 나아가 미래 지향적이라야 한다. 따라서 현 시대의 추세를 간과할 수 없다. 건전하고 바른 여가 문화의 정착을 위한 환경조성에 힘써야 할 것이다. 여가 문화시대에서 존중되는 감성가치는 부드러움, 즐거움, 밝음이다. 공간 속의 재미있는 요소가 바로 그런 가치를 부여할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 재미를 주된 요소로 하는 놀이태도의 표현특성을 분류, 고찰하고 공간에 실험적으로 적용함으로써 그 가능성을 살펴보고자 했다. 연구과정은 다음과 같이 진행시켰다. 1. 놀이태도에 대한 이론적 고찰로 놀이, 예술, 문화의 관계성과 구체적인 놀이특성을 살펴보았다. 2. 공간속에 나타난 놀이태도의 표현특성을 사례수집을 통해 분석하였다. 그 표현 특성은 시각적 유희(Visual Fun), 소통의 즐거움(Communication Pleasure), 이중인식(Double Take of Recognition), 키취(Kitch)와 오락성(Entertainment)의 네가지로 범주화되었다. 3. 놀이태도의 표현특성을 가진 공간 사례를 다음과 같은 분류기준으로 분석하였다. - 실내공간(Interior Space) · 회화적 표현(Painting and Murals)의 적용 · 오브제(Object)의 이용 · 공간 자체의 놀이 - 예술적 표현 - 파사드(Structure's Facade) - 외부 공간(Surrounding Areas) 4. 위에서 고찰한 놀이태도의 표현특성을 공간에 실험적으로 적용시켜 연구의 의미를 밝히고 종합, 평가했다. 이와 같은 연구 결과 디자인에서 놀이태도 표현효과에 대해 다음과 같이 인식할 수 있었다. 이것은 메시지를 긍정적인 분위기에서 효과적으로 전달하게 하고 시각적인 참신한 아이디어의 표현으로 정신적인 즐거움을 느끼게하며 긴장을 해소해 준다. 그리고, 미는 심리학적 용어로 만족, 즐거움, 쾌감으로 대치될 수 있기 때문에 놀이 속의 즐거움의 쾌감은 미의식과 직결된다. 따라서 본 연구는 놀이태도 속의 재미라는 속성을 디자인에 적용시켜 그 가능성을 모색하여 감성을 중시하는 여가문화 시대의 디자인이 나가야할 방향을 제시하는데 그 의의를 둔다.
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