View : 44 Download: 0

문자를 응용한 도자조형 연구

Title
문자를 응용한 도자조형 연구
Other Titles
Study of Ceramic Formation in the Shape of the Letter
Authors
노지영
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
문자응용도자조형
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
우리주변에는 많은 언어가 있다. 이 언어가 표면화되면서 인간은 문자라는 것을 사용하게 된다. 문자는 자연과 더불어 존재했던 상징적 의미를 가지고 있으며, 하나의 기호로서 나타나는 문자는 의사소통(communication)을 원활히 하며 인간사회를 더욱 더 진보된 모습으로 이끌어 나간다고 볼 수 있다. 문자는 사물이나 사건을 대신하여 인간의 약속에 의해 이루어진 관습성과 사회성을 지닌다. 따라서 문자는 의사를 쉽게 알 수 있게 하는 대상이며, 직접적이고 추상적인 성격을 띠며 지시성을 갖는 평면적인 존재이다. 나라의 민족성이나 역사 그리고 문화를 반영하는 총체적 집합물인 문자는 나름대로의 독자성과 구조를 가지고 있으며 시간이 지나면서 또는 가치가 변하면서 문자의 형태와 기능이 변모해왔다. 이에 본 연구자는 문자가 가지고 있는 전체적 조형 요소와 입체화되면서 나타나는 상징적인 이미지를 전달해 보고자 하였다. 특히 문자의 의미에 있어 조형적 요소를 이용하여서 우리의 정서에 맞는 이미지로서 심도있게 다루고자 하였다. 우리 나라의 옛 문자도에 나타나는 상형성(象形性)을 가진 평면적인 문자를 3차원으로의 확장시켜 입체적인 문자로 해석함으로서 조형성(造形性)을 표현해보고자 하였다. 이를 위한 이론적 배경으로는 문자의 역사와 길상(吉相)을 나타내는 부귀(富貴), 수복강녕(壽福康寧), 다남(多男), 백수백복(白壽百福) 중에서 장수를 기원하는 壽, 많은 축복을 뜻하는 富, 귀중함을 나타내는 貴, 기쁨과 행복을 기원하는 喜와 유교적 윤리덕목을 나타내는 효(孝), 제(悌), 충(忠), 신(信), 예(禮), 의(義), 염(廉), 치(恥)의 문자 중에서 부모에게 효도하라는 孝, 나라에 충성을 다하라는 忠, 인간관계에 믿음이 있어야 한다는 信, 깨끗하게 살아가라는 廉을 살펴봄으로서 문자의 내재된 의미성과 조형성을 살펴보았다. 작품의 디자인 과정에서는 길상(吉相)과 윤리덕목을 나타내는 문자를 상형자(象形字)로 변형시켜 형상화하기도하였으며 전자(篆字)로 변형시켜 형상화하기도 하였다. 작품 제작방법으로는 2차원의 평면인 문자를 3차원의 입체적인 조형물로 표현하기 위하여 판상성형, 말아 올리기(coiling)성형, 물레성형, 핀칭성형 기법을 복합적으로 사용하였고, 태토는 석기질소지를 사용하였으며, 겉표면을 자연스럽게 표현하기 위하여 여러 가지의 방법을 사용하여 질감으로서 표현하였다. 시유방법으로는 Fe_(2)O_(3)가 첨가된 베이지유(작품 1, 2, 4, 5, 8), Fe_(2)O_(3)을 첨가한 적갈색유(작품 10), Na_(2)O를 첨가한 회색유(작품 6, 10)를 담금시유한 후에 Fe_(2)O_(3)를 첨가한 적갈색유(작품 1, 4, 5, 8)와 Na_(2)O가 첨가된 분홍색유(작품 6)을 분무시유하였으며 기면에 유약이 잘 투여될 수 있도록 약간 젖은 스펀지로 닦아낸 후에 2~4번 정도 다시 시유하였다. 소성방법은 1.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 850℃로 8시간 1차 소성한 후에 작품 1, 2, 4, 5, 8은 0.7㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 1250℃로 10시간 산화염소성하였고 작품 3, 6, 7, 9, 10은 0.3㎥ 도엄식 가스가마에서 최고온도 1250℃로 8시간 환원염소성하였다. 작품 2, 9는 드럼통을 이용하여 그 안에 톱밥을 넣어 소성하여서 작품 2, 9를 매염 처리하였다. 작품 3, 7은 태토에 Fe_(2)O_(3)과 MnO_(2)를 소지에 섞어서 사용하였으며, 유약은 시유하지 않고 소성하였다. 작품 4, 5, 10은 현대요화의 저화도 안료를 사용하여 0.25㎥ 도염식 전기가마에서 최고온도 900℃로 3차소성하였다. 이러한 과정들은 문자의 형태들을 더욱더 생동감 있게 표현 할 수 있었으며, 문자의 내재된 이미지를 잘 표현할 수 있었다. 문자가 가지고 있는 상징성은 조형예술에 있어서 새로운 소재로서 작품의 영역을 확대시킬 수 있었다.;There are many words around us. Once words rose to the surface, man began to use the letter. The letter contains many symbolic meanings in the nature, makes man's interactions and communications flexible, and leads man's society to a more advanced level. In human society, the letter possesses customary and social characters yielded from agreements between men in place of things and events. So the letter is a tool of seeing easily communications of man and is a flat being which has direct, abstract and indicational characteristics. Also the letter is a sort of composite that reflects the ethnicity, history and culture of each nation. It has each country's own uniqueness and structure and, as time passes and the value of society changes, it also changes it shapes and functions. The letter as a sign should deliver exactly what man has thought or what he wants to communicate, That is, it has the symbolicity upon the hypothesis that man's common senses can not be wholly only through symbolizing one aspect of any phenomenon. Therefore, the author of this study attempted to convey some messages come through interactions between literal images solidified by her composition of the generals visual elements and her own feelings, literal shapes and themes. Particularly, the author tried to deal profoundly with images in concordance with our country's unique emotions by using the formative elements in the letter. In detail, in this study, the two-dimensional, classical and hieroglyphic letters shown in the ancient letter graphs of our country were expanded into the three-dimensional and interpreted as solid ones to get some formality to be expressed. As a theoretical background, our literal history, letters symbolizing auspice such as wealth, longevity and happiness, fecundity, long-life and fortune and those standing for confucian morals and merits such as filial piety, brotherly love, loyality, trust, propriety, duty, honor and humility were investigated to see inherent meaning and formality of those letters. In designing works, letters symbolizing auspice, confucian morals and merits were transformed into Jeon-ja or hierographical shapes. In actual making of works, to express two-dimensional letters into the three-dimensional, on-plate casting, coiling casting, spinning casting and punching casting were used together, and, as to basic clay, stone clay was used to express the innate images of letter. And the surface was processed in various ways to have natural quality of texture. In glazing, soaking and spraying methods were used, and to inject glaze well into the pores, the surface was rubbed with a little bit wet sponze and then glazed again two or four times. In baking, works were firstly baked in a 1.5 ㎥ gas kiln at 850℃ for eight hours among which work No. 1, 2, 4, 5, 8 were secondarily baked in a 0.7 ㎥ gas kiln at 1250℃ for 10 hours through oxidization while work No. 3, 6, 7, 9, 10 were baked in a 0.3 ㎥ gas kiln at 1250℃ for eight hours through deoxidization, Work No. 2 and 9 were baked again in a sawdust-stuffed drum can to treat them with mordants. Work No. 4, 5 and 10 were treated with low-temperature colors and then baked three times in a 0.25㎥ electronic kiln at 900℃. Through this procedure of making, the author of this study could express the shapes of letter more vividly and enliven the inherent images of them. Symbolism in the letter can be used as a new subject matter of formative art to expand the range of the artist's work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE