View : 65 Download: 0

화장용 콘솔의 틈새시장에 관한 디자인 연구

Title
화장용 콘솔의 틈새시장에 관한 디자인 연구
Other Titles
(A) Study on a makeup console design aiming a target group : focusing a single woman
Authors
하성희
Issue Date
1997
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
화장용콘솔디자인미혼여성
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Furniture is the most important elements of composing interior living space. It makes functional life possible, and also makes a influence aesthetically, so the moving line or atmosphere of interior space depend on the arrangement of furniture. This study is about a makeup console, one of the furniture closely related to human housing life. Domestic furniture market has been shrinking except kitchen furniture and bed market since 1992. This is partly because of the continuous depression of housing construction, but the bigger reason is that consumers' furniture purchasing style is changing from a blanket purchase to shingle item purchase Consumers are the host in the age of internationalization and opening. In the situation that enterprise activities are being globalized as domestic and foreign boundaries are disappearing, the success of failure of a corporation is determined by who can give consumers high satisfaction Also in the furniture market, the key to success is to swiftly cope with consumers' changed need and desire. Because the types of consumers are very widely spread and different even in the same makeup furniture market, corporations should make specified strategies to satisfy the desire of a target market by holding the market as the same one, and selecting certain class as a target. In this study, I designed a makeup console taking the unmarried women who need makeup furniture as a target, and analyzing their needs. The reason why the purchase rate of makeup furniture even though young women need it is that they don't decide to buy it expecting to purchase it in times of their wedding More than half of the, women use handy makeup furniture because they feel it is expensive to buy as a single item. Another reason is that they have the narrow range of options because the development of sensitive and refined furniture is in need. So I proceeded my study as follows with the purpose of designing a makeup console which are functional and decorative, fitting wingle women's sense. First, I examined the trends of domestic makeup furniture by grasping its market situation, and found out the present situation of the single women's - a target group - favor and potential desire, and their using makeup furniture by analyzing their life styles Lastly, I checked the practicality of my work by suggesting three design plans applied by the data acquired from the process above.;가구는 실내 주거공간을 구성하는데 가장 중요한 요소 중 하나이다. 기능적인 생활을 가능하게 해 줄 뿐만 아니라 심미적으로도 영향을 미치기 때문에 어떤 스타일의 가구를 어떻게 배치 하느냐에 따라 실내 공간의 동선이나 분위기는 다양하게 변화된다. 본 논문은, 인간의 주생활과 이렇듯 밀접한 관계를 맺고 있는 가구 중 하나인 화장용 콘솔에 관한 연구이다. 화장용 가구를 포함한 우리나라의 가정용 가구시장은 주방가구 시장과 침대시장을 제외하고는 92년도 이후로 점차 위축되고 있는 실정이다. 이는, 계속되는 주택건설 경기부진 등의 이유도 있겠으나 소비자들의 가구 구매 형태가 일괄 구매에서 단품 위주의 구매로 변하고 있다는데 더 큰 원인이 있다. 국제화, 개방화 시대에는 소비자가 주인이 되는 시대이다. 적어도 경제적인 측면에서는 국내, 외적으로 경계가 사라져 가고 있다고 말할 수 있을 만큼 기업활동이 지구화(Globalization) 되면서 무한 경쟁이 이루어지고 있는 상황에서 기업의 성패는 궁극적으로 누가 소비자에게 보다 높은 만족을 주느냐에 따라 결정될 수 밖에 없도록 되어가고 있다. 가구시장 역시 소비자의 변화된 필요와 욕구를 빨리 읽고 이에 민감하게 대처하는 것이 성공의 열쇠라고 할 수 있겠다. 같은 화장용 가구 시장이라 할지라도 소비자의 유형은 대단히 이질적이고 광범위하게 흩어져 있기 때문에, 기업은 시장을 동질적인 시장으로 묶은 후 특정계층을 표적집단으로 설정하고 표적시장의 욕구를 충족 시키려는 세분화 전략을 세워야 한다. 본 연구에서는 화장용 가구가 필요한 연령대의 미혼 여성을 표적집단으로 하여 그들의 필요에 맞는 화장용 콘솔을 디자인 하였다. 이 시기의 여성들이 대부분 화장용 가구를 필요로 하면서도 화장대의 구입비율이 저조한 이유로는 결혼시에 혼수 중 하나로 화장용 가구의 구입을 예상하여 선뜻 구입하고 있지 않기 때문이다. 필요는 느끼지만 단품으로 구입 하기에는 고가라고 느끼기 때문에 반수 이상의 미혼 여성들은 간이식 화장대를 사용하고 있는 실정이다. 또 다른 이유로는 감각적이고 세련된 이들의 요구에 맞는 화장용 가구 개발이 미흡한 실정이기 때문에 선택의 범위가 좁다는데 있다. 이에 본 연구자는 미혼 여성들의 감각에 맞는, 기능적 이면서로 필요에 따라서는 장식용 콘솔로도 응용이 가능한 화장용 콘솔을 디자인 하는 것을 목적으로 하여 다음과 같은 연구방법으로 연구를 진행 하였다. 먼저, 문헌조사와 실태조사를 통하여 현재 국내의 화장용 가구 시장의 현황을 파악 함으로써 그 트랜드를 알아보고 문헌조사를 통해 표적 집단인 미혼 여성층의 라이프 스타일을 조사,분석하여 이들의 기호와 잠재된 욕구, 현재 사용하고 있는 화장용 가구의 실태 등을 알아 보았다. 마지막으로 전술한 과정들을 통해 얻어진 자료를 적용시킨 디자인 안을 3가지로 제안함으로써 그 실용성의 여부를 타진해 보았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE