View : 15 Download: 0

우리나라 미술관 교육Program 현황 조사 연구

Title
우리나라 미술관 교육Program 현황 조사 연구
Other Titles
(A) study of museum of fine art and education program in korea : mainly with museum of metropolitan area
Authors
최은경
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
우리나라미술관교육PROGRAM미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Museum of fine art has the concept of "it is adopted professional staff, with intrinsically educational aesthetical purpose established organization is permanent and nonprofit, it has to acquire, protect, expound works of art according to former schedule and plan it has to exhibit works of art for general public." But today, fine art is not simply aesthetical object. So it is not only the purpose of exhibition itself, but also a place that visitors can enjoy works of fine art. Also, fine artists can inform their variety of cultral action. It tries to establish national traits when acquiring cultral same mind. Today, aspect of culture has changed and learning level has developed, so we can not live with only information of special parts. Especially human life has improved by development of industry, and cultral life has improved, so cultral desire is high. Like this, today, free space that we human being can enjoy our life in this world namely, it is a spiritual space of freedom that has to be in charge of role of social education. Fine art museum has been focused not on social education but on exhibition and sale of works of arts. Because of combining commercialism. This study is interested in variation of role of fine art museum and investigate it's social cultural educational function and role. The aim of this is to try to find a reasonable aperation of museum. Therefore, firstly, In investigated foreign and korean museum of fine art. Secondly, I studied the difference of foreign and korean museum. Thirdly, In korea, I tried to find lack and remedy of education program of museum. And I reached a conclusion, when the contradiction of museum is resolved, and museum performs proper duty, function, museum can carry on its role.;미술관이란 "전문적인 직원을 채용하고, 본질적으로 미학적인 목적으로 설립된 영구적인 비영리기관으로서 물건을 수집, 보호하고 해석하여, 정규적인 일정과 계획에 따라 일반대중에게 예술품을 전시하는 기관"이라는 개념을 지니고 있다. 그러나 오늘날의 미술은 단순한 미적대상이 아닌 사회적 산물이므로 미술관이 갖는 전시자체의 목적뿐만 아니라, 미술작품을 감상하는 관람자와 문화적 활동의 다양성을 작가의 입장에서 알릴 수 있는곳의 개념과, 미술관을 통한 문화적 동질감의 확보로 민족적인 미의식을 형성하기까지 한다. 현대는 문화의 양상이 달라지고 지식의 수준이 확대되어 전문분야만의 정보로는 살 수 없다. 특히 물질문명의 발달이 인간의 생활을 향상시켰으므로 정신 생활에 있어서도 진보된 문화적인 욕구가 절실히 요구되고 있다. 이와 같이 오늘의 세계속에서 살아가고 있는 우리 인간들이 누릴 수 있는 자유로운 공간, 즉, 정신적인 자유의 공간이라 할 수 있는 미술관은 사회교육의 일부를 담당하는 기관으로의 중요한 역할을 해야한다. 그러나 우리나라의 미술관은 상업주의와 미술관의 결합으로 사회교육기 관이 아닌 작품의 전시와 판매에 촛점이 있다. 본 연구는 이러한 상황에 놓여있는 우리나라 미술관의 사회적, 문화적, 교육적 기능과 역할을 조사하여 이들의 합리적이고 보다 나은 운영을 위한 방안을 모색하고자 이러한 주제를 설정하였다. 이를 위해 첫째, 외국의 미술관과 우리나라 미술관의 교육현황을 조사하고 둘째, 외국과 우리나라 미술관의 공통점과 차이점에 대하여 연구하며 세째, 우리나라 미술관의 부족한 점과 개선책에 관하여 모색하여본 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 일반인을 위한 평생교육으로서의 미술관의 역할로는 미술관의 이용방법, 기초적인 미술관학과 기본적인 미술관 개념을 다루는 프로그램을 개발하여 일반인들이 미술관 교육에 열정을 가질 수 있도록 해야 할 것이다. 또한 여러사회단체들의 적극적 참여를 유발시켜야 한다. 둘째, 국민학생을 위한 미술관의 교육활동에 서는 그들의 상상력이 최대한 발휘될 수 있도록 여러가지 경험과 다양한 프로그램이 구성되어야 한다. 이와함께 국민학생들의 교육에 있어서는 교사들의 역할도 크므로 교사들을 위한 교육 프로그램도 진행되어야 한다. 세째, 중.고등학교 학생들을 위한 미술관의 주요 활동으로는 국민학생수준의 놀이정도의 정서에 기초를 둔 교육방법이 아닌 좀더 인식력 있는 교육프로그램이 이루어져야 한다. 또한 교과과정과의 연관성을 명확하게 가져 자주 미술관을 접함으로서 미술관과의 친근감을 가질수 있도록 유도하여야 할 것이다. 이러한 여러 프로그램의 개발등 우리나라 미술관 스스로가 본연의 임무와 기능을 다하도록 노력한다면 사회교육의 場으로서 그 역활을 다 할 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE