View : 612 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤영기-
dc.creator윤영기-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:54Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000023539-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174392-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023539-
dc.description.abstractIn this study an inquiry teaching strategy using group discussion method for vapour pressure lowering has been developed and applied to help students' concept formation. The subjects are 107 second grade high school students and they were divided into two groups. The experimental group was treated with instruction developed in this study and the control group was treated with traditional instructions. The test have been given before and after the third class instruction. The conclusions are as follows: 1. High school textbooks describe the vapour pressure lowering in three aspects as below. · The nonvolatility of a solute · The surface area occupied by the solvent molecules · The new interaction formed between the solute and the solvent molecules 2. Students can erroneously conceptualize the vapour pressure lowering through the imperfect model suggested by the textbook. 3. The conceptualization of the students were improved through the lesson in the vapour pressure of a liquid and its lowering. 4. The number of students describing the observed phenomena in the microscopic view was larger in the experimental group than in the control group after the lesson. In the former group, a lesson proceeded mainly by discussing each other. 5. There were considerable differences between the percentages of correct answer for a multiple-choice question and for a subjective one used in this study. 6. Students' problem solving ability appeared to depend on the context of problem. The percentage of correct answer was lower in the case of the question described by the concentration difference of solutions than described by the solvent and solution for a vapour pressure lowering. 7. For the complex or difficult concept, students tended to accept it through the simple terminology familiar to them instead of new scientific one.;본 연구에서는 액체의 증기 압력과 용액의 증기 압력 내림에 대한 수업 전략을 개발하여 실시한 후 학생들의 개념 형성 정도를 알아보고자 하였다. 연구 대상으로는 서울 관악구 소재 여자 인문계 고등학교 2학년 자연 계열 2개반 107명을 선정하였다. 이 중 1개반은 실험반으로 하여 본 연구에서 개발한 토론위주의 탐구 중심 수업 전략에 의해 수업하였고, 나머지 1개반은 비교반으로 하여 교과서와 설명 위주의 전통적인 수업을 실시하였다. 학생들의 개념 형성 정도를 알아보기 위하여 2차시 수업 후에 사전 개념 검사를 실시하였고, 3차시 수업 후에 사후 개념 검사를 하였다. 사전 ·사후 검사의 문항별 응답 내용을 분석한 결과 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 수업 실시 후 액체가 가지는 증기 압력과 용액의 증기 압력 내림에 대한 학생들의 개념 형성 정도는 증가했다. 2. 토론 위주의 탐구 수업을 실시한 실험반 학생들이 비교반 학생들에 비해 많은 수가 관찰된 현상을 미시적인 수준으로 설명하였다. 3. 학생들의 개념 형성 정도를 알아보기 위하여 본 연구에서 사용한 객관식 문항과 이유 진술 문항의 정답율은 상당한 차이가 있었다. 4. 학생들의 문제 해결 능력은 문제에 서술된 상황에 따라 달라짐을 알 수 있었다. 즉, 용액의 증기 압력 내림에 대해 용매와 용액으로 문제를 서술한 경우에 비해 용액의 농도 차를 이용하여 문제를 서술한 경우 학생들의 정답율이 낮아졌다. 5. 교과서에 제시된 불완전한 모형에 의해 오히려 학생들이 잘못된 개념을 가질 수도 있다. 6. 복잡하거나 어려운 개념을 받아들일 때, 학생들은 자신이 가지고 있는 개념을 이용하여 과학적 용어를 학생들이 이해하기 쉬운 일상적인 용어로 바꾸어 받아들이는 경향이 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 4 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 선행 연구 고찰 = 6 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 10 A. 연구 절차 = 10 B. 수업 전략의 개발 = 17 Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 = 38 A. 대학 일반 화학 교과서와 고등학교 교과서 분석 = 38 B. 사전 사후 개념 검사 결과 분석 = 45 C. 문항별 분석 = 50 Ⅴ. 결론 및 제언 = 114 A. 결론 = 114 B. 제언 = 116 참고문헌 = 117 부록 = 120 Abstract = 127-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4324567 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject조별토론-
dc.subject중기압력-
dc.subjectConcept Forming-
dc.title조별 토론 수업을 통한 중기 압력 내림에 대한 개념 형성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudents' Concept Forming for Vapour pressure Lowering Through Group Discussion Method-
dc.format.pageviii, 128p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 화학교육전공-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE