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Art deco양식을 응용한 도자조형연구

Title
Art deco양식을 응용한 도자조형연구
Other Titles
(A) Study on Ceramic Works of Application of Art DECO
Authors
박흥교
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
Art deco양식도자조형Ceramic Works
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
A Study express internal desire and aesthetic sense of humanbeings that is not only expression of aesthetic experience of individual but also reflection of social and cultural trait. A study of a certain style in the aesthetic movement and the tendency of the time is interesting. It make possible to know aesthetic characteristic, background of quickening and social tendency. Furthermore it could know cultural and national character of the style. Art Deco style means aesthetic arts from 1920's to 1939 and it naturally quickened as a trend of style not a art movement. It geometrically or streamlined stylized the object on the ground of cubism. Art Deco style pursuit simple and function as positively accept not only the new material, form and aesthetic value by development of machine, also traditional of handcraft. Moreover it was recognied a popularization rather than aesthetic inspiration as geometrized the fluid curve line of Art Nouveau. In color it characterize the combination of loud and brilliant color from the Fauvism. For the theorectical background, researcher examined social background of Art Deco style through the two decades between the World Wars. And synthesized formative characteristic of Art Deco style as analyzed all field of formative arts works and ceramic works during that period. In the procedure of designing, characteristic of Art Deco Style applied to form as geometric line, Streamline, sleek line, rhythmical line and zag-zag. And the characteristic applied to exterior as ziggurat, zig-zig, sunburst, geometrical form etc. Method of aesthetic, intend to effectively express line and surface, using the colored slip. As a method for the production of the work, coiling were used for sleek and rhythmical form. As a glazing, thinned and sprayed white Matt glaze because of the surface painted or covered with colored slip. Each piece is first fired to 800℃ for 4 hours in the electric kiln. And second fired to 1250℃ for 8 hours in the same kiln. Also for variety in color, low-fired commercial glazes were used for third fired to 850℃ for 4 hours. In this study, researcher intend to express to geometrical and streamline form as applied characteristic of Art Deco style. As a result, it could possible to creat variety ceramic works according to creative expression will and through the consideration of a certain style. It is possible to Know that studying a style is not only research for the external appearent but also it could find the artical meaning answer the demand of the time.;인간의 내면적 욕구와 미의식의 표현인 예술양식은 개개인의 미적체험과 표현인 동시에 사회적 문화적 특성까지도 반영하여 표현된 것이다. 예술의 운동과 흐름속에서 하나의 양식을 고찰한다는 것은 이러한 점에서 매우 흥미로운 것이며 예술적 특성뿐 아니라 그양식이 태동하게된 배경이나 발전하게 된 사회적, 시대적 경향 그리고 나아가서 그 양식이 유래했던 문화적·민족적 색채까지도 알 수 있게 된다. Art Deco 양식은 1920년부터 1939년 사이의 대부분의 장식 예술을 의미하는데 20C초 다양한 예술양식의 토대위에서 어떤 예술운동으로서가 아니라 예술양식의 흐름의 하나로 자연스럽게 태동하였고 입체주의 원리에 의하여 표현대상물을 기하학적이거나 유선형적인 형태로 양식화하였다. 또한 Art Deco양식은 수공예적인 전통성을 받아들이면서 기계의 발달로 인한 새로운 재료나 형태와 미적 가치들을 적극적으로 수용하므로서 단순성과 기능성을 추구하고, Art Nouveau의 흐르는 곡선을 기하학화 함으로써 기계적 대량생산에 순응하도록 하여 미적 영감보다 대중화를 중시하는 운동으로 인식되었으며 색채면에서는 야수파에 의해 형성된 강렬하고 화려한 색채배합을 특징으로 한다. 본 연구의 동기는 Art Deco양식을 정해 놓고 접근을 한 것이 아니라 본인의 개인적 디자인 경향을 종합하다 이러한 경향이 한가지 양식과 밀접한 관계를 가지게 되는 것을 발견하게 되어 그 양식에 대한 관찰이 발전하여 Art Deco 양식에 대해 연구를 하게 된 계기가 되었다. 1, 2차 세계대전 사이의 20여년간의 격정적인 시기에 태동하여 곧 퇴조하였지만 짧은 기간에도 불구하고 여러 예술 운동을 수용하고 공업적 생산방식을 미술과 결합시켜 현대예술 양식에 획기적인 영향을 주었던 Art Deco 양식의 조형적 특성을 고찰하여 도자예술에 응용하는데 있다. 본 연구의 내용은 이론적 배경으로 Art Deco가 생성되고 발달하게 된 사회적 배경을 1, 2차 세계대전 사이의 20여년을 중심으로 살펴보았고, 이 시기의 여러조형예술과 도자예술 작품을 연구함으로서 Art Deco 양식의 조형적 특성을 찾을 수 있었다. 작품디자인과정에서는 Art Deco인 형태적 특성은 기하학적 선과 유선 형, 고전적인 선, 율동적인 선, Zig-Zag(갈짓자)선 등으로 분류된 특성을 형태로 응용하였다. 표면 장식에 있어서도 Art Deco 장식의 특성인 ziggurat(첨탑형식), zig-zag(갈짓자무늬), sunburst(햇살무늬), 단순한 기하학적 도형 등을 응용하여 형태를 뒷받침하였다. 표면장식 방법으로는 색화장토를 이용하여 선과 면 등을 효과적으로 표현하였다. 작품제작은 벽면장식을 위한 도판 작품과(1, 2) 공간 조형물(3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)로 구분되어 지는데 성형 방법으로는 도판작품(1, 2)은 단위체의 대량생산과 간결한 느낌을 강조하기 위하여 석고틀을 이용하여 이장 주입 방법을 이용하였고 공간조형물의 경우(3, 4, 5, 6, 7, 8, 10)을 이용하였고 매끄럽고 역동적인 선을 의도한 대로 표현하기 위해 말아올리기 (coiling)기법을 이용하고, 태토는 이장주입한 작품일 경우 백색도가 뛰어난 슈퍼화이트를 이용하였고 구조적 형태의 성형을 위해 석기질태토를 사용하였다. 시유방법은 작품 1, 2의 경우 무유처리하여 단순함을 강조하였고 표면장식이 색화장토인 경우 백색Matt 유를 얇게 분무시유하였다. 소성방법으로는 표면의 색화장토에 색감을 안정적으로 표현하기 위하여 전기가마에서 최고온도 850℃에서 4시간동안 1차 소성하였고 2차소성은 최고온도 1250℃에서 8시간동안 산화염소성하였다. 또한 부분적인 색감 보충을 위해서 최고온도 850℃에서 4시간동안 3차소성하였다. 본 연구자는 Art Deco 양식의 조형적 특성을 응용하여 표현대상의 추상화, 유선형화 과정을 통해 기하학적이거나 유선형적인 형태로 표현하였으며 이로써 어떤 양식을 고찰하므로서 표면적 연구에 그치지 않고 그 근원과 배경을 통해 예술사적 의미를 알게 되었고 이러한 결과가 창의로운 표현의지에 따라서 다양한 도자조형을 창출해 낼 수 있음을 알게 되었다.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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